Annons:
Etikettallmänt
Läst 2903 ggr
[Sicali83]
4/6/11, 8:03 PM

Åka långt med hund??

Dum fråga men hur långt är det humant att ta med en hund?

Jag har hittat en hund som skulle passa perfekt hos oss, hela jag känner att hon skulle passa här men hon finns i norrland och vi bor i närheten av Göteborg.

Det känns elakt och egoistiskt att utsätta henne för den extrema resan som jag knappt kan tänka mig att göra för egen del heller.

Lite tankar, behöver bolla det med andra hundintresserade.

Annons:
Helenaaa
4/6/11, 8:08 PM
#1

Det skulle nog inte vara något problem om man åker bil.. i think.

Då kan man ju pausa ofta och ta lite kissraster. Vissa omplaceringshundar kommer från andra länder i hela världen och klarar det fintfint Glad

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Sicali83]
4/6/11, 8:11 PM
#2

#1# Jag tänkte med på det, men då är det väl mest flyg? Vet inte hur de sitter där, men just att åka bil så extremt långt. Eller kanske allra mest, utsätta hunden för något man inte vill vara med om själv? Jag hade inte själv velat åka hela den sträckan. Hur lång tid kan det ta? Man måste väl t.o.m stanna nåonstans och sova?

AnneN
4/6/11, 8:17 PM
#3

Med bil så bör man tänka på att stanna ganska ofta så hunden får rasta sig och sträcka på benen lite.

Med tåg så bör man passa på att rasta hunden vid varje stopp längs vägen så minskar risken för olyckor inne i kupén.

Flyg tar inte så lång tid så är hunden välrastad innan bör den klara det bra.

Både mamma & mormor/morbror har kennlar och både importerat hundar från andra länder (bla england & usa) och sålt Valpar till platser över hela sverige och till flera andra länder och det har inte alls varit några problem att ha hunden att åka långa sträckor med varken tåg, bil eller flyg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sicali83]
4/6/11, 8:19 PM
#4

#3# Hmmm kan man flyga från sundsvall till göteborg? Är det billigare än att ta bilen tro? Det bör ju gå extremt mycket snabbare. Vart kan man kolla upp flyg?

Denna kommentar har tagits bort.
Helenaaa
4/6/11, 8:25 PM
#6

hmm. flyg kan kosta allt från 300 till 2000 Flört Bara söka på olika flygbolag!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Annons:
[Forest]
4/6/11, 8:57 PM
#7

Flyg går snabbt är väll typ bara i lyften o vänder til nedgång :P Annars kan tåg funka med, de brukar ta stopp o man hinner rasta hunden då kanske?

Denna kommentar har tagits bort.
Maja2
4/6/11, 10:31 PM
#9

Är det en stor eller liten hund? Var i norrland bor du?

Maja2
4/6/11, 10:32 PM
#10

såg att det blev galet, var i norrland finns HUNDEN :)

[Sicali83]
4/6/11, 10:34 PM
#11

#10# Sundsvall. Det verkar vara omöjligt att få till utan att det blir extremt kostsamt samtidigt Gråter

AnneN
4/6/11, 10:37 PM
#12

#11 Kika in på Djurtransport iFokus, kanske är det någon som åker den sträckan som kan ta med hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sicali83]
4/6/11, 10:40 PM
#13

#11# Jag funderade på det. Men det är 8 timmars bilresa för hunden, och ska den flyga så måste den väl ha en speciell flygbur?

Annons:
Maja2
4/6/11, 10:45 PM
#14

Många gånger kan man få hjälp med transport om man ber om det :)

Ja, för flygresa krävs speciell flygbur, det var därför jag frågade om det var en liten eller en stor hund. En liten hund får man ha som handbagage.

[Sicali83]
4/6/11, 10:47 PM
#15

Det är en liten hund så den går nog som handbagage. Måste man inte ha en speciell flygbur om det är en liten hund?

Maja2
4/6/11, 11:03 PM
#16

Åker den som handbagage räcker det med en SIS godkänd väska

[Sicali83]
4/6/11, 11:08 PM
#17

#16# Vad smidigt. Hur vet man vilka väskor som är SIS godkända?

Maja2
4/6/11, 11:21 PM
#18

Du köper en Sis godkänd väska på de flesta djurbutiker, kostar från några hundarlappar och uppåt. Hunden får väga max 8 kg tror jag det är, men kolla på resp. flygbolags hemsida. 8 är det på Norwegian och kostar 200 om jag inte minns helt galet.

Vosjes
4/7/11, 12:12 AM
#19

Jag och min familj bilade från Stockholm till Umeå och tillbaka för att hämta en 8 veckors valp utan problem.

Det blev en del stopp på vägen men det var helt klart värt det.

Kolla på flygbolagets hemsida men kom ihåg att höjden på att ha ett djur i kabinen brukar ligga på 20-30 cm.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Kalli
4/7/11, 1:49 PM
#20

Jag åker 2-3 gånger per år med mina hundar från Göteborg till Örnsköldsvik (15 mil norr om Sundsvall). Resan tar ungefär 12 timmar med tåg och hundarna klarar den helt klart bättre än vad jag gör. Nu senast var vi dessutom 6 timmar försenade! Ser helt enkelt till att hundarna är välrastade och förhoppningsvis lite trötta, tar med ett tjockt täcke så de har det bekvämt på golvet och vatten samt lite ben och godis de kan roa sig med om vi sitter hyftsat avskilt. Glad

Annons:
Patriszija
4/7/11, 1:56 PM
#21

Jag har flugit med både små och stora hundar från Göteborg till Luleå och tvärtom. Har flygit både med SAS och City airline och det har gått jätte bra! Hade dom i en vanlig hundväska som jag köpte på rusta, sålänge den är "vattentät" i botten och inom måtten som de olika bolagen kräver (står på deras hemsida) så funkar de att flyga med!

Den stora hunden fick sitta i en flyggodkänd transportbur i en speciell del av flygplanet (vid bagaget typ) som är anpassat för husdjur och dom kollade till honom vid mellanlandningen vi gjorde i stockholm och rapporterade till mig om hur han mådde osv :)!

Den stora hunden fick lugnande inför resan då det kan vara stressigt att sitta i en bur och det är massa ljud osv runt omkring samt att han är ensam. Men småhundarna som satt i väskan sov mestadelen av resan, bara man vänjer dom vid att vara i en väska och ser till att dom har något att roa sig med under tiden (min hade grisknorr) så går de säkert jätte fint :D!

jesse741
4/17/11, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hej hej!

I somras så åkte jag och mina två hundar(mina föräldrar+ en bror) en sträcka på lite mer än 77 mil, Beddingestrand i Skåne till Evertsberg i Dalarna. Och den resan gick förvånadsvärt bra, över förväntan. Vi startade tidigt innan det blev för varmt. Så länge det var svalt körde jag långa sträckor. När det blev varmare stannade vi oftare fast hundarna sov för det mesta. Hade husvagn med mig då vi skulle på barndop/mini semester. Vi stannade dock i Karlstad för övernattning hos en kompis. Men det tog ju en hel dag att köra upp. I sommar ska vi ge oss ut igen men kanske inte såna långa sträckor på en dag.

Lycka till!

[Forest]
4/17/11, 7:44 PM
#23

22 härlig bild o vad avis jag blir på eran ruta som går att öppna så där Flört spanat på ett par såna bilar som har öppningsbar bakruta varje gång tänker man vad smidigt till mycket Flört

jesse741
4/18/11, 9:23 AM
#24

#23 Bilen é tyvärr inte min utan min brors. Men det var himla smidigt att köra långt med den bilen så därför valde vi den istället för min. Det hade inte funkat i längden för mig att ha en sån bil, den é på tok för hög för mina hundar. Hade blivet för tugnt att hålla på att lyfta in och ut dom i längden. Men har man en mindre hund av "lättare model" så é den perfekt!

Älskar att köra denSkrattande

Upp till toppen
Annons: