Annons:
Etikettallmänt
Läst 1360 ggr
Imasy
2011-04-06 09:31

Omhänderta hund - hur?

En vän till mig har en anhörig/släkting som är ganska så sjuk och åker akut/oväntat in på sjukhus stup i kvarten, och har en hund.

Nu börjar möjligheterna för att hitta någon som kan ta hunden vid sjukhusvistelse sina av olika anledningar.

Så min vän undrade vad man gör av hunden då? Det enda jag kunde komma på är att kontakta polisen och att de placerar den på ett pensionat de har avtal med.

Men är det bara så lätt att ringa? Och vad händer sedan? Hur får ägaren tillbaka hunden osv?

Annons:
AnneN
2011-04-06 13:41
#1

Åker ägaren in akut ofta eller är det mer planerade sjukhusbesök?

Om det är mer planerade så kan väl ägaren själv se till att sätta hunden på pensionat?

Har för mig att om polis eller annan myndighet placerar hunden på pensionat så måste ägaren ändå betala den kostnaden för att lösa ut sin hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Imasy
2011-04-06 17:09
#2

#1

Det är inga planerade besök, utan ägaren har Diabetes och detta fladdrar väldigt mycket. Och fort går det för ägaren att bli dålig så ibland har det till och blivit ambulansfärd halvt medvetslös.

Så det går inte att planera heller utan som det varit hittills har vakterna fått rycka ut oväntat,

[Forest]
2011-04-06 19:39
#3

Det finns allså ingen som kan se till att hunden åker till pasionat alls? Utan polisen måste hämnta hunden för ta den till pasionat? låter lite som ägaren behöver lite uppbacking i dessa fall. En sak kan vara bra är ju höra med granne om de kan ställa upp som hundvakt själv hade jag lätt ställt upp i såna akutfall.

Imasy
2011-04-06 23:26
#4

#3

Eftersom ägaren är inflyttad i staden känner denne inte så många ännu. Hunden är dessutom krävande, vilket säller till det också en del.

Nog kan det finnas skjuts till pensionat, men då kanske det tyvärr går en hel dag, då hundvakterna jobbar osv. Men får man ens lämna in andras hundar på pensionat?

Men jag tror min vän var mer undande vart man vänder sig och vem som tar hand om hunden, den dagen ingen verkligen kan. För ingen vill ju att hunden ska sitta och lida.

AnneN
2011-04-06 23:42
#5

#4 Kanske låter hårt men om det inte går att ordna så att det finns hundvakt som kan ställa upp varje gång ägaren måste åka in på sjukhus akut så kanske ägaren bör fundera på att sätta ut hunden hos fodervärd om inte annat så tills hälsan är stabilare eller omplacera.

Även om han inte ännu lärt känna sina grannar så kan det vara en idé för ägaren ändå att kolla runt hos grannarna om det är någon vänlig själ där som kan ställa upp och ta hand om hunden någon dag medna han ligger på sjukhus eller iallafall kan ställa upp och skjutsa hunden till pensionat eller liknande.

Om han ringer runt till hundpensionat i närheten så kan han ju kolla hur det ser ut med deras rutiner kring inlämning av hund om andra än ägare får lämna in hans hund där eller om de kan komma överens om något att han tex skriver en fullmakt där han anger vilka personer som får lämna in hans hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-04-07 07:09
#6

Jag håller med #5, detta faller under ägarens ansvar. Händer det En gång, javisst, men när det är upprepade sjukdomsfall så måste man som hundägare ta tag i saken och se till att det kan ordnas. Endera genom att ha gjort upp med tex ett hundpensionat, alt sätta ut hunden hos någon annan tills hälsan är mer stabil.

Annons:
Imasy
2011-04-07 07:37
#7

Helt klart är det ägarens ansvar. Min vän har försökt få ägaren att inse att det kanske inte är någon bra tidpunkt att ha hund på nu iom sjukdomen.

Min vän vill att hunden ska säljas/ut på foder, så ägaren får koncentrera sig på sin hälsa, och att alla andra slipper rycka in akut titt som tätt.

Problemet är ju att ägaren gör inget åt situationen, och min vän vill ju inte att hunden ska lida bara för att ingen kan ta hand om den.

Upp till toppen
Annons: