Annons:
Etiketthundmat
Läst 1452 ggr
[Rocky70]
3/31/11, 2:31 PM

Hundfoder

Hej.Har för 2 veckor sedan tagit över en omplaceringshund som är en korsning Amstaff/Schäfer, han är 10 mån.Har inte blivit aktiverad på något vis förut,nu har vi dagligen 1 1/2-2 timmar promenad på sjöis där han får vara lös.Min fråga är om nån har tips på vilket foder jag ska ge honom? Har också en fråga som kanske har med fodret att göra, och det är att han bajsar 5-8 ggr per dag,den mängden gör ju att han nästan bajsar ut mer än vad han får i mat.Han väger ca 32-33 kg,och har ju helt klart ett för näringsfattigt foder nu,råprotein 20,råfett 10 och energivärde 14,2 MJ per kg.Han får 1,2 L uppdelat på 2 gånger/dygn.Tacksam för alla svar/Micke

Annons:
AnneN
3/31/11, 2:43 PM
#1

Hejsan Micke! Välkommen hit Glad

Om det är torrfoder du vill ge så brukar jag rekomendera Orijen Adult, det innehåller mycket protein och fett vilket en aktiv hund behöver för att dels bygga muskler och för att hålla en bra vikt.

Att han bajsar så mycket beror mest troligt på fodret då många foder är baserade på spannmål istället för kött och då blir det mycket restprodukter för hunden att bajsa ut. Har själv förr gett min hund bland annat doggy, axess mm och då bajsade hon minst 6 gånger per dag, nu när jag ger Orijen så är det istället max 3 gånger per dag och det om hon fått mycket matrester eller annat gott den dagen.

Vilket foder är det du ger han nu? *nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Rocky70]
3/31/11, 4:20 PM
#2

Hej AnneN.Tack för tipset på foder.Fodret som jag ger honom är det jag fick med han, det heter Kompis, inget jag har använt förut.Kollade upp det på webben idag och det är nog så att det är priset som styrt det inköpet.De som hade honom innan hade aldrig haft hund förut,kanske lite fel ras/raser att ha som första hund. :) /Micke

Brynhilde
3/31/11, 4:25 PM
#3

Jag är jättenöjd med Orijen och min schäfer/labbe-tik älskar det. Hon har avföring 2 gånger om dan i små mängder. Fodret är drygt också.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[Forest]
3/31/11, 5:00 PM
#4

Kompis är rena skruttfodret. Tycker AnneN ger bra foder tips. Jag kan även tipsa om färskfoder nordic,klass eller bravo det är dom jag känner till lite. Själv ger jag Noric o har helnöjda hundar.

pv60
4/1/11, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min amstafftik på 10 mån får Perfect. Bajsar små högar 2-3 ggr per dag. Säck om 12 kg ca 500. 180 g x 2, räcker i 2 månader. Helt nöjd med detta.

Provade tidigare ett "renare" foder men det gav diarre.

Hon väger 24 kg och är i alldeles lagom hull. Älskar att springa och klättra på "allt" i naturen.

Rekommenderar det fodret.

Pia och Bella

Upp till toppen
Annons: