Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 11058 ggr
[Sicali83]
3/28/11, 2:56 PM

Ålder på "småhundar"?

Jag och min mamma diskuterade just ålder idag. Jag har alltid trott att mindre hundar oftast, alltså i de allra flesta fall levde tills de var 15 år men hon hade många exempel på småhundar som gått bort runt tio år.

Anledningan till diskussionen var min lilla tjej Bella som är blandning på Tibbetansk spaniel och pappillon och som fyller åtta år i år. Jag har det senaste tyckt att hon inte orkar riktigt lika mycket som förut men då jag inte trott att åtta är någon ålder på en hund så har jag bara skyllt på vårtrötthet. Vad tror ni, börjar min fina lilla tjej bli gammal?

Annons:
AnneN
3/28/11, 3:02 PM
#1

Det är väldigt olika, en del raser är ju friskare än andra och har därmed högre medellivslängd.

Får hunden vara frisk och har ett sunt liv så ökar chansen för att den ska leva länge, men jag har varit med om små hundar som gått bort redan vid 6års ålderna pga sjukdoamr och jag har även varit med om en liten hund som just hade fyllt 20 år då det var dags för den att somna in pga ålderskrämpor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
3/28/11, 3:12 PM
#2

Våran mellanpudel vart 17+ som AnneN säger frisk o bra hälsa är någ det viktigaste om de ska leva länge. Grannen har en stor Curly coated retrievern han är inne på 16 år o det är ingen liten hund kan jag säga han är stor för sin ras :) Dok skröpplig o dvs saker så han går på sista versen.

[iurochskur]
3/28/11, 3:39 PM
#3

Ca 15 år är genomsnitts åldern för Phalene och lhasa apso, men allt är ju generellt och en del lever längre och en del kortare. Allt beror på arv och hur dom lever.

Men åldersymtom kommer väl i den åldern din tik är i tror jag då dom inte är unghundar längre.

[Sicali83]
3/28/11, 4:20 PM
#4

#3# Men vad kan man räkna till ålders symptom? Hon är min första egna hund så jag har inte riktigt funderat på just det här med ålder tidigare, vilka symptom som kan visa sig då.

[iurochskur]
3/28/11, 4:24 PM
#5

#4 Just detta att dom inte klarar av samma tempo som förr, lugnar ner sig.

Fridaaaa
3/28/11, 5:25 PM
#6

Småhundar blir i regel äldre än stora hundar. Likadant med t.ex kaniner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Sicali83]
3/28/11, 5:52 PM
#7

#6# Ja det var det jag tänkte, småhundar blir ju oftast omkring 15 eller äldre.

Fridaaaa
3/28/11, 6:04 PM
#8

#7 Ja Stora hundar blir runt 10 år, småhundar 14 och uppåt i regel :) Men sedan beror det på skötsel motion osv också hur gamla dem blir :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
3/28/11, 6:23 PM
#9

Så är det väl med alla djur. Att de mindre lever längre än de som är större i sin art.

Fridaaaa
3/28/11, 6:26 PM
#10

#9 Ja Fast hästar lever ju t.ex länge:P
Men visst där t.ex lever shettisar oftast längre än t.ex nordsvensk så är samma sak där som med hund, kanin osv ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
3/28/11, 9:36 PM
#11

10 nja det har nog en fjording missat hon är nämligen 35 år i april det ska firas kan jag lova, dok är det hennes sista sommar pga kröpligheten men ovanligt fräsh o fin o se :)

Fridaaaa
3/29/11, 9:57 AM
#12

#11 Ja det finns ju undantag inom allt :) Kul med en fjording som blir så gammal :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

apache
3/29/11, 12:29 PM
#13

Min familjs papillon blev nästan 19 år innan vi tog bort henne. Hon var pigg och frisk fast i slutet började snabbt bli skruttig :(
Jag tror liksom människor att det även kan vara olika från individ till individ hur gammal man blir, men det beror ju även på arv och livsstil.

Annons:
Upp till toppen
Annons: