Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4285 ggr
Patriszija
3/23/11, 4:07 PM

Halsfluss

Hej!

Min ena hund har haft problem med halsfluss några gånger nu och i söndags blev även jag dålig, åkte till vårdcentralen igår och fick bekräftat att jag också hade halsfluss. Läkaren där visste inte om det kunde smitta eller inte, men enligt veterinären kunde det smitta men vad väldigt ovanligt. Hon rekommenderade att vi skulle ta odling både på mig och hunden för o kunna jämföra om det hade något samband, men dom tog aldrig någon odling på vårdcentralen.
Blir inte hunden bättre snart så tänkte dom operera bort halsmandlarna på honom.

Har någon här hört talas om att hasfluss kan smitta från hund till människa eller tvärtom?

Annons:
AnneN
3/23/11, 4:14 PM
#1

Ja jag har hört talas om att det kan smitta, speciellt om man låter hunden slicka en i ansiktet, smaka mat från samma bestick, mm. Men beroende på hur mottaglig man själv eller hunden är så kan det för känsligare räcka med att man är nära varandra då det kan spridas via luften.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Patriszija
3/26/11, 8:19 PM
#2

Jag måste vara ganska känslig, hade halsfluss hela sommaren och början på hösten-07, var nära på att mina mandlar rök där också. Han är ju väldigt pussig och äckligt söt så det är ju extremt svårt att inte låta bli att pussa på honom. Sedan är han ju snabb som attan också så ibland får man sig en överraskningspuss innan man ens hunnit reagera :D.

Min vi håller tummarna nu för att vi båda slipper mer halsfluss efter denna kuren!

Frågan är bara vart tusan han fått halsflussen ifrån, om någon i familjen kanske burit på smittan men inte själv blivit sjuk. Vår andra vovve har vetten redan uteslutit då dom lät honom äta en kur också ifall han var bäraren, men Gibzon fick tillbaka halsflussen ett tag senare iallafall så det var ju inte brorsan som var bäraren.

Jobbigt när dom blir sjuka och inte verkar bli bättre. Hörde iallafall av några jag känner att deras hund haft halsfluss och opererat bort mandlarna och han mår hur bra som helst idag så det känns ju positivt :D!

AnneN
3/26/11, 9:15 PM
#3

#2 Jag hade också en period i liver där jag fick halsfluss minst 3 gånger per år, men efter läkaren sa att nästa gång åker halsmandlarna så har jag inte haft halsfluss på flera år Förvånad

Vem som är smittbärare kan vara svårt att veta då det inte behöver vara så att den som bär på smittan själv blir sjuk.

Lite OT nu men är det Elwiz som har halsfluss? Och har ni skaffat en till hund sedan ni bodde här uppe? *nyfiken* Saknar faktiskt att ha er på socialträffarna och hundpromenader på Hundhuset Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
3/26/11, 10:28 PM
#4

detta med smittas många säger nej man smittar inte. Sorry ot nu. Jag hade en katt som vart sjuk fick vädska i lungorna det gick inte rädda han (var inlag på djursjukhuset i 6 dagar) men iaf jag fick vatten i lungorna med o fick tömmas 8 dagar efter han vart sjuk så jag tycker det är konstigt. Jag har inte haft det innan o inte efter heller. Lite lurigt, jag förståg hur ont han hande haft det lilla sixten RIP min älskade katt älskar dig föralltid.

Patriszija
3/27/11, 1:02 AM
#5

#3 Ja usch vet många som haft sådana perioder speciellt i tonåren. Har ju själv inte haft halsfluss på flera år heller så det känns ju som att han har smittat mig.

Elwiz är frisk som en nötkärna, det är hans kullbror Gibzon som är den lilla sjuklingen. Min familj köpte ju honom och jag fick Elwiz av dom så när jag flyttade hem igen så får dom ju även bo ihop :). Saknar socialträffarna något enormt! Hundpromenaderna också, hade verkligen behövt hundhuset nu då Elwiz är grinig mot andra hundar och behöver träna hundmöten xD!

#4 RIP Sixten.
Ja det känns ju verkligen som att man borde smittats av dom eftersom man själv inte haft sjukdomen innan/på flera år och det dyker upp i samband med att ens djur blir sjukt.
Jag minns iallafall att de flesta läkare frågade om jag hade just hund hemma, när jag hade halsfluss som yngre, för att de kunde smitta. Eftersom dom är uppe i ansiktet och skall pussas så borde man ju utsättas för smittan. Klurigt!

[Forest]
3/27/11, 9:40 AM
#6

5 aha se där då tror jag någ man får passa sig lite vid halsfluss, fd halsflusstjej jag med  Rynkar på näsan Så man får väl akta sig om nån får halsfluss ska ta denna varning för jag tror på att det kan smitta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: