Annons:
Etikettpresentation-av-hundar-medlemmar
Läst 1679 ggr
[Empisen]
2011-03-22 13:11

Nykomling!

Idag får vi hem en 6 månaders Schäfer/Berner sennen blandning!
Vi var och hälsade på honom igår & allt kändes jätte bra! Det var han & hans 4 tik syskon kvar i kullen.
Vi har funderat på namn och det lutar åt Enzo.
Jag är såå glad just nu….. Bilder kommer! (Om jag kan ladda upp dom, har inte kunnat det hittills)

Ville bara dela med mig av min lycka!
Vi har idag en Jack russell på snart 2 år, och dom kom jätte bra överrens! :)

Annons:
[iurochskur]
2011-03-22 13:58
#1

Grattis till hunden och välkommen!

Alltid spännande med ny familje medlem, hoppas på bilder sen när han landat hos er.

[Vargnatt]
2011-03-22 16:06
#2

Grattis till den nya familjemedlemen, ser verkligen fram emot en bild på honom! Har själv kikat lite extra på de annonser jag sett med just den blandningen Glad

Michaela-N
2011-03-22 16:57
#3

Lycka till! Häftig blandning!

[Empisen]
2011-03-22 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kommer en bild på honom, då han bott ute i en lada är han rädd för i stort sätt allting! Han lägger sig ner ute & är inte van med koppel alls.
Så vi har mycket jobb framför oss!

(han är blöt i pälsen på bilden)

[Empisen]
2011-03-22 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En till bild.

[iurochskur]
2011-03-22 18:10
#6

Vad söt han är. Ja det blir nog lite jobb med honom men det är det värt när allt till slut klaffar.

Annons:
[Vargnatt]
2011-03-22 18:15
#7

Otroligt fin!

[Empisen]
2011-03-22 18:37
#8

Ja, det kommer väl tillslut, ska jag köra på bara, jag tänkte liksom att jag tar på halsband och går på även fast han vägrar o.s.v.
För godis gör ingen nytta :)
Så lär han sig kanske att det är såhär det går till?

[iurochskur]
2011-03-22 18:41
#9

Shanti hade inte koppeltränat alls när hon kom till oss, försökte med alla medel att ta bort det och vägrade gå i det. Men idag så går det bra med halsbandet. Bara köra på så vänjer han sig snart.

PetraKarin
2011-03-22 18:51
#10

#8 Nja om det inte bara är att han är ovan vid koppel utan rädd också tycker jag inte att du ska tvinga honom. Utan ta det långsamt. Belöna när han tar ett eget steg. Gå inte så långt utanför huset de första gångerna utan öka längden ni går långsamt. Introducera bilar, människor och annat läskigt på avstånd först och var nogrann med att göra det till så positiva upplevelser som möjligt.


[Forest]
2011-03-22 18:52
#11

Jätte fin ovanlig blaning tycker han påminner lite om leonberger liiite iaf :) Hur som helst stort grattis till hund nr 2 hoppas verkligen att han snart fattar detta med koppel, kan ta lite tid men kanske din JR lär ut lite med :) Jätte fin hund kul grattis igen Flört

bluebaby
2011-03-22 19:04
#12

ett stort grattis …  väntar själv på min lilling får henne i april den 8 tror jag :)

[Empisen]
2011-03-22 19:51
#13

Ja, jag får ta det i små steg! Vill inte att han ska bli räddare än vad han redan är menar jag Glad

#11 Jag tycker också han påminner lite om leonberger, iaf på kroppen, huvudet är mer schäfer Tungan ute

Annons:
[Empisen]
2011-03-22 20:27
#14

Nu har han fått ett namn, det blev Challe Glad

[Forest]
2011-03-22 21:17
#15

13 ja det var kroppen jag med tyckte likna unghund på leonberger min svägerska o familj hade en sån :) nu är ju eran en unghane med men jag hade trott det var leonbeger o schäfer i honomFlört Fint namn Challe det låter bra i munnen som jag säger :P

Fridaaaa
2011-03-23 10:59
#16

Väldigt söt, liknar lite en leonberger som Forest säger :P hehe :P

PS. Fin kakariki du har på din visningsbild ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
2011-03-23 12:05
#17

#16 Tackar så mycket! :)

Har en fråga, Challe har inte kissat eller bajsat sen vi fick hem honom igår.. Och det är cirka 20 timmar sen… Han äter, dricker & busar.
Är inte det här väldigt konstigt? Hur länge kan dom hålla sig egentligen?

PetraKarin
2011-03-23 12:19
#18

#17 Nja det låter som att han inte blivit bekväm med att göra det ännu bara, pga omställningen och så. Ta ut honom ungefär varannan timme till samma ställe, en lugn privat plats nära huset.

Men om han inte kissar snart får du nog ta honom till veterinären, att hålla sig för länge kan leda till skador och sjukdomar.


LinaK
2011-03-23 12:23
#19

Vilken fin kille du fått hem Glad Hoppas allt löser sig med rädsla och allt de andra. Kul att Hugo och Challe kommer så bra överens.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[iurochskur]
2011-03-23 12:42
#20

Nu kom jag på, han ser exakt ut som min grannes leonberger tik som är blandras utav nåt mera. Hon är 7 månader, hade kunnat trott att det var syskon.

Annons:
[Empisen]
2011-03-23 12:48
#21

#18 Okej, jag får göra så. Man tycker att han borde vara nödig då han druckit så mycket vatten..

#19 Ja det är jätte kul att det fungerar mellan dom! Hugo blir ju lite avundsjuk när jag sitter och klappar Challe.. Han är ju så van att ha hela mig för sig själv Tungan ute

#20 Jasså! Ja när vi frågade om föräldrarna så sa dom inte så mycket om pappan, på han lät det som att dom inte visste vad han hade för raser i sig… Men dom ska maila bilder på föräldrarna, så får jag se hur dom ser ut :)

[iurochskur]
2011-03-23 13:10
#22

Jag kan se om jag kan fota grannens hund. Vore skoj och få se likheterna.

AnneN
2011-03-23 13:11
#23

Ett tips om han tycker det är otäckt att ha halsband på sig är att istället testa med en sele, många hundar kan tycka det är obehagligt att ha något som sitter runt halsen.

Lycka till med han Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Empisen]
2011-03-23 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Ja gör det! Skulle vara kul!

#23 Tack för tipset, ska försöka hitta en sele Glad Nu har jag honom för det mesta lös.. När vi är i skogen iaf, han håller sig runt mig hela tiden.. När han är kopplad har jag flexi koppel på honom, då han inte känner sig lika "kopplad" då. Men ska så småningom börja vänja honom vid vanligt koppel. Just nu vill jag bara att han ska göra sina behov!

Ringde veterinären, hon sa att vi skulle avvakta under dagen, hon trodde det berodde på miljöombytet, troligtvis kommer han kissa på sig.
Hon sa också "stor hund, stor blåsa", han kan nog hålla in det ett bra tag till Flört

Tog denna bild på promenaden idag, Mira (lillasyster) har fått en ny bästis Skrattande

[Empisen]
2011-03-23 15:06
#25

Tjoho! Nu kom det! Skrattande

PetraKarin
2011-03-23 15:44
#26

#25 Skönt att höra! Hoppas att han kan slappna av lite mera nu, när han blivit lite lättare ;)
Får jag fråga, kom det ute eller inomhus?


[Empisen]
2011-03-23 15:47
#27

#26 Ja nu är han mycket lugnare, han andades ganska häftigt innan det kom, han gjorde det utomhus :)
Nu sover han som en stock.

Annons:
PetraKarin
2011-03-23 16:51
#28

#27 Åh vad skönt, lillen :P


[Empisen]
2011-03-26 16:50
#29

En liten uppdatering Glad

Det går mycket bättre ute nu, han är inte alls lika osäker på omgivningen. Människor är fortfarande väldigt läskiga, men bara när dom står vänd mot honom.. Hur ska man göra med det? Han ska snart få träffa släkten, ska dom bara ignorera honom så får han komma fram när han känner sig redo?

Jag introducerade honom även för klickern idag, men han tycker ljudet är obehagligt, lite småläskigt liksom.. Han kanske vänjer sig?

Han har lärt sig att han måste sitta innan han får sin mat, en sak jag började med direkt när han kom.

Ang kissandet & bajsandet så går det bättre, han kissar bara 1-2 ggr om dagen & bajsar 1 gång om dagen, men det tycker jag är en bra början Glad Inte nog med det så bajsade han på ett helt främmande ställe idag, jippi!

AnneN
2011-03-26 17:42
#30

#29 Härligt att höra att det går frammåt för er Glad

Angående att han tycker folk är läskiga så då ni får besök, säg till dem att totalt ignorera hunden = inte prata med han, inte försöka klappa han, inte ens titta på han. När/om han kommer fram och nosar på dem så ska de fortsätta ignorera han tills han nosat klart, verkar han då lugn och trygg kan de sträcka fram en hand med gott godis som han får ta, fungerar det så kan de testa att lugnt klappa honom (dock ej på huvudet eller annat uppifrån, sidorna brukar vara lugnast).

Vill du att han ska få hälsa på folk ni möter ute så kan du instruera dem att sätta sig ner/på huk med sidan eller ryggen mot hunden, godis i utsträckt handflata och vänta tills hunden själv tar kontakt, nosat igenom dem och vågat ta godisen innan de får försöka klappa han lugnt.

Försök aldrig tvinga fram honom till någon utan ge han långt koppel så han själv får välja vilket avstånd han vill ha dem på.

Då han blivit tryggare med er (låt det gå ialalfall några veckor till) så kan ni börja sitta på parkbänkar i stan och bara ignorera honom tills han slappnar av helt trots att det rör sig folk runtom, då han slappnar av så ge honom lugnt lite godis och beröm med lugn röst.

På detta sätt så fick jag Velvet att gå från livrädd för allt och alla till att nu älska allt och alla, men det kan ta lång tid.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Empisen]
2011-03-26 18:29
#31

#30 Okej, tack så jätte mycket för tipset, ska absolut köra på så sätt. Glad

AnneN
2011-03-26 21:21
#32

#31 Hoppas det fungerar bra för er också med det sättet och att han blir säkrare snabbt Glad

Om det är så att hunden har dåligt självförtroende och därför är lite osäker kan det hjälpa för hans självförtroende att göra balansövningar, nosarbete (sök/spår), kampa om leksaker och låta han vinna ofta och mycket positiv förstärkning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Empisen]
2011-03-26 21:36
#33

#32 Okej! Intressant, det visste jag faktiskt inte! Han är inte så mycket för att kampa och sådär, när vi försöker busa så blir han osäker och undrar vad vi håller på med, men balansövningar & nosarbete ska jag testa!

Sen hjälper Hugo till mycket också, vågar Hugo göra något är det lättare för Challe Glad

[Forest]
2011-03-26 22:01
#34

33 våran vuxna omplaceringshund fatta inte heller vad jag höll på med när jag bjöd på lek det tog oss 6 mån sen kunde hon leka lite. Men så gillar hon sola mer än leka njuter av att bara ligga i solen :) Men jag tänkte leker han inte med eran andra hund för det brukar vara så att man kan visa lite med den andra hunden o därmed bjuda in på vara med.

Annons:
[Empisen]
2011-03-27 00:35
#35

#34 Jo med Hugo leker han Glad När Hugo får "igång" honom så brukar han kunna bli lite busig med oss också.

nala1963
2011-03-29 15:24
#36

det låter som om du har köpt denna hund av dom som bor utanför nossebro eller grästorp någonstans.maria heter hon som har uppfödningen/aveln på blandraser i så fall.med tanke på att han är uppväxt i ladugården menar jag.fin är han i alla fall.anledningen till att jag frågar om Challe är därifrån är att hon har en valpfabrik där om det är samma.

[Empisen]
2011-03-31 19:06
#37

#36 Nej, vi har inte köpt honom därifrån Flört

Upp till toppen
Annons: