Annons:
Etikettbeteende
Läst 2173 ggr
[elaktroniqe]
2011-03-17 09:50

Ta över 5 årig blandis kille!

På fredag kommer jag att bli med hund! Vovven är en blandning mellan dalmatiner/bordercollie och rottweiler, världens finaste kille!
Har haft hund hela mitt liv och vuxit upp i familj med hundar, men det är första gången jag tar över en vuxen hund, och första gången jag har en blandis.
Han är väldigt osäker på människor och morrar och låter väldigt mycket mot folk han inte känner, men han har aldrig bitit/huggit utan han pratar bara. Men jag vill ha tips på vad jag bör tänka på första tiden, och tips på bra "lära-känna" aktiviteter! Och även tips på hur man kan träna-bort morr-beteendet, han ska ju inte behöva skrämma livet ur alla!

Annons:
AnneN
2011-03-17 13:37
#1

Här finns en artikel om vad man ska tänka på då man tar en vuxen omplaceringshund.

Morrbeteendet beror mest troligt precis som du skriver på att hunden är osäker så då gäller det att träna upp hundens självförtroende, tex balansövningar, nosarbete, låta vinna i drag kamp om leksaker, berömma allt han gör rätt men inte fya/straffa om han gör fel (=endast positiv förstärkning), mycket miljö och socialträning.

Men tänk på att första tiden (minst 1 vecka) bara ta det lugnt och ta er tid att umgås och lära känna varandra utan att åka runt eller ta hem besökare, så ni får skapa en relation och att hunden får förtroende för er.

Lycka till med den nya familjemedlemmen Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-03-17 15:46
#2

Grattis o lycka till hoppas vi komemr få se bild på grabben :)

Har ett/två tips se till att hunden är vetrinärbesiktad+ är försäkrad, är det itne försäkrad så kommer det behövas vetrinärbesik och den ska vara felfri det är då man kan försäkra hunden.

[elaktroniqe]
2011-03-18 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

På första fotot var han självklart tvungen att kasta dregel över halva anstiktet :)

[iurochskur]
2011-03-18 10:28
#4

Men vad vacker vovve!

Såklart dom ska göra hyss på kort. =)

[Forest]
2011-03-18 12:48
#5

3 Åh vad fin :) Hoppas allt går bra med honom verkligen jätte söt ser pigg o fin ut.

Upp till toppen
Annons: