Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2022 ggr
Michaela-N
2011-03-15 19:38

Kastrering!

Just nu är jag ganska glad. Nästa torsdag ska vi gå och kastrera Hugo!

Jag hoppas verkligen att det hjälper mot hans kissande. Vetrinären sa att det kunde hjälpa.

Sen juckar han på min bästis hunds huvud också… Och det skall tydligen göra honom mer fokuserad när man jobbar med honom, vilket är jättenajs när vi ska träna Agility i sommar Skrattande

Annons:
AnneN
2011-03-15 19:57
#1

För en del hjälper det, för anra gör det ingen skillnad alls. Håller tummarna att det hjälper för er Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
2011-03-15 20:46
#2

#1 Jupp, det gör vi verkligen. Som sagt är inget 100%, men vi har konstaterat att det inte har något med rumsrenheten att göra utan ett steg framåt.

Det finns inte så mycket annat att göra och vi hittade ingen stor nackdel med kastrering, så varför inte? Glad

[Forest]
2011-03-15 21:58
#3

Har hört flera som vart värre en pissenisse vart dok torris men flera vart så de inte kunde hålla sig alls utan de kissa stor pöl inne bara så där. Men förståss är det olika jag håller tummarna för eran Hugo ska bli en icke kissenisse. :)

Michaela-N
2011-03-26 08:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Igår så blev han av med pungkulorna, hehe. Det har gått bra, men han tycker inte om struten…

[iurochskur]
2011-03-26 08:37
#5

#4 Sötisen då…du får väl säga sen om det hjälpte med kissandet. Puss på nosen till Hugo från Shanti.

Michaela-N
2011-03-26 08:49
#6

#5 Det kunde ta upp till ett halvår (!) till det slutade, men man får ju hålla tummarna :)

Annons:
[iurochskur]
2011-03-26 08:51
#7

#6 Toppen om det nu hjälper. Han är riktigt fin din Hugo.

Michaela-N
2011-03-26 10:37
#8

#7 Hugo tackar med tratten på, heheh.

Stackarn. Han kissar inte så mycket iochmed att han inte kan nosa innan han kissar. (Vad är då själva grejen med att kissa om man inte kan nosa vem som varit där innan?Tungan ute) Fast sen kissar han jättemycket när han känner att han måste, fast han inte når med tratten. Han går in i saker och ting och ligger mest och slöar, fast han har blivit lite bättre nu, det var ganska precis 24h sen han kastrerades.

[Empisen]
2011-03-26 11:39
#9

Skönt att det gick bra, han får krya på sig! Flört

AnneN
2011-03-26 14:54
#10

#8 Om du har han kopplad eller under ordentlig uppsikt då ni är ute så kan han ju slippa tratten på promenaderna.

Måste säga att det är bra att ni har en genomskinlig tratt, på en del ställen får man en vit och de är inget bra. Den vita tratten är stelare vilket gör att den lätt går sönder och hunden ser ingenting genom den. Den genomskinliga är lite mjukare och håller bättre för krockar mot saker och hunden kan lättare iallafall urskilja saker som finns på sidorna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicolew
2011-03-26 18:29
#11

Hoppas de hjälper! Min Rottis kille hjälpte de inte på. Han var på våran toy pudel tjej när hon löpte. Så som sagt inte på alla tyvärr.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Michaela-N
2011-03-27 09:25
#12

#10 Det sa veterinären också att han kunde, men tyvärr så sätter han sig ner blixtsnabbt och är där och slickar. Med vår tik kunde man låta henne bli av med tratten då men här går det inte.

Nicolew
2011-03-27 12:29
#13

#12 Hehe ja tur för er att han behåller den på. Vår hane fick ha 12 trattar tills de läkt. Han tog sats och strang in i saker så det gick sönder hehe. Inte så poppis hemma kan ja säga :P

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Annons:
Michaela-N
2011-03-27 12:36
#14

#13 Oj! Dom kostar ju 95:- styck här.

Nicolew
2011-03-27 12:42
#15

#14 Ja som tur var så e dom gratis där vi var för kastrering hehe ^^

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

[iurochskur]
2011-03-27 12:50
#16

Jag har fundering på om detta kan hjälpa våran Shanti med att kastrera alltså. Hon kissar fortfarande inne (markerings kiss, små pölar efter promenaderna). Och jag är övertygad om att det inte är för att hon är kissnödig för hon är ju nyrastad.

Nicolew
2011-03-27 12:55
#17

#16 Ja det låter absolut som hon märker sitt revir. Har ni andra hundar hemma? En kastrering kan absolut hjälpa som sagt, eller inte.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

[iurochskur]
2011-03-27 13:01
#18

#17 Vi har ingen annan hund hemma. Detta började efter hon blev 6 månader så jag kopplar det till könsmogenheten. Ska prata med våran veterinär och rådfråga.

Vi får se hur det blir med Michaelas Hugo, blir det bättre för honom så kan det vara lösningen för oss med.

Michaela-N
2011-03-31 21:09
#19

Hurra, var ju bara tvungen att uppdatera lite. Hugo kastrerades i fredags för 6 dagar sen, OCH UNDER DEN HÄR TIDEN HAR HAN INTE KISSAT INNE ALLS!!! :D :D :D Jag är så stolt över honom!

Vet dock inte om det har med kasteringen att göra riktigt, men vi verkar ha lyckats! :)

[Forest]
2011-03-31 21:14
#20

18 har ni tittat så hun inte har uvi? ni har nyligen flyttat och det har ine bott katt eller hund i det huset? är det mattor hon kissa på isf släng dom ha bara golv. Jag kan ge dig mer tips om du via pm.

TS vad kul o se har missat denna tråd iaf när han hade fåntratten på sig Flört söt som socker. Hoppas det kommer bli slut på pinkeriet nu *håller tummarna för det*

Annons:
ZooZo
2011-04-01 07:37
#21

18 : Urinvägsinfektion är vanligt på unga tikar, det beror på förändringarna i samband med könsmognad osv. Så det är absolut värt att ringa/åka in till veterinären, om en tik går med UVI för länge kan det gå upp i njurarna. Farligt.

Om tiken sedan går och skvätter som att hon inte kan hålla sig kan det vara en missbildning i urinvägen, i värsta fall.

Tikar har lättare än hanar att bli inkontinenta av kastrering. Man kan behandla det med medicin dock.

19 : Har också en nykastrerad liten sprätt här hemma, följer med spänning hans (min förhoppning iaf) utveckling från superhanig till normalhanig…

Upp till toppen
Annons: