Annons:
Etikettbeteende
Läst 2476 ggr
[MargaretaA]
2011-03-12 22:33

Konstigt beteende

Jag har det senaste året haft vårdnad om en åttaårig rottisblandning (med schäfer) då  min dotter flyttat utomlands.

han har en del underligheter för sig som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. Dels får han ibland för sig att idiotslicka sina trampdynor så han till slut får sår och ont när han ska gå. Men just nu är det lugnt på den fronten.

Vad han håller på med nu (och även gjorde i somras) är att hålla på att gny och gnälla och hålla oss vakna på nätterna. Han sover i vårt sovrum och river huset om vi försöker stänga honom ute.

Jag har noterat att det börjar när jag stänger av TV;n (kollar gärna på Tv en stund innan jag somnar) och om jag då ledsnar på hans grinande och sätter på Tv:n igen blir han lugn och somnar.

samma sak när vi är i vårt fritdshus (aldrig hemma) ska han absolut ut mitt i natten och det spelar ingen roll om det ösregnar. Han kräver att få sitta därute och vakta - eller vad det nu handlar om. Att han blir sjöblöt verkar han inte bry sig om.

jag fattar nada. Nån som kan förklara detta märkliga beteende?

Jag vet inte så mycket om hans bakgrund, mer än att han kommer från Spanien - ingen hittehund - men verkar strykrädd. Han är jättesnäll och fin för övrigt.

Annons:
AnneN
2011-03-12 22:55
#1

Beteendet med att slicka på tassarna, har du noterat om det är vid någon speciell tid på året? Många hundar får problem med tassarna pga vägsalt, annars kan jag rekomendera att kolla upp hos veterinär då slickandet kan bero på smärta även om han inte visar det annars, eller klåda. Är han röd/brun (typ rostfärgad) mellan trampdynorna så kan det vara svamp. Kan även vara ett stressbeteende vilket kan ha många olika orsaker.

Gnyendet om natten tänkte jag först att det kunde vara löptikar om det är med ca 6 månaders mellanrum, men då du kopplat det till att han blir tyst om tv:n är igång så kanske det kan bero på att ljudet från tv:n gör att han känner sig lugnare av någon anledning.

Det att han ska ut mitt i natten i fritidshuset kan jag inte förklara, kan vara en fixidé eller att han hör något utanför på natten som han vill vakta mot.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MargaretaA]
2011-03-12 23:16
#2

#1

jag har bara haft han i ett år så jag har inte hunnit se något mönster. löptikar tror jag inte är orsaken då jag också har två pappilontikar och han är kastrerad.

Men det här med vägsaltet kan vara en förklaring. ska vara uppmärksam på det. Om det var obehandlad svamp borde problemet kvarstå. Men det kommer och går utan synbar förklaring.

själv tror jag att han har en hel del fixa ideer för sig…. men det kanske är så hundar kan vara?

Maja2
2011-03-13 09:22
#3

Du säger att han bums ska ut på natten och vakta eller vad han har för sig… spelar ingen roll om han blir dyblöt, han kräver att få sitta där.

Jag tror en del i förklaringen kan vara just det. Han kräver att få göra det och ni låter honom. Det räcker med att ni gick med på det första gången, han såg som belöning att få sin vilja igenom, och har nu det som sin egenpåtagna uppgift.

Gnyandet och gnällandet, vad gör du när han börjar ?  Har du provat någon ny rutin just efter du stängt av tvn, så att du får bort just den rutinen?  Tex, alltid när du stänger av tvn så leker du med hunden ett tag, eller lägger ut godisbitar för honom att söka el dyl, så att han får nåt positivt sammankopplat med tvavstängningen.

[Forest]
2011-03-13 10:13
#4

2,  Vill bara säga även kastrerade hanar vet när det finns löptikar i området o vad det innebär det är inget man opererar bort det är inpläntat betende o helt normalt att de intresserar sig även för sånt :)

3 gav lite ovanliga tips som kan funka :)

[MargaretaA]
2011-03-13 13:13
#5

#3

ja problemet med jyckens konstigheter är ju att det sker på natten när vi vill sova. Då är man inte riktigt på topp som hunduppfostrare.SkämsMen det kan vara värt att testa ditt tips så tack för det.

Sedan har jag någon fundering på om han blir orolig när flockledaren sover för han vill ta över ansvaret på något vis - eller känner han sig övergiven?

Jag glömde säga att han enormt mammig/pappig och kan bli rejält orolig även tidigt på morgon när husse gått jobbet och jag fortfarande sover. Så fort jag går upp blir han lugn.

Maja2
2011-03-13 13:27
#6

Han kan ju känna sig osäker och orolig, och då passar det ju Ännu bättre att ge honom uppgifter som han kan klara av, tex godissök osv.

Vad för slags aktivering gör ni  i övrigt med honom?

Annons:
[MargaretaA]
2011-03-13 14:17
#7

#6

ja men det känns lite tokigt att hålla på med sådant på nätterna.

Vi gör ingen särskild aktivering mer än att vi gör långa promenader varje dag. Tyvärr törs vi inte släppa honom lös så han får springa fritt. En sådan stor hund skrämmer slag på folk och han gillar inte andra stora hanhundar.

Egentligen borde han vara hos någon som "kan" hundar bättre än vi, men han får stanna hos oss den tid han har kvar. hans liv som vandringspokal är över.

#4

jo jag har märkt det Flört

AnneN
2011-03-13 14:25
#8

#7 Om han inte får mer aktivering än det du skriver så kan alla hans beteenden bero på att han är understimulerad. Han är ju blandning av 2 raser som behöver mycket mental stimulans för att må bra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-03-13 14:33
#9

Att aktivera hunden är ett sätt att öka självkänslan och minska osäkerhet hos hundarna, dessutom stärks relationen så att hunden känner sig trygg med dig. Låter svårare och mer komplicerat än det är :)  Finns så mycket man kan göra som inte behöver vara så omständigt: Sök, träna in nya grejjer, träna balansövningar, lydnad, lek, Hunden måste få använda både hjärna och kropp för att må bra.

På promenader kan man hänga på klövjeväskor så att hunden får bära, en uppgift många hundar gillar och växer av :)

[MargaretaA]
2011-03-13 15:14
#10

#8, 9

ja det kan vara så att han inte får tillräckligt med stimulans. Det här med klövjeväskor har vi faktiskt pratat om. Ska faktiskt testa det. och snart är det vår och sommar så han kan vara ute och gräva på tomten och simma efter pinnar vi slänger ut. Det är det bästa han vet Kyss

tack alla för era svar Glad

Maja2
2011-03-13 15:25
#11

Jag tror att det är viktigt att man GER dem uppgifter. JAG som ägare talar om när aktiviteten börjar, och när den slutar. Jag tror att hunden då blir tryggare i att jag styr saker och ting, och hunden behöver därför inte. Att gräva på tomten tycker han säkert är kul, men det är ingen aktivering. Göm en leksak och be honom söka, så småningom kan du kasta leksaken alternativt slå iväg med en tennisracket, och be honom söka. Törs du inte ha honom lös, så ha långlina :)

[MargaretaA]
2011-03-13 15:43
#12

#11

Det låter jättekul. Men om jag gömmer en leksak, hur ska jag få honom att förstå att han ska söka efter den?

Maja2
2011-03-13 18:08
#13

De tänker mer än man tror, och förstår mer än man kan ana :)  Prova inne först :)

Annons:
[Forest]
2011-03-13 19:07
#14

12, Det är lättare än vad du tror :) Jag gjorde så här valde en leksak visa den ofta busa upp med den oxå sen säger jag till "stanna" går o gömmer den först halvlätt sen försvårar jag det. Våran unghund fatta vinken direkt hon var 4 mån så leta hon efter rätt leksak o där jag sa det. Likaså godissök inne o ute :)

[MargaretaA]
2011-03-13 19:50
#15

aha tack det låter jättekul! Det ska vi testa Skrattande

Upp till toppen
Annons: