Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3324 ggr
Kalispera
3/5/11, 8:30 PM

HD/AD röntgen

Hejsan!

jag har vart och röntgat min 1åriga hund och förstår inte riktigt vad som menas med D på höger höft och B på vänster.

(det va uppfödaren som fick papprena och sa via telefon vad resultatet blev men förklarede inte vad det betydde)

så finns det någon snäll själ som kan förklara det för mej.

Tack på förhand! :D

Annons:
Kickan90
3/6/11, 2:10 AM
#1

en hund kan ha olika resultat på sina höfter, alltså både A & B höfter det behöver inte alltid vara samma resultat på höfterna utan kan vara olika precis som med din hunds.

din hund har precis som uppfödaren sagt D på höger höft och B på vänster. först kommer A sen , B sen D, sen C, sen E.
A är det högsta och sen går de neråt.

D-höfter betyder att hunden har höftledsdysplasi. (såkallad HD)
När man röntgar en hund så åker dessa röntgenplåtar till SKK som de sedan läser av.
Sedan får man veta hur höfterna är.
Hunden kan ha A, B, C, D och E-höfter.

A-B är godkända/fria, alltså avelsdugliga!
C är "lite HD-fel"
D är ännu lite värre
E är värst.

Det är bara hundar med A och B-höfter som bör användas i avel. (inom vissa raser med väldigt mycket problem och liten mängd hundar att avla på är det dock tillåtet att avla på C-höfter om de paras med A eller B-höft)

HD är ärftligt, men man vet inte exakt hur det nedärvs då HD-fria hundar kan lämna HD-belastade hundar och tvärt om. Men, för att få det så bra avelsmaterial som möjligt avlar man helst (självfallet) på friröntgade djur.

hoppas de var till hjälpSkrattande

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Workingdog
3/6/11, 9:20 AM
#2

#1 jättebra skrivet :D

Jag kan säga, den är hemskt att ha en hund som har E-höfter. Vi hade en Kuvasz som hade E-höfter och hon fick somna in vid 3 årsålder pga det. Hon hade jätteont, och i slutet så kunde hon knappt resa på sig, hon vaktade sin bak osv..

Men om din hund har B och D-höfter skulle jag undvika att hoppa mycket den då det sliter mycket på höfterna. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Kalispera
3/6/11, 9:50 AM
#3

tack nu förstår jag. men det kan inte bli värre eller bättre med tiden? för som sagt han är bara 1 år och en ganska stor blandras men golden, collie och schäfer.

sen hade jag i tanken att börja träna honom till en draghund, men blev osäker nu när jag fick reda på att D är ganska dåligt.

PetraKarin
3/6/11, 10:11 AM
#4

Ja röntgen vid 1 års ålder är ju ganska tidigt för en sån stor ras (blandning mellan stora raser). Han kanske inte ens har växt färdigt.
Jag hade röntgat igen om 1-2 år men ändå försökt tänka på att han har en D-höft. Se till att han är i bra form och uppvärmd när ni ska göra fysiska aktiviteter och kanske undvik de som kan vara mest påfrestande för höfterna.


Kickan90
3/6/11, 11:15 AM
#5

#3 man ska helst röntga en stor hund vid 2års ålder pga som #4 säger att han kanske inte är helt färdigväxt.

så jag skulle ha röntgat honom igen om 1½ år och med tiden göra bra uppmärmningar innan man påbörjar att ex cykla osv. att ha honom till Agility eller hoppa lite hade jag inte gjort eftersom det tar mycket på höfterna :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Forest]
3/6/11, 3:13 PM
#6

Ni som kan lite om just detta. Kan nu D höft/er bli till A höft/er ?

Annons:
Kickan90
3/6/11, 8:27 PM
#7

#6 om man röntgar en allt för ung hund som ej är färdig växt så kan resultatet bli bättre. därför som uppfödare och veterinärer helst vill att man röntgar de tidigast 2års ålder och gärna vid 2½ år.

som jag sade innan så röntgar man de allt för ungt så kan man få dåligt resultat och väntar man senare tills hunden är mogen i kroppen för en röntgen som de är vid 2års ålder eller 3års ålder som jag hade tagit för en stor hund som ex irländskvarghund och bernen senner så man resutltatet bli bra höfter.

var något årsen men då läste jag om att en tjej hade vaccinerat sin valp/unghund när den var 8månader, (schäfer typ) och när hunden senare var 2½ och de skulle röntga igen så hade den A höfter och då hade hunden sen innan vara D eller B höfter.
så det brors helt och hållet på när man röntgar sin hund, men har du en liten hund så vänta ändå tills 2års ålder för de bästa resultatet, se gärna till också att hunden ligger så bra som möjligt och helst avslappnad så blir resultatet lättare att läsa av.

ex vissa veterinärer söver helst inte hunden men är den stel och inte så avslappnad så ska man helst söva den ändå, fick höra det utav 2 veterinärer när jag pratade om röntgenFlört

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Forest]
3/6/11, 8:55 PM
#8

7, tackar för ditt svar :) varför jag frågar var för att granne till mig köpte en 1åring med sämre höfter 500kr kostade hon. Jag och grannen har pratat en del just ang höfter o rönken att vissa kan ha dåliga plåtar mm jag har föreslagit att jag tycker hon ska rönka om hunden nu när hon är 2 år (blir det om nån mån) just för att hon kan sen få svaret själv o ha det på svart o vitt. Dessutom bör hon kanske fundera på hitta annat boende när hunden börjar bli lite äldre om nu höfterna visar sig vara dåliga.  

Tycker verkligen TS ska ta o göra om rönken senare.

[Forest]
3/6/11, 8:55 PM
#9

7, tackar för ditt svar :) varför jag frågar var för att granne till mig köpte en 1åring med sämre höfter 500kr kostade hon. Jag och grannen har pratat en del just ang höfter o rönken att vissa kan ha dåliga plåtar mm jag har föreslagit att jag tycker hon ska rönka om hunden nu när hon är 2 år (blir det om nån mån) just för att hon kan sen få svaret själv o ha det på svart o vitt. Dessutom bör hon kanske fundera på hitta annat boende när hunden börjar bli lite äldre om nu höfterna visar sig vara dåliga.  

Tycker verkligen TS ska ta o göra om rönken senare.

PetraKarin
3/6/11, 9:23 PM
#10

#6 Precis som Kickan säger kan för tidig röntgen visa ett felaktigt resultat då hunden kanske inte är färdigväxt. Men felaktigt åt båda håll. Jag har hört om uppfödare som säger åt sina valköpare att ta valpen till veterinär för röntgen vid 4-6 månaders ålder för att avelsresultatet ska se bättre ut.
Det är visserligen bara rykten men poängen är att för att man ska vara säker på att bilderna stämmer måste hunden vara färdigväxt.
Men det handlar ju inte om att hunden blir bättre eller sämre, det handlar ju om att höfterna inte är färdigväxta och ligger på samma sätt som de sen kommer att göra när hunden slutat att växa.

Sen kan inte en hund med sämre höftresultat bli bättre/få bättre resultat av någon annan anledning. Har den C-höfter så har den C-höfter.


Upp till toppen
Annons: