Annons:
Etiketthundgodis-recept
Läst 6831 ggr
TinaH
2007-11-22 09:21

BAKAT LEVERGODIS:

BAKAT LEVERGODIS:

cirka 0,5 kg lever,
Kryddor: oregano,
vitpeppar,
krossad kryddpeppar,
vitlökspulver, 5-6 enbär.
Foliera en plåt, skär levern i 1,5 till 2 cm
stora kuber och bred ut dem på plåten.
Strö över kryddorna.
Var försiktig med vitpepparn och vitlökspulvret.
Baka leverkuberna i ugnen, 225 - 250 grader i cirka
30 minuter. Låt torka (svalna) på plåten i ungefär en timme.
Det färdiga godiset behöver inte förvaras i kylskåp.
Det håller sig länge och förvaras bäst i rumstemperatur.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
AnneN
2008-02-18 12:01
#1

ska testa göra detta idag =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cerrolyn
2008-02-18 15:44
#2

Varför dessa kryddor?

Det går jätte bra att koka levern i lättsaltat vatten, skära dem i bitar och sedan torka dem…

**MVH Cerrolyn

AnneN
2008-02-18 15:52
#3

Vet inte varför just dessa kryddor men jag hade varken enbär eller kryddpeppar hemma så jag bytte det mot lite viltkrydda ist.

Har nu gjort dessa levergodisar och Velvet är tokig i dem, hon gör precis vad som hellst och snabbt går det =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SparklingTindra
2008-02-18 18:57
#4

Hundar ska väl inte ha kryddor i maten..? Skulle kunna tänka mig att prova men då hade jag inte satt några kryddor..

AnneN
2008-02-18 20:08
#5

En del kryddor och för mkt kryddor är nog inte bra men lite av ofarliga sorter gör inget annat än att ge det lite mera smak

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
2008-02-19 07:19
#6

Ört kryddor är det ingen fara med. Värre med Chili och piripiri och starka kryddor.

Ni ska bara veta hur mycket kryddor det används i recepten till boken "Nam-nam" som gers ut av Cannis, har i sig.

Dem kör mycket med;
vilökspulver, saltoregano, vanlig vitlök,timjan, ingefära nejlika etc

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
GodzGift
2008-02-19 11:42
#7

Blir osäker med alla olika uppgifter om vitlök här på sidan. Det finns olika recept med vitlöksklyftor i olja mot fästingar och vitlökspulver i godis/mat. När andra sidor säger att det är lika farligt som vanlig lök. Är det nån som VET om vitlök är farligt eller inte? kanske finns nån som har fått sin hund förgiftad pga vitlök i maten? vill gärna veta för så länge det är oklart vill jag inte chansa. På den här sidan står det bla att 1 tsk vitlöks pulver förgiftar en hund på 20 kg http://www.hunderietuppsala.com/docs/tips.htm

AnneN
2008-02-19 14:35
#8

#7 det står på den sidan att en daglig giva av 1 tsk vitlök är farlig. Men hur ofta ger man 1 hel tsk vitlök till hunden?
Jag har tidigare inte hört att vitlök ska vara giftigt men är alltid försiktig då jag kryddar något som hunden ska få

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
2008-02-19 15:47
#9

Tyson mumsar minst 2-3 klyftor i veckan på sommaren.

+ att han får vitlöks-olja.

+ att han får räster efter oss, som härom dagen så hade vi skivad potatis med skivad vitlök i, och han har inte dött ännu.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

GodzGift
2008-02-19 19:00
#10

#8 jo såg att det var 1tsk om dagen dom räknat med där men det var på 20kg hund min lilla väger runt 5kg.

#9 Står på sidan att hunden kanske inte drabbas direkt av löken men kan få skador tex 2 år framåt pga löken den fått i sig tidigare.

Och så länge det inte är bevisat att hunden inte  tar skada av lök nu eller i framtiden kan man ju kanske lika gärna skippa den ifall hunden tycker det är lika gott med som utan

TinaH
2008-02-19 23:07
#11

#10

jag har gett tyson vitlök i hela hans liv, och det är mer än 2 år.
Han är 4, och är fullt frisk! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Nicka
2008-02-20 09:48
#12

Duktigt gjort, att baka själv och Tack för receptetFlört

Elcyion
2008-02-23 13:38
#13

#10 Nu håller jag på att göra grislever godis :) Jag använde 1 krm vitlökspulver till 240 g grislever. Jag stoppad ner alla kryddorna i en plastpåse (typ fryspåse). Lade ner de skurna leverbitarna, knöt enlös knut och "masserade" köttet runt i påsen. Klart. Ner med det på plåten. De andra kryddorna tog jag ca. 2-3 krm av.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Elcyion
2008-02-24 18:58
#14

Jag la ut receptet på ett annat hundforum, och fick frågan om varför det är så mycket kryddor i det. Någon som kan svara på det? :)

Medarbetare på jack russel terrier

TinaH
2008-02-25 20:58
#15

#14

Varför kopierar du saker här ifrån och lägger ut dem på andra hund forumför?
Vilket hundforum?

vi har upphovsrättslagen i detta land.
 Om man vill låna någon text eller bild från forumet så fråga ALLTID den som skrivit texten eller lagt upp bilden innan man kopierar!

Det gäller och kunna skrivreglerna innan man skriver i ett forum.

Tina H
Sajtvärd blandrashundar.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Elcyion
2008-02-26 14:33
#16

Fixat. Har länkat hit istället.

Medarbetare på jack russel terrier

TinaH
2008-02-27 01:20
#17

# 16

vilket frum var det ?

Tinah
BLandrashundar i fokus

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Elcyion
2008-02-27 11:45
#18

#17 Hur så? Jag har tagit bort ditt recept, och länkat hit istället. Här kan alla läsa även om de inte är medlemmar. Den ända skillnaden är att de inte kan svara. Genom att jag har länkat hit istället, så ska det inte finans något i vaken upphovsrättslagen eller iFokus reglerna som strider mot det.

Sen så anser jag inte att den här diskussionen har något att göra i den här tråden öht! Vill du mig något mer, kan du nå mig via pm.

Medarbetare på jack russel terrier

Anne85
2008-02-27 12:00
#19

kan säga så här när det ändå är på tal att jag har sett i andra sajter bloggar mm folk som kompierat saker från just i fokus trådarna och lagt ut på fler ställen.

just pga man kan läsa diskusionerna iaf fast man inte är meldem.

tack för reseptet ska genast prova och se vad herren tycker.

AnneN
2008-02-27 13:48
#20

#18 Jätte bra att du satte ut länk hit istället =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2008-02-29 00:34
#21

Nu åter till tråden =)

Godisarna tog slut på 3 dagar och Velvet har nog aldrig varit så koncentrerad på mej ute som då jag hade dessa godisar i fickan =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tazzar
2008-02-29 01:42
#22

Är det slajmigt att hålla på med levern? Hemlis Är lite känslig för "äckliga" saker som inälvor och sådant, men det låter riktigt gott för hunden.


Fija
2008-02-29 08:58
#23

Ja ska åxå testa baka till våran vovve =)

Elcyion
2008-02-29 11:35
#24

#22 Det är lite slajmigt. Köp diskhandskar på mataffären (har för mig de kostar 5-10:-/par) och använd dem som "skydd" för händerna när du håller på med levern. När den varit i ugnen kan du utan problem hantera den utan handskar. Inget slajm kvar :D

Medarbetare på jack russel terrier

Tazzar
2008-02-29 17:43
#25

#24 Tack för tipset, ska fråga mormor om hon vill köpa en bit lever och diskhandskar när hon handlar imorgon.

Men lever stinker inte va? Oskyldig


Elcyion
2008-02-29 17:49
#26

Jag tyckte inte det iaf. Men den kostar ca. 40:-/kg för grislever. Man kan ju köpa en liten bit och kolla vad man tycker om lukten (stark eller svag). Då blir det inte så mycket att kasta om man skulle tycka det är föööör vidrigt.

Medarbetare på jack russel terrier

Tazzar
2008-02-29 18:04
#27

#26 Okej då ser jag till att det blir en liten bit då. :)


Annons:
TinaH
2008-02-29 18:26
#28

Nu har jag den turen när jag handlar mat till hunden att dem säljer färsk oxlever för 10Kr/kg.

Annars så kör jag med ungnötslever, efterson vi äter det själva här i huset + att det är mer smak än gris, + att det är brukar vara billigare än gris.=) 

Akuöööe aldrig kunna tänka mig och gör lever stuvning eller lever gryta på grislever…..*yeck!*

Men ungnöt smakar mumms! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Catlover65
2009-03-16 10:17
#29

#21 hahahahahahahahaha blev så full i skratt när jag läste ditt inlägg Skrattande tänkte på min valp(4mån) när jag var på valpkurs igår hon sket fullständigt i köttbullarna, så jag ska oxå testa detta recept så kanske hon blir mer intresserad av det man sysslar med hahahahahahaha vi kanske rentav får väldigt mkt beröm nästa söndag hahahahahahaha för vi e sååååååå duktiga Tungan ute

spikes
2009-03-16 10:28
#30

Undvik gris bara,den är inte så bra för magarna på demFlört

Kickilu
2009-03-16 12:50
#31

Jag fick ett liknande recept av en hundtränare vid ett tillfälle då min hund var svårflörtad. Brukar ha påsar på händerna för jag tycker att rå lever är lite otäck att ta i men jag kan bara säga att vovven älskar detta. Ett billigt och bra godis att ha med på promisarnaGlad

spikes
2009-03-16 13:01
#32

31,då kokar man det och lägger det i små förpackningar i frysen,och tar en sådan varje gång det är jobb på gång,fruset känns det som vanligt godisFlört

Phandoraz
2012-05-13 11:20
#33

Här finns b.l.a en tràd om vitlök. Vissa säger att det är farligt, vissa inte. men som dem skriver där, vem vàgar chansa? :S Alla gör ju som dem vill med sin hund, och ser ni inget skadligt sà är det logiskt att man tror att det är okej. Fast man ser ju inte allt som är dàligt. Vill bara inte att nàgons hund ska fara illa :( men upp till var och en sà klart.

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-640165.html

[Forest]
2012-05-14 07:44
#34

33 varför inte starta en tråd om detta? så slipper det blir en massa mer bla bla bla om vitlök ?

Ingen som bakat dessa godisar ? Om ni gjort det vad tyckte dom om godiset Glad

Annons:
Phandoraz
2012-05-14 20:38
#35

Jo, det är ju sant iof ;)

Upp till toppen
Annons: