Annons:
Etikettallmänt
Läst 2092 ggr
AnneN
2008-01-03 00:42

Någon som testat flyball?

Är det någon här som provat flyball med sin hund?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
TinaH
2008-01-03 00:53
#1

näpp, tyvärr.

men det låter som husse håller på med "flycat" i sovrummet. Räcka ut tunganOskyldig

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

AnneN
2008-01-03 00:54
#2

Hahaha…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2008-01-03 00:56
#3

Har mina funderingar på att skriva en artikel om just flyball men har inga bilder och kan ju inte sno bilder hur som hellst på nätet heller då det är olagligt… Så om någon har vill/kan bidra med bilder så vore jag evigt tacksam =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
2008-01-03 00:56
#4

:-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

TinaH
2008-01-03 00:57
#5

ska jag gå in och FOTA i sov rummet NU???

Å herre gud….där rök privatlivet….Räcka ut tungan

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cerrolyn
2008-01-03 14:38
#6

Nej det har jag inte men jag skulle gärna prova.

**MVH Cerrolyn

Annons:
AnneN
2008-01-04 21:50
#7

*putt*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elna
2008-01-04 23:08
#8

Jag och Nagli tränade väldigt mkt flyball innan klubbens flyballmaskin gick sönder och slängdes i elden! ^^ Nagli lärde sig faktiskt väldigt fort och båda tyckte att det var riktigt kul! ;) Vi har beställt eller ska beställa en ny maskin till klubben nu, isf blir det massa bilder! ^^

Har haft ngr fula bilder, men hittar dem inte, har bara en film! ^^

http://youtube.com/watch?v=-fr0PIgINrI

Cerrolyn
2008-01-05 00:12
#9

#8 häftigt

**MVH Cerrolyn

KickanLilja
2008-01-05 00:13
#10

Vad är flyball för något? Hur funkar det och vad är det till för?

Elna
2008-01-05 00:19
#11

Vad jag vet är flyball en lagsport, hunden ska hoppa ngr hinder (fyra?) och sen trycka på en "platta" så att en boll flyger, hunden tar bollen och hoppar tillbaks över hindrena till sin ägare så nästa hund kan börja.

Ingentligen vet jag inte vad det är till för, men det är en väldigt rolig sport tkr jag själv! ^^

KickanLilja
2008-01-05 01:11
#12

Fränt:) Det skulle nog Udda gilla… Finns det klubbar för det eller hur börjar man? Vad kostar en såndär bollgrej då?

Cerrolyn
2008-01-05 01:13
#13

#12

Tror det är som rally-lytdnad dvs att det är på väg in. Vissa klubbar har redan tagit in det och utbildat foölk mendan vissa står och undrar vad det är.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Elna
2008-01-05 11:25
#14

#12

Jag fick upp ögonen för det på en Prova På dag som vi hade på klubben, har sen bara tränat själv på det, så är ganska självlärd på det! ^^

Har inte hört så mkt om flyball här, är nog som Ceasar_Gold sa med rallylydnaden.

En bollmaskin kostar väldigt mkt, vi köper ju in den genom klubben, både BK och HU, men det är inte lite pengar! ^^

Elna
2008-01-05 11:30
#15

Hittade en till film när vi tränade:

http://www.youtube.com/watch?v=sMQhG2cxZ0I

Där har vi den gamla maskinen, nu finns de nyare som ser annorlunda ut, men där ser man mer hur hon trampar! :)

AnneN
2008-01-06 20:01
#16

*putt*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Malin3033]
2008-01-07 20:11
#17

flyball är väl lite som stafett

Tazzar
2008-01-08 11:48
#18

Jag skulle gärna vilja, men det blir nog aldrig av, för jag är så dålig på timingen när jag ska lära in apportering. Skrikandes


Elna
2008-01-08 18:12
#19

#18

Men Mollie gillar väll att hämta bollar?

Tazzar
2008-01-08 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Jora, att bära, men inte att lämna i handen. Det är ju hennes bollar! Flört

Sträcker jag ut handen så går hon därifrån och spottar ut bollen. Dock händer det ibland (men bara ibland)  att hon ger mig den, då brukar hon få något smaskigt innan jag kastar den på nytt så fort jag kan, när hon spottar ut den så brukar jag pausa innan jag kastar eller tränar något moment på nytt… Det går långsamt frammåt…


Annons:
Elna
2008-01-08 19:28
#21

#20

Nagli brukar göra samma sak, men när hon hade hämtat bollen från maskinen så ropade jag på henne och hon fick godis, hon fick släppa bollen när hon kom till mig och bara ta godisen. Brydde mig inte då om vart bollen hamnade riktigt, det funkade för oss! ^^

AnneN
2008-01-09 14:30
#22

Om hunden kommer fram till er men inte vill lämna bollen/apporten så testa att stå och hålla händerna bakom ryggen tills hunden är helt framme så byter ni bollen/apporten snabbt mot något godis eller annat beröm.

Om hunden överhuvudtaget inte vill komma fram till er med bollen/apporten så ropa på hunden samtidigt som du tvärr vänder om och springer ifrån hunden, då hunden är i kapp dej så berömmer du massor innan du tar bollen/apporten =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elna
2008-01-09 18:27
#23

Har freeshejpat med Nagli att hon ska lägga föremål i min hand, när hon gör det så blir det klick godis. Det fattar hon snabbt.

Men på flyballen räcker det med om de kommer med bollen till en så man kan ge den godis, bara den har med sig bollen till en, den måste inte läggas i handen, kan ju släppas vid fötterna, till en början.

AnneN
2008-04-04 00:37
#24

Har fortfarande all info för att göra en artikel, men jag behöver bilder…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hennum
2008-04-04 01:20
#25

Japp. Det har jag. Nikita var jätteduktig *skryter* Alla andra hundar behövde lång tid på sig för att fatta flyballådan, men nicki behövde bara 5 sekunder. :P Jag tror absolut att hon hade kunnat bli bäst i världen! om det inte vore för att hon har så svårt att springa iväg själv och sedan komma tillbaka med bollen i munnen. antingen vågar hon inte springa bort, eller så glömmer hon bollen. :) hon har oxå svårt att ge mig bollen, hon brukar alltid bita på den ett tag först annars. och förstår inte att hon inte ska det nu.

men.. om man bortser från det. så är hon absolut världsbäst :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Snäckbönan
2012-04-23 14:31
#26

Det finns flyball-maskiner på Grizzlys internetaffär som kostar drygt 300:-! Jag köpte en sådan utan att ha erfarenhet av andra sådana apparater. Jag blev dock överraskad över hur kort sträcka bollen flyger ut, den flyger bara rakt ut och ner på marken direkt framför maskinen, det är alltså inte mycket svårare för hunden att ta den när den flyger ut jämfört med att plocka den direkt från hålet, vilket jag inte trodde gick, men det går.

Vi har börjat träna i trädgården och det är verkligen roligt. Det är mycket för hunden att ta in, men med klicker så tror jag att det ska gå. Han är härligt trött i huvudet efter varje pass. Vi håller på ca 30 minuter per gång, sedan är jag alldeles slut och det är nog lagom för honom också.

[Forest]
2012-04-23 18:42
#27

jag har haft funderingar på denna gren lite till Donna då hon är bolltokig och väldigt snabb även över hinder. Men tyvärr har inte våran klubb någon maskin o inte heller nån som kan detta så vi har iaf sagt till att vi kan vara intreserade om det kommer upp på tapeten. Tror det är en rolig gren men man bör någ ha en stresstålig hund tror det kan trissa upp ganska så friskt annars.

Annons:
Upp till toppen
Annons: