Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2443 ggr
Blandisfantast
2008-09-24 12:37

Borstar du tänderna på din hund?

I måndags var jag med min hund Snuffan hos veterinären och tog bort tandsten. Hon har nu ett riktigt kristall leende. Jag har inte inte borstat tänderna på mina hundar innan, men tänkta att det är kanske dax att börja med det nu. Så nu är jag lite nyfiken på hur många som egentligen är så flitig och duktig att dom borstar tändera på sina vovvar?

Annons:
AnneN
2008-09-24 12:41
#1

Nix, jag borstar inte på Velvet, hon gnager så mkt på ben så att hon inte har några problem med  tänderna. Men skulle det behövas så skulle jag givetvis börja.

Jag borstade däremot dagligen på min gamla labbetik för att hon fick problem med tandsten på äldredagar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KindredCold
2008-09-24 12:50
#2

Mina hundar har ben, märgben, knotor, torrfoder som håller tänderna fria från sten :)

Ett tips är att korta av stråna från en diskborste, smeta in den med leverpastej eller något, och vips, hunden borstar tänderna själv :)
Jobbar med en rottweilertik som är 7 år. Aldrig har hon använt tandborste, och hon har heller aldrig haft tandsten :)

Nicka
2008-09-24 13:37
#3

Här borstar Vi tändernaSkrattande

Anett Lindbom
2008-09-24 22:45
#4

Det var många år sedan som jag borstade tänderna på min hund sist, han får tuggben, märgben & annan gotta som är bra för tänderna. Min hund är 10½ år gammal och han har aldrig haft tandsten & han har alla sina tänder kvar,,

malmokvinna
2011-10-27 18:54
#5

Jag borstar också tänderna på hundarna. Det har blivit en vana för hundarna och de står och väntar på att få sina tänder borstade på kvällen! Jag tror de tycker att det känns rent och skönt.

De får också ben och dentastix men små hundar kan ha större anlag att få tandsten än stora hundar så därför borstar jag.

zoolatri
2011-10-27 19:58
#6

Båda mina får lätt tandsten så vi borstar tänderna regelbundet. Förut skrapade jag tänderna när det blivit lite tandsten men nu förebygger jag istället:)

Annons:
[Forest]
2011-10-27 20:42
#7

Jag borstar tänderna 3 gg i veckan på Enja hon får olika råa ben o runda och raka skinben, men hon får lätt tandsten. Jag ser när det är på G och enkelt skrapar jag av det med en tummnagel. Men kanske har det o göra med att det är liten hund o verkar itne som hon gnager så mycket längstbak. Chanel hade mycket tandsten när hon kom hit men efter skrapning foderbyte o ben framförallt de råa märgbenen så höll hon ett fräsht smile med :)

idaah
2011-10-27 20:48
#8

Jag/vi borstar inte tänderna på våra hundar! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Anibaz
2011-10-27 20:49
#9

Jag har bara borstat på Smilla en gång, men ska nog börja borsta på båda. Men dem äter torrfoder och gnager på ben så förhoppningsvis hjälper det till att hålla tandsten borta.

zoolatri
2011-10-27 21:25
#10

Mina tuggar på råa märgben, "vanliga" tuggben, dentastix, äter torrfodret torrt ibland/uppblött ibland, de har provat ett par olika fodersorter… De får tandsten ändå! Jag vet inte vad jag ska göra mer än att borsta:P

[Forest]
2011-10-27 23:05
#11

10 du har oxå småhundar, jag tror att det är lättare för dom att få tandsten. Jag ger färskfoder men varje dag ger jag något att gnaga på, sen kl 9 har jag en hund som väntar på att jag ska borsta tänderna :) så ofta tar jag tandborsten o gnor lite fast 3e dag borstar jag väl hennes tänder :)

Fridaaaa
2011-10-28 10:08
#12

Nix borstar inte.Bättre att ge tuggsaker som håller borta tandsten osv istället :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pv60
2011-10-28 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har problem med tandborstningen på Bella. Skulle behöva fyra händer för att hålla uppe gapet och gnugga samtidigt… Vi kämpar då och då. Tipset med diskborste var toppen, ska pröva det.Kyss

Hjälper det inte om man äter riktigt lortiga och leriga ben, undrar Bella..

Annons:
[arlington]
2011-11-06 14:18
#14

Jag borstar hundens tänder. Mest för att hon ska känna sig trygg i hantering och sådär. :)

Kickilu
2011-11-07 09:55
#15

Jag borstar tänderna på båda mina. Den mindre får mer tandsten än den större. Båda tuggar märgben och även andra tuggben men de får tandsten ändå.

alena
2011-11-07 15:00
#16

Jag borstar tänderna på mina 3 vovvar varje kväll.

Dom får tuggben ibland, men det kan ju aldrig skada att hålla efter med tandborste. Har gjort det så länge jag haft dom.

Tandsten var jag till vetrinärn och tog bort  tidigare i år, så nu har dom "gnistrande leénden". Tror det beror på salivens kvalité om de har lätt att få tandsten eller inte. Det finns ju folk som tar bort tandsten själva på sina hundar, men då kommer de inte åt lika bra som vetrinärn gör på drogad hund, så då blir det kvar och kan bli infektioner och snabb tillväxt igen.

League
2011-11-07 21:38
#17

Tips ;) För er som inte har tid/kan borsta/skrapa tänderna på era hundar: ProDens PlaqueOff Animal. Ett pulvet man strör över maten. Andvänder det inte själv på min hund, men när jag hade iller så fick de sånt på maten och de hade ingen tandsten, superprodukt!

Skyress
2011-11-08 16:55
#18

Jag borstar tänderna på våran sheltie så gott som varje dag. Diablo har egen tandborste (vanlig mjuk tandborste som tandläkarmottagningarna har) och hundtandkräm. Vi har tingat en liten sheltievalp som kommer runt jul och hon ska också få en egen liten tandborste för att vänja sig vid borstning. Har haft schäfrar förrut och alltid borstat tänderna på dem de har knappt haft något tandsten alls.

Genom att ha olika ben framme så hunden kan gnaga på gör ju också att tandsten förebyggs.Skrattande

exitingsvillemo
2011-11-09 07:38
#19

följdfråga… Använder ni ngn tandkräm vid tandborstningen? Nu menar jag förståss dessa som är just för hund =)

Skyress
2011-11-09 09:21
#20

#19 Jag använder Petosan hundtandkräm.Glad

Annons:
Viccan92
2011-11-09 20:10
#21

Jag borstar när jag kommer ihåg. Min hund använder nämligen inte ben. Jag provat och han tar tag i dem och går och lägger dem någonstans och nosar lite på dem. Han kan ofta gå omkring med dem men han tuggar aldrig på dem.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

DjurTjejerna
2011-11-10 20:04
#22

Ibland

Mvh Stephanie

 

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

alena
2011-11-13 11:11
#23

#19. Hund tandkräm använder jag. Förr använde jag barntandkräm, men det är svårt att hitta sånna utan sorbitol, så nu blir det uteslutande hund tandkräm. Den brukar vara ganska dyr, men på Rusta har dom (åtminstone i Bollnäs) för överkomligt pris.

Viccan92
2011-11-13 19:31
#24

Jag använder hundtandkräm från djurkompaniet. Jobbigt tup för när jag fått på det jag vill ha på tandborsten så fortsätter den att ta ut mera en stund.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sophey
2011-11-14 16:55
#25

Jag borstar inte tanderna pa mina hundar utan jag ger dom tuggben och annat gott att tugga pa istallet

Medarbetare på matlust

[teekan]
2011-11-14 20:49
#26

Jag borstar inte min hunds tänder, men det är ju från person till person! :)

Upp till toppen
Annons: