Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 28272 ggr
rulda
2009-03-12 14:18

Vilka ben kan man ge hunden?

Vilka sorts köttben kan man ge till sin hund?
Sambon säger att det är alla ben som börjar på F
typ fläskben och fiskben. Men jag har för mig att vi gav en hund rebenspjäll förr och det är väll Fläskben?

Så vilket kött som vi äter kan vi även ge hunden? Går det bra att ge rått när det inte har varit fryst eller ska det kokas eller grillas innan (utan marinad så klart)

Är lite nyfiken då vi ofta äter kött här hemma

Annons:
minja
2009-03-12 16:52
#1

Så länge det inte är tillagat så kan man ge vilket ben som helst till hunden. Min får kycklingvingar ibland. Och man skall inte koka märgbenen innan man ger dom som det sas en gång i tiden. Det är när benen är tillagade som dom blir faliga.

spikes
2009-03-12 23:59
#2

alla ben ska serveras råa…en del gillar att dom e lite frysta också…annars förvinner alla näringsämnen i mägen/benet.

Det har i alla tider varnats för f-ben,men jag vet att dom som barfar sina hundar ger sånt ändå.

Här kan jag bara tala för mig själv,jag ger bara ben av älg med märg i, det är det säkraste benet i mitt tycke som inte flisar sig alls och alltid rått.

Jag ger absolut inga f-ben eller något av gris heller,vad man ska tänka på är att en hund som inte är van vid att äta ben,kan få en reaktion på magen oavsett om den är kokt eller rå…men det är lätt avhjälpt med en burk vanlig morotspure för barn,eller caroten.

Mischa
2009-03-13 00:17
#3

F-benens tid är över, det kommer från den tiden då torrfoder ej existerade om man gav hundarna rester (m.a.o tillagat)

som nämnt skall det inte vara tillagat, BARFare brukar ge sina hundar alla typer av ben.

≧◔◡◔≦

rulda
2009-03-13 14:20
#4

Så om jag och sambon köper en varsin fläskottlet att ha till middag så kan tusse få den precis som den är? Helt rå? Även fast det inte har varit fryst?

minja
2009-03-13 15:05
#5

Ja precis. Men tänk på att inte ge gätte mycket griskött till vovven. Griskött innehåller mer av en syra som kan påverka lederna negativt på hundar. Det sägs att små hundar kan äta griskött två gr/veckan, medans större hundar skall ha 1 gr/veckan. Men däremot så innehåller brosk och ben från gris mycket glukosamin och kondroiotin som är bra för lederna.

rulda
2009-03-13 16:42
#6

#5 det viste jag inte :) så en del av grisen är bra och en del är dålig. Mycket att tänka på ;)

Annons:
minja
2009-03-13 17:00
#7

Ja man blir aldrig fullärd Skrattande.

marinelady
2009-03-13 17:47
#8

#5 vad har du för källa på den faktan? Det var något nytt som jag inte hört innan :)

minja
2009-03-13 18:31
#9

På ett BARF forum.

spikes
2009-03-13 18:34
#10

8,det berättade även min uppfödare för mig för många år sedan…..och jag vet några som har gett sina hundar grishjärtan och annat av gris och hundarna har blivit jätte magsjuka av det….

minja
2009-03-13 18:43
#11

Min har fått grishjärta utan några problem. Men jag har inte gett honom det på väldigt länge längre, utan han får nöja sig med kyckling hjärta som jag har kokat (behöver jag säga att det luktar världs äcklig TystFoten i munnen).

spikes
2009-03-13 19:33
#12

11,kan tro detGlad,varför kokar du det?

minja
2009-03-13 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag tillagar alltid inälvsmat. Har läst det någostans att man skall göra det och att man skall tillaga testiklar om man skulle vilja ge sin hund det Foten i munnen. Jag BARF:ar inte min vovve (han får färskmat). Men han får Det som godis. Fast kyckling/kalkon halsarna ger jag råa.

OBS! Bilden är på kycklinghjärtan, så känsliga tittare vanas!

Annons:
spikes
2009-03-13 20:06
#14

aha jag barfar ju inte men använder färskis…fast när jag gav rått kött och vom så gav jag inälvor rått…men det är ju upp till var och en….Flört

rulda
2009-03-14 10:48
#15

#14 kan tänka mig att hundarnha tyckte att det var riktigt godis

#13 det var nog det snuskigaste jag har sett hahaha vet inte om jag skulle klara av att se Tusse äta det

minja
2009-03-14 11:37
#16

Ja det är rikitgit äckligt faktiskt. Sedan när dom kokats så skär jag dom i små små bitar….

Kalkonhals är nog bland det äckligaste jag har skärt upp. Men vad gör man inte för sina små monster? Fast jag har kommit på att han tycker om sin mat mera när jag har gett det som belöning. Och maten lägger jag i en kaksprits så det är lätt att trycka ut Tungan ute.

Freke
2009-03-14 12:04
#17

Är själv av den inställningen att man kan ge alla former av råa ben och kött till alla köttätare..

är dock reserverad med ej urbenad fisk.. eftersom benen blir som nålar… har själv haft ett par lax ben i svalget.. som satt fast..

Men är f-benen inte tillagade, frysta så har jag aldrig varit med om några problem..

Då efter upphettning eller frysning förvinner bindväv som gör att benen flisar sig vid bett, kross eller annan verkan mot benen.

Men sen har jag alltid haft hundar som lärt sig att äta alla former av ben och färsk foder med tillskott av torrfoder..
Är nog mer reserverad till att hundarna ska äta våra rester..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Eija
2009-03-14 17:27
#18

Mycket intressant denna tråd, jag själv är uppväxt med just detta med F-ben….fisk, fågel och fläskben skulle vara farligt för hunden, för dom blir så vassa och kan lätt skada tarmar o så…..

Därför har jag inte gett mina hundar sådana ben överhuvudtaget…

Nu måste jag fråga en dum fråga för er kanske, men jag har ingen aning om vad förkortningen BARF betyder….är helt grön inom detta.Skäms…har aldrig hört talas om det ens….Obestämd

Kanske någon vill berätta…..

kram

spikes
2009-03-14 17:37
#19

Bioligiskt anpassad rå föda står det för,det finns en artikel om det som jag puttade upp…

Jag är ju också av den gamla stammen vad det gäller f-ben,men för mig gör det inget eftersom jag är helt nöjd med dessa älgben mina hundar får…

kram tillbakaFlört

pippa__
2009-03-14 21:43
#20

var får ni älgben ifrån?

Annons:
minja
2009-03-14 21:48
#21

Det går att beställa genom vissa djuraffärer till exempel så beställer jag kycklinghalsar genom huveröds som tar in rätt mycket BARF saker faktiskt. Eller om du har någon jägare i närheten?

spikes
2009-03-14 21:49
#22

Jag får dom från åsby här i hallstahammar förr var det farafar som kom med dem

pippa__
2009-03-14 21:58
#23

Ok får höra me min djuraffär då =) Tack

Eija
2009-03-15 04:54
#24

Aha, tack spikes för min fråga om BARF…..då förstår jag….man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt…

Eija

spikes
2009-03-15 10:28
#25

24,så lite såFlört

katten1965
2013-07-09 16:50
#26

Du ska inte ge din hund något ben av fågel fisk eller fläsk, när det gäller köttet kan du ge den köttet nån gång ibland om det finns lite kött på benen kvar gör det inget för säkerhets skull skulle jag tillreda helst koka köttet speciellt sommartid. grillad kyckling eller tillredd fiskkött är inga problem det heller bara du tar bort all ben, benen är för mjuka, om du är riktigt mån om din hund så är märgben det bästa som  finns det gå att köpa i vilken välsorterad kött butik typ city gross eller maxi lycka till.

katten1965
2013-07-09 16:57
#27

till rulda: man ska inte ge hundarna fläsk fågel eller fiskben eftersom dom är förmjuka helst ska det vara märgben det är ett hårt ben med märg i som är nyttigt för din hund. tänk på ni som ger era hundar inälvsmat akta er för att ge lever för ofta det räcker med 1 ggn i månaden.

Annons:
LindaBlue
2013-07-09 18:45
#28

#26 Vad har du fått det ifrån? Alla ben går att ge, bara de är råa, det är inte förrän de är tillagade de är farliga, och det gäller alla ben. Ben är nyttigt, men man kanske inte ska ge för mycket till att börja med om hunden inte är van, eftersom de kan bli ganska hårda i magen. Märgben ger man dessutom inte så mycket för själva benets skull, eftersom det är väldigt lite ben de får i sig, det är mest som godis, eller berikning, och för att det är bra för tänderna att ligga och gnaga. 

Jag köper hästnacke och oxnacke i en av djuraffärerna som har mycket BARF, det bli en lång mysig gnagstund där de får i sig mycket av benet och ganska mycket kött. Ger även alla typer av fläskben, kycklingvingar mm. Vet många som ger hel kyckling, men min hund har inte vant sig vid det än, så den blir mest liggande, eller så snor illern den och gömmer under soffan.

#9 Vilket BARF- forum då? *nyfiken*

[Forest]
2013-07-10 23:26
#29

27, så sa man förr men det gäller alla tillagade ben. här kan du läsa http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?discussions-1

Här äter hundarna kycklinghalsar,klubbor och vingar även lite fläsk har vi gett dom men det blir mer kyckling och revben eller en svans från oxe

Upp till toppen
Annons: