Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 15211 ggr
AnneN
2009-09-07 00:50

Tips på kontaktövningar?

Har du tips på några kontaktövningar? Behöver olika tips som kan passa till att öva med allt från små Valpar till vuxna hundar i elitlydnad, med andra ord olika svårighetsgrader.

Alla tips mottages tacksamt Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Hilo]
2009-09-07 10:32
#1

Ett tips jag älskar! Som fungerar fint för mig..

Du behöver

  • En lös hund (eller fler)
  • Gott godis
  • Öppen mark eller skog
  • Tåliga kläder
  • Gott humör

Gå ut med hunden, släpp den lös
(eller långlina om man absolut inte kan ha hunden lös)
Gå runt lite.. Strunta i hunden och vad den gör. (Ja, med vissa undantag)

Sen helt plötsligt kastar du dig ner på knä och börjar "gräva" i marken.
Hunden kommer och kikar vad sjutton matte pysslar med.
Ignorera hunden och mota bort den lite försiktigt..
Sen reser du dig upp och lämna lite godis på platsen där du grävde.
Gå runt lite till och upprepa..

Voilá!
Hunden lär sig att hålla koll på matte för matte är skitduktig på att hitta käk!

Detta kan man börja med.
Sen hur intensiv man vill ha det så kan man utveckla Glad

AnneN
2009-09-07 13:37
#2

#1 Tack, den övningen blir perfelt att göra på våra skogspromenader med hundklubben Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hilo]
2009-09-07 13:40
#3

#2 Mina hundar älskar det Glad

+ att man får chansen att apa sig lite Flört

alena
2009-09-07 16:38
#4

Jag brukar peka o pilla i marken eller på golvet, helt plötsligt när hundarna behöver distraheras. Dom blir garanterat nyfiken på vad "knas matte" hittat för nåt intressant…. och gott godis är ju alltid intressant!

Bäst o hålla koll på den där "knasmatte" i fortsättningen!

 Som #1 skrev… det funkar bra för mig!

louiseN65
2009-09-07 17:48
#5

Vilket superbra tips! Det ska jag göra på min valp!

Tina-A
2009-09-07 19:22
#6

Här kommer några, jag brukar skriva upp alla övningar i olika steg så man lätt vet när man kan gå vidare.

PENDELN
Steg 1
Ha hunden framför dig. När hunden tar kontakt, säg varsågod och kasta en stor, väl synlig godisbit till höger.

Steg 2
Vänta på att hunden kommer tillbaka och tar kontakt igen. När hunden tar kontakt igen, säg varsågod och kasta en godisbit till vänster.

Steg 3
Fortsätt som ovan och växla alltid håll.

2 PELARE
Steg 1
Hunden sitter kopplad framför föraren. Föreställ dig 2 pelare, en på varje sida om dig. När hunden blick är någonstans innan dessa pelare, klicka och belöna. Belöningen ges framför dig i lämplig höjd, kanske framför dina knän.

Steg 2
När hunden tar ögonkontakt klickar man för det, och från och med då klickar man endast för ögonkontakt. Kriterierna har höjts.

Steg 3
Din hund tar ögonkontakt mest hela tiden. Utöka tiden. Håll dig till oregelbundet belöningsschema.

ÖGONKONTAKT MED DOLD GODISSTÖRNING
Steg 1
Håll en godisbit i stängd hand vid ditt ansikte. När hunden inte biter eller river på handen, öppna handen och ge varsågod.

Steg 2
Håll godisbiten i stängd hand vid ditt ansikte. När hunden slänger ett minsta ögonkast på dig, öppna handen och ge varsågod.

Steg 3
Håll godisbiten i stängd hand vid ditt ansikte. När hunden håller ögonkontakt med dig i 1 sekund, öppna handen och ge varsågod. Öka tiden.

Steg 4
Håll godisbiten i stängd hand, men flytta nu handen en liten bit bort från ditt ansikte. Hunden måste nu medvetet vrida huvudet mot dig för att se på dig. När hunden tar ögonkontakt, ge varsågod.

Steg 5
Flytta handen längre och längre bort tills du sitter med armen rakt utsträckt från sidan av kroppen. När hunden tar ögonkontakt, ge varsågod. Utöka tiden.

ÖGONKONTAKT MED ÖPPEN GODISSTÖRNING
Steg 1
Håll en godisbit i stängd hand. När hunden låter bli godiset, öppna handen. Försöker hunden ta godisbiten så stäng handen igen. När hunden låter bli, öppna handen. Vänta tills hunden erbjuder ögonkontakt. Ge då varsågod.

Steg 2
Håll en godisbit i öppen hand. Försöker hunden ta den så stäng handen igen. Öppna handen och vänta på ögonkontakt. Kräv ögonkontakt några sekunder innan varsågod.

Steg 3
Lägg godisbiten på marken. Försöker hunden ta den, ställ foten på godisen. När hunden låter bli så tar du bort foten igen. Vänta på ögonkontakt och ge då varsågod. Utöka tiden.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AnneN
2009-09-07 19:52
#7

#6 Tack, många bra tips Glad

Är det okej om jag skriver ut och tar med dem på socialträffarna?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tina-A
2009-09-07 21:05
#8

#7: Javisst :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

alena
2009-09-10 12:44
#9

#6 Jätte bra tips!

 Jag brukar fråga Azlan : -Vart är matte? och då tar han ögonkonntakt med mig.

När vi ska gå över vägen så stannar jag och sen går jag inte över förrän hunden gett mig ögon kontakt…

På promenaderna brukar jag bara stanna ibland bara ändå, också fortsätter vi gå när jag fått ögon kontakt…. då får hunden beröm.

Jag brukar även lägga hundarna på plats också lägger jag godis bit mellan frambenen också får de inte ta den förrän jag fått ögon kontakt och jag sagt  -Varsågod.

Eftersom de vet vad som gäller, så "drar jag ut på tiden" innan de får godiset nu också får de ligga o hålla koll på mig o vänta på varsågod.

Brukar variera den sista med att lägga godis bitar på tassarna när vovarna gjort plats, och den fixar Rippe bäst… Azlan verkar inte gilla den varianten, bara en gång har han fixat den .

Karizma
2009-09-10 13:05
#10

Vilka bra tips och bra skrivet med man fattar dom väl. :)

AnneN
2011-04-28 23:06
#11

Puttar upp denna då fler kan ha nytta av dessa övningar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chilli10
2011-04-28 23:56
#12

Vi har ganska bra kontakt, hunden o jag. Hon tar ofta ögonkontakt. Men allt kan ju alltid bli bättre! Tack för jättebra tips, här ska övas ännu mera :)

AnneN
2011-04-29 00:04
#13

#12 tt tips är att då det sitter ordentligt öka störningen omkring och byta miljö ibland = träna hemma inne, träna på gården, i stan, i skogen, osv

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Chilli10
2011-04-29 00:08
#14

#13 Tack för tipset :) Ska göra det också!

Brynhilde
2011-04-30 16:26
#15

Bra tips, jag behöver träna mer kontakt med min tik Ronja.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Alexandra-S
2011-05-01 08:17
#16

Jag har gjort dom flesta övningar som nämts i tråden med Moa-W här på iFokus när jag gick på valpkurs hos henne. Dom funkar jättebra och jag har fått mycket bättre kontakt med Gizmo! Han sticker inte alls längre hemma och man kan ha dörren öppen utan att han springer ut. Och i ett hus i vårat område som vi går förbi några gånger om dagen så är det en hund som sitter fast i ett snöre själv utomhus som skäller som en galning, men jag kan få Gizmo att gå därifrån och ha kontakt med mig istället för att gny på hunden.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Forest]
2011-10-11 22:15
#17

puttar till då detta är bra tips o läsvärt  Glad

AnneN
2012-08-13 22:23
#18

Puttar upp

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Bullen300]
2012-08-13 23:09
#19

jag brukar göra flygplanet på mina små :) det kanske inte är så avanserat men iallafall.

Man har en godisbit i varje hand. sen sätter man händerna bakom ryggen. Efter det så tar du och sträcker ut armen(spelar ingen roll vilken arm) på sidan(jag brukar visa att jag har godis). Hunden kanske försöker att ta godiset nu genom att hoppa eller så. Hunden måste kolla på dig innan hunden får godiset. Sen så när hunden kan det så kan man testa att sträcka ut båda armana åt sidan eller hålla ögonkontakten längre :)

Sophey
2012-08-14 07:02
#20

Super! Famtida valpen och jag kommer definitivt fa en bra kontakt med alla dessa ovningar att forbereda mig med.

Den ovningen jag tycker ar roligast och som jag rekomenderar ar den som #1 beskrev, fungerar verkligen om hunden ar intresserad av godis!

Medarbetare på matlust

Annons:
axilur
2012-08-14 14:47
#21

#1 Det funkar också att helt plötsligt börja gräva/pilla i barken på ett träd och prata lite mystiskt med trädet samtidigt. Försök trycka fast en godis i barken och gå sen därifrån, utan att ha tagit kontakt med hunden under tiden.

Min valp tyckte det var superroligt och följde efter mig överallt efter en sånhär träd-skatt för att kolla vad för smaskens jag skulle hitta i naturen härnäst. Glad

/Anneli

Upp till toppen
Annons: