Annons:
Etikettweight-pull-drag
Läst 4251 ggr
AnneN
2009-09-28 00:24

Testat weight pull?

Har du och din hund testat weightpull?

Berätta gärna hur det går/gick Glad

Artikel om weight pull

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2009-09-28 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har provat ett par gånger med Velvet. Tycker det är riktigt roligt och Velvet gillade det, men tyvärr så är det lite för långt för mig att åka till träningarna då jag inte har körkort Rynkar på näsan

På bilden är det jag och Velvet då vi är på wp träning

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Trollhassel
2009-09-28 00:34
#2

Prillan skulle inte orka dra ett hg. haha Jelisej har dragit vagnar bara.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnneN
2009-09-28 00:37
#3

#2 det finns de som tränar med riktigt små raser också, man anpassar ju vikten på det de ska dra efter hundens storlek Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2009-09-28 00:42
#4

Jack russel är inte så stora

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Moa-16
2009-09-28 00:44
#5

Nix, ser ingen riktig mening med det? Varför ska dom dra sådärTyst Tycker hundarna det är roligt? Eller är det för att träna dom på nåt sätt?

AnneN
2009-09-28 00:45
#6

Även shih-tzu kan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Zabbio
2009-09-28 02:52
#7

#5 Samma anledning som alla andra djursporter? Ägarna gillar att tävla? :P

Hundarna trivs säkert också, får ju massa beröm och uppmuntran i regel och de brukar ju gilla att få jobba.

Sen är väl kamphundar de i genomsnitt bästa raserna för weightpulling? Jättebra att det finns en ''cool'', ''manlig'' sport för dessa underbara hundar så kanske fler slipper visa sin styrka på kamp-arenorna! Och de som är familjehundar får jobba sig trötta och glada med något de är bra på, får en uppgift :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

spikes
2009-09-28 09:27
#8

5,en hund gillar att dra när den får och på rätt sätt inget konstigt i det….jag har tränat den en gång med min förr förra collie,och han drog även barnen i pulka på vintern när dom var småhan stortrivdes.

Moa-16
2009-09-28 09:48
#9

Men vissa "hundsporter" Ser man ju verkligen på hunden hur, roligt dom har. Ser inte riktigt det på dom där hundarna.

Royalz
2009-09-28 09:51
#10

Jag har inte testat än då min hund bara är 15 veckor :)

Ska börja vänja honom vid sele nu snart. Men det blir ingen vikt efter fören om måånga månader :) Läste på wp hemsida att man kunde börja tidigt så dom blir vana vid sele och allt.


spikes
2009-09-28 09:53
#11

10,ja det låter klokt sedan är det ju bra om man har röntgat höfter och leder också innan man gör en sådan sakFlört

Trollhassel
2009-09-28 10:43
#12

#3 kanske skulle prova om Prillan gillar det :P Frågan är bara om man får tag i rätt sorts sele till en hund som väger 1,4 kilo :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kaye
2009-09-28 10:57
#13

jag kör drag weight med Skillz, har inte kommit igång med wp än. kommer börja med det senare, dock inte tävla tror jag.

#12 http://www.swedelite.se och http://www.hardcoreharness.se syr selar. Glad annars kan du gå in på www.swba.net och kolla om det finns en träningsgrupp i närheten där du bor. en del brukar ha så man kan låna selar om man bara vill testa på. har du tur finns det någon som passar din lilla hund. :)

Annons:
Trollhassel
2009-09-28 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Tack :) Ska kolla upp det. Det vore kul att prova bara för att det är så otippat att syssla med wp när man har ett "marsvin" i kopplet. Jag är säker på att Prillan skulle kunna gilla det, för hon älskar ju utmaningar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mischa
2009-09-28 16:42
#15

Har också provat lite dragvikt men engagemanget är sådär från båda håll ;)

≧◔◡◔≦

Zabbio
2009-09-28 21:31
#16

#9 De tar nog i lite väl mycket i ren råstyrka på tävlingarna för att kunna spritta i hela kroppen av glädje..:P De gånger jag sett en filmsnutt när de kommit fram och fått beröm för arbetet så har det varit andra takter och de såg jättestolta ut!

Vad jag har läst så börjar man med enkla kedjor efter hunden för att den ska lära sig att komma framåt trots att det tar emot lite, och man höjer inte vikten förräns den kan springa fram till matte/husse med kedjorna/vikterna på släp. Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna få en hund att arbeta med detta om den tyckte illa om det och inte kände att det var kul att komma fram till matte ch få beröm.. Även om själva dragandet inte är det roligaste (fast jag tror att allt arbete är kul för djur och även människor om vi ibnte varit så envisa med att vilja ha en vettig anledning och nödvändighet med allt vi gör:P) så hade de ju inte kommit fram alls om de inte varit motiverade till det.

Har provat att dra med Ceddie innan jag hörde om WP, i en hemmagjord sele och lite små trädgrenar. Hon fattade ingenting först men snacka om lyckligt energiknippe när hon väl lyckatsta sig fram till mig och ignorerat att det tog emot (är ju lydig och vill inte dra i koppel mm :P) och fick beröm för hur duktig hon var! :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mischa
2009-09-28 23:24
#17

#9 då har du kanske inte sett många?

som redan nämnt är hundarna helkoncentrerade på sin uppgift (tror aldrig jag sett en border collie eller greyhound vifta på svansen heller) sen tar dom i vilket oftast resulterar i att svansen står rätt upp.

Hade hunden ogillat det hade dom bara vägrat, blivit oroliga på plan etc.

Du kan säkert se mer svansviftningar på en träning med mindre vikter än på tävling.

För det mesta är hundarna glada av att bara få på sig selen

≧◔◡◔≦

Auryn
2009-12-02 23:35
#18

Hej alla! Ny här. Att låta hunden dra är suveränt. Har en Rottweilerkille som är full av energi och han verkligen älskar att dra.  När det är snöfritt får han springa bredvid cykeln o dra däck o vintertid så kan man ta skidorna el sparken efter honom. Är dock sugen på att låta honom dra tyngre fast utan att springa förstås. Upplever att alla hundar gillar att ha en uppgift o det är ju bara att se hur han studsar av upphetsning så fort man tar fram selen.

LinnSam
2009-12-03 08:02
#19

Jadå, testat både med min blandrashane som har malamute i sig och med våra rottweilers, dobermannhundar samt staffordshire bullterriern.
Vi testade även på vår husky, men han fann det mindre roande att dra det där, han var lyckligare i hundspannet, så då fick han fortsätta med det.

De andra hundarna har älskat det, och Sam kan inte få nog.
Ni ska höra hur han låter när WP-selen åker fram.
Då är det ylanden i högan sky och en massa skutta runt i huset, hehe.

Moa-16

Då kan du får komma hem till mig, så ska du få se på en som älskar det. Även mammas dobermannhane är fräslt, så du är välkommen dit också Glad
Det är en mycket bra aktivitet för många raser, och tar bort en hel del energi från hunden. Det är nyttigt.
Hundar generellt gillar att ha en uppgift..

fridaas
2009-12-03 14:10
#20

Jag har inte testat, men skulle gärna ha testat om det inte vore för att Celine är så grymt rädd för allt och alla.. fast hennes självförtroende kanske går upp lite av det…

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
[Empisen]
2009-12-03 14:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag har inte testat, men vill testa med min Jack russell.. Han skulle nog kanske gilla det Glad

[rightPAW]
2010-11-12 12:43
#22

Jag vill börja träna WP med Diezel, men hittar ingenstans där det står träningar och sånt i trakten. Nån som vet vart man kan kolla upp detta?

Är på jakt efter WPsele så han kan dra pulka och sådant i vinter, men vore kul att se hur långt han kan komma på träningar så kanske man kan tävla någon gång. Får blandisar tävla i detta?

AnneN
2010-11-12 13:06
#23

#22 Kika in på http://www.swba.net/website/ där hittar du deras lokalgrupper i wp.

Sele finns det att måttbeställa (selen ska alltid vara måttanpassad efter den hund som ska ha den) http://www.hardcoreharness.se/ och http://www.swedelite.se/

Ja alla kan tävla i wp, allt från chihuahua, till bitbull, labrador, granddanois och även blandraser. Är dock osäker på hur det är om man måste ha tävlingslicensen från skk för att få tävla med blandis, men det vet de som finns på klubbarna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Eve
2010-11-16 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag tränar wp med Diesel. Två gånger i veckan drar han kedjor på hemmaplan.. varannan söndag åker vi till klubben och tränar (: Han ääääälskar det!

_________________________________

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Eve
2010-11-16 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25
[Forest]
2010-11-16 12:11
#26

Jag tror hundar gillar detta iaf väldigt många. Klart men inte kan se om de gillar det då de drar o tar i lite svårt för dom att skutta omkring. Jag vet inte om jag ska prova detta det är en bit att åka för vår del med bara för provapå.

[oboybabe]
2010-11-18 18:23
#27

Har aldrig förstått mig på WP tycker inte om det alls… Jag ryser av illamående. Wp i mindre mängd som vanlig vagn osv men när det är 900+ i kilo  ne fy farao. Hundarna ser inte ut att ha kul. Dom hade nog inte gått en meter om ingen hetsade dom till att röra sig allt vad dom förmår. Läser om när ryggen brustit och knän och leder har tagit för mycket stryk. Ush…  Detta är enbart en tävling som människor har kommit på för att vissa vem som har längs penis….

Annons:
tezzla
2010-11-18 18:39
#28

nu vill jag förtydliga lite angående wp

1 filmerna ni lagt upp i början är inte från sv, det får inte gå till hursomhelst vid träning/tävling, du måste träna in teknik så hunden drar rätt, lugnt och fint, vid varje tävling finns vet på plats och kollar igenom alla hundar innan start, kollar varje drag och har rätt att bryta om en hund skulle dra fel, det får inte gå till som i andra länder, ingen stress eller hets

2 vikten på vagnen är det många som hakar upp sig på, MEN, det är endast fåtal ggr hunden drar tyngre, tävling t.ex

på träning drar du kätting för kondition och styrka, intervaller där du ökar/minskar vikt under tiden du går

sen har du vagnträningar där vikten ligger på motivation och teknik, inte vikt på vagnen

vagnsträning är bara en liten bit i helheten

3 det tar lång tid att träna och bygga upp sin hund och öka vikt med kedjor sakta med säkert, nybörjare har inget att göra framför vagnen!

hunden ska lära sig kommando start/stopp och kunna dra tyngre kätting med bra teknik innan

4 det är precis lika som när vi gymmar, man tränar kroppen och ökar sakta men säkert, man är noga med att värma upp,  varva ner och stretcha efteråt, det är utb tränare på plats på träningarna som ansvarar för sina medlemmar

5 hur många har besökt en SWBA lokalgrupp och sett med egna ögon hur träningarna ser ut och hur hundarna är innan ni skriver ut massa här? jag har 3 hundar, en blandrastik på 8 år, en ast på 5 år och en jack russel på 16 mån, alla 3 älskar att jobba

för mig att det bra träning och variation i vardagen, bra sätt att stärka kroppen och bygga fina muskler. för mig är det långt ifrån coolt och penisförlängare, för jag är en tjej på 29 år!

[oboybabe]
2010-11-18 19:19
#29

Det var inte själva WP jag var emot på så sätt du missförstod nog mig som jag skrev det är när det börjar komma upp emot 1 ton som jag mår illa och tycker det är hemskt. Och ser inte någonstans att hundarna tycker det är kul utan bara för att följa ledarens kommando utan att det är roligt. Jag tycker det är dumt att jämföra att vi går till gym för det gör vi frivilligt. Men självklart är det bra för hundens muskler och jag är påläst hur wp fungerar det är när dom ska dra så mycket att det är skadligt för dom som jag mår illa..

[Forest]
2010-11-18 20:16
#30

28, Bra svar som var intresant o läsa många saker jag tänkt på som du fick med :)

Agilis
2010-11-19 15:11
#31

Jag hade gärna provat för jag tror min vovva hade älskat det, men hon är tyvärr glapp i en bog, så det går ju inte… =/

spikes
2010-11-19 20:20
#32

29,Men du måste nog se skillnaden mellan olika länder här,även jag vet att det är en bra kontroll på allt som har med WP att göra i Sverige.En hund mår bra av att dra om den får dra på rätt sätt,jag hade en collie förr om åren som drog mina söner som små,men då var han ordentligt genom sökt av vett och hade ett perfekt sele,och han älskade sin uppgift.

[oboybabe]
2010-11-22 12:07
#33

#32 Ja men det gör jag det är ju filmerna ovan som jag reagerade på.. Som jag skriv i tidigare inlägg så blev det ett missförstånd eftersom jag inte svarade just på inlägget. Men men så är det. Jag vet att det är nyttigt för en hund osv men inte när det blir för mycket och fortfarande tycker jag inte man ska jämföra wp som med gym för vi går dit frivilligt medans det är vi som ser till att hunden får dra.

spikes
2010-11-22 13:54
#34

33,Helt ok med missförståndetFlört,Klart man kan jämför wp med gym precis som man kan jämföra tex Agility med gym,en hund vill arbeta och det är perfekt att låta den göra det då,nu tänker du kanske att man inte kan jämföra wp med Agility men även där måste du ha en väldigt välbyggt hund för det är mera slitsamt för dem än vad man tror.

Annons:
Crazzysazza
2010-11-22 21:02
#35

På lördag ska vi iväg och testa wp på örebros Wp klubb. Jag ska testa med min dvärgpinscher och min amerikanska cocker

[oboybabe]
2010-11-23 14:50
#36

#34 ja det är bra för hunden och jag kan tänka mig att Agility är slitsamt. =)

[Ronon-m]
2011-07-14 19:32
#37

Jag tränar med min vovve och ska senare börja tävla med honom :)

[Bullen300]
2012-07-27 01:24
#38

jag är rätt intresserad :) ska kolla på den klubben som är i lund :)

AnneN
2012-07-27 01:29
#39

#38 vad kul, berätta gärna hur det går för er sedan (vill gärna se bilder om ni provar på) Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Bullen300]
2012-07-27 07:00
#40

det är klart det blir bilder :) och att det kommer att vara kul :)

[Bullen300]
2012-07-29 23:23
#41

undrar när dom kommer att svara på mejlet jag fick, Jag skickade ett i torsdags…

Annons:
joheck
2012-07-29 23:35
#42

Jag och mina pappisar har inte testat det. Just nu har jag inga planer på att testa det hellet, men man vet ju aldrigFlört.

Kalli
2012-07-30 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Tror jag röstade "Har aldrig provat" när omröstningen startade men numera sysslar jag med DW, tycker det är både roligt och en bra aktivitet för hanhunden utöver den mentala stimulansen. Angående små hundar som drar har vi har Italienska Vinthundar med i klubben, vet dock inte om de någonsin tävlade i WP utan bara höll på med DW.

[Ronon-m]
2012-07-30 13:52
#44

#43 Går du i Göteborg klubb? :)

Kalli
2012-07-30 14:06
#45

#44: Helt korrekt, vi är med i SWB GBG. Glad

[Ronon-m]
2012-07-30 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Ah, då vet jag vem du är :)

Tränat där i lite mer än 1 år, men slutade i höstas… Såg dig några gången innan jag hann lägga av med mina lilla :)

Kalli
2012-07-30 14:13
#47

#46: Kan inte säga detsamma men jag är å andra sidan extremt dålig på namn och människor. Hade du Ozzi med dig då för honom borde jag ju lagt märkt till bland alla "kamphundar"? Läste dock (möjligen på SWBAs forum) att ni slutat så jag vet att ni varit aktiva inom klubben. :)

Tillägg: Kollade och jag började efter årsskiftet men ni kanske var delvis aktiva även 2012?

[Ronon-m]
2012-07-30 14:18
#48

Jajamen han var med, det var han jag tränade med. Samt min gapiga schäfervalp var med ibland då också för socialräning ;)

Men jag tror att du mest gick DW rundor. Jag tränade bara styrka när jag var där så vi gjorde ju inte samma saker! Men jag känner mest igen hunden din eftersom jag är vän med Daniel på facebook :)

Annons:
Kalli
2012-07-30 14:20
#49

Jag tror att du kanske misstar min pojk med Ester? Vet att Carro  började innan oss. Glad

[Ronon-m]
2012-07-30 14:22
#50

Jaha, ja så kanske det är då! Dom va lika iallafall Skrattande

Kalli
2012-07-30 14:31
#51

#50: Jo, de påminner helt klart om varandra och säkert ännu mer på bild. :)

htt
2012-07-30 23:52
#52

Har inte prövat men skulle gärna velat det :) Dock lär det inte bli den närmsta tiden, då jag inte vågar pröva på något sånt "på egen hand"… Tyvär :(

Chilli10
2012-08-01 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Svarade "Tränar/tävlar i Weightpull". :)

Testade första gången i slutet på Januari och har sedan dess tränat Weigtpull/dragweight 2-3 dagar i veckan. Är aktiva inom SWBAs lokalgrupp i Norrköping. :)

Chilli har älskat träningen från första stund! Hon gillar verkligen att jobba och det märks såå väl på henne.

Jag tycker verkligen att det är en jättebra aktivering för hundarna! De får ge utlopp för sin energi ordentligt och bygger värdefulla muskler.

Här är Chilli :) Bild från träning i början av juni.

Chilli10
2012-08-01 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Angående att hundarna inte skulle tycka att det var roligt som skrivits om längre upp så säger jag som flera innan. Om de inte ville dra skulle de inte dra.

Sen att kolla på filmklipp från WP-utövare i USA, det skrämmer faktiskt mig också. Där hetsas verkligen hundarna. Det ser helt annorlunda ut här i Sverige. Det finns tydliga regler för vad som är okej och inte framför allt vid tävling, men självklart även vid träning.

Delar med mig av ett filmklipp när Chilli drar korta drag med vagnen. :) Jag tycker då att hon är glad :) Var ett tag sen, så har kommit längre nu, måste filma snart igen. :)

Så en till bild från vår första funpull/"skojtävling".

[Bullen300]
2012-08-12 12:48
#55

snuttan och busan har testat :) dom tyckte  det var jätte kul :)

Annons:
Alvidusen
2012-11-18 21:58
#56

Testade med min jackrussel/bullterrier i sommras han såg ut att tycka om de.

[Bullen300]
2012-11-18 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

körde lite här hemma och jag är medlem i swbl sen september detta året :)

Upp till toppen
Annons: