Annons:
Etikettbeteende
Läst 1592 ggr
[Hilo]
10/9/09, 9:44 AM

Efter mörkrets inbrott.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nog har våra hundar små konstigheter för sig, men min tik är lite av en tvådelad personlighet.

När det är mörkt ute..
Hon blir som att hon går på styltor, allt är jätteintressant och allt är jättefarligt - speciellt "inget".
Hon blir också extremt busig, hon far och pratar och fintar en på gatan när man går, haha.

Blir era hundar annorlunda när det är mörkt ute?

Galen liten råtta fintar matte på trappen.. Kyss

Annons:
[Hilo]
10/9/09, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till Glad

Karizma
10/9/09, 11:48 AM
#2

 En fråga är hon van vid att ha på sig reflexvästen+ kanske gör hennes styltgång? Våran dam är lite mörkrädd ser lite faror här o där bla en papperskorg kan vara en gubbe som häger på en stolpe bäst o skälla, jag får gå o visa lite extra att det inte är något. Vi tränar på detta att även när det är mörkt finns det inte mer faror ute. Jag har ingen väst på damen men ska köpa en som du har, reflex halsband o koppel o sen jag har reflexer.

Tina-A
10/9/09, 12:19 PM
#3

Ja, då min hund är mörkrädd kan det vara lite jobbigt att vara ute när det är mörkt. Jag är också mörkrädd, vilket såklart har direkt hoppat över på min hund. Nu har jag dock försökt börja skärpa mig och försöker slappna av när det är mörkt, men vi båda är på extra vakt när de är mörkt och speciellt Oliver.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
10/9/09, 12:23 PM
#4

Jag har ju haft småhundar i form av yorkar…och jag tycker nog att mindre hundar har en benägenhet att vakta mera vid gryning/mörker….tyckte dem att en stolpe med en nybytt skylt tex såg konstig ut så kunde dom morra åt den osv….sedan har dom alltid varit mera på sin vakt än de större på kvällen utomhus,men jag vill inte kalla det rädsla utan snarare vaksamhetFlört

Tixy
10/9/09, 12:28 PM
#5

Idelma har ju trots allt Dobermann till större delen i sig, men hon kan vara extrem när det är mörkt. Människor och djur ska skällas på om dom bara låter men hon inte ser dom.

spikes
10/9/09, 12:36 PM
#6

5,ja det är olika från individ till individ…men ska vi prata småhundar så vill jag nog ha det till att dom är piggare på det,just pgr av att dom är små och mycket snabbare/alertare än en stor hundFlört

Annons:
[Hilo]
10/9/09, 12:41 PM
#7

#2 Hon går styltgång även utan västen på sig Glad
Hon är dessutom van - så selen eller västen har inget med det att göra Glad
Men förstår att du tänkte på det, gjorde jag med i början.

#3 Ah okej. Ja då kan det vara lite knepigt.
Min är inte mörkrädd, inte vad jag kan läsa av i alla fall..
Hon blir lite överraskad om det rasslar till i en buske, men det blir hon även på dagen, bara att när det mörkt så skäller hon till ibland.

#4 Ja, så kan jag också uppleva det.
**
#5** Mjo, så kunde min dobermann/schäfer också vara.. Lite drygt ibland, men det gick.

KadjaNina
10/11/09, 1:39 PM
#8

Troja blir extra vaksam när det är mörkt. Hon kan morra åt människor och det gör hon inte när det är ljust ute.

[arlington]
9/5/11, 10:37 AM
#9

Jag har märkt att min hund är mörkrädd (eller ja, osäkerhet då hon inte ser tydligt i mörker). Vi har haft väldigt ljust sen hon kom hit och det är först nu som det hunnit bli becksvart på sista promenaden. Hon går och tittar på allt och till och med soptunnor kan behöva bli skällda på.
Jag har börjat säga till henne vad det är vi ser (eftersom jag ser bättre) och då slutar hon glo och jaga upp sig över vad det kan tänkas vara.

Lite pinsamt, ibland. ;) Jag skulle gärna vilja veta hur det gått för er, är era hundar tryggare med er i mörker nu? Det är ju ett tag sedan denna tråden var aktiv. :)

Upp till toppen
Annons: