Annons:
Etiketthundmat
Läst 2868 ggr
[Sandraaa]
2009-11-23 14:30

Byta hundfoder

Jag funderar på att byta foder på min tik då hon inte verkar gilla fodret (jag måste ge henne matrester eller köttmat i maten för att hon ska äta ordentligt annars kan maten stå en hel dag och hon knappt äter, har testat att vänta ut henne, men hade en provpåse Eukanuba hemma och då käkade hon). Just nu äter hon doggy och hon åt axess innan hon flyttade hem till mig.
Hon är blandras på rottweiler/schäfer, hon är en aktiv sällskapshund. Vi går promenader, spårar och tränar lydnad.
Vilket fodret skulle ni rekommendera, har hört talas om Brit foder ? och funderar på eukanuba men finns ju så många fler än dom. Jag är inte så kunnig inom hundfoder så därför jag skriver här :)

Annons:
AnneN
2009-11-23 14:41
#1

Brit foder har jag hört ska vara bra, men har ingen egen erfarenhet av det.

Detta med foder är en djungel, får man fråga varför du bytte från axess som hon åt innan hon kom till dig? Fungerade hon dåligt på det fodret?

Kanske kan färskfoder vara ett bra alternativ?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sandraaa]
2009-11-23 14:53
#2

Hon hade dålig päls och bajsade massor av axess. Men det har blivit mycket bättre när hon åt doggy. Men vill hitta ett foder man slipper blanda i massor i.
Sen vet jag inte om hon alltid ätit axess hemma i förra familjen eller om dom hade köpt påsen nyligen för att testa på. För dom sa att hon äter alla fodersorter så det var bara att köpa något ungefär.

spikes
2009-11-23 14:56
#3

2,känner spontant att färskfoder vore det allra bästaFlört

[Sandraaa]
2009-11-23 15:00
#4

#3 har hört talas om färkfoder men är inte ett dugg insatt i det, är färskfoder desamma som barf eller vad det heter?

[Hilo]
2009-11-23 15:30
#5

Ja, färskfoder om man har plats och kunskap, annars Eukanuba använder vi till rottweilerna, och de är fina i hull och päls, samt hårt arbetande och funkar fint med det.

Annars ger jag Standart till mina blandraser, Standart Vild Hjort normal mer exakt.

Tiken jobbar en del, på sin nivå och är fin i päls och hull, hanen är lite "latare" i sig själv och kör inte så hårt, även han har fint hull och bra päls.

AnneN
2009-11-23 15:32
#6

#4 Färskfoder är färdigmalen färsblandning som man kan köpa, medan Barf är sådant som man själv köper alla råvaror och blandar åt hunden.

Är man inte ordentligt påläst om Hundens näringslära och vet ganska exakt hur mycket hunden behöver av olka saker så är det bättre att ge färskfoder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2009-11-23 15:34
#7

#4 Om du är intresserad av att läsa om Barf så finns det ett forum om just detta på iFokus, http://barf.ifokus.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sandraaa]
2009-11-23 15:45
#8

Hittade denna fakta om britfodret, är det ett bra foder?:
Kött är huvudingrediens i alla Brit-produkter Kyckling, tonfisk eller lamm av högsta kvalitet används som enda proteinkälla med laxolja som en källa till O3 och O6 fettsyror för djurets hälsa Olika ingredienser och recept för alla olika åldrar och användningsområden innehåller inte soja, ägg, nöt- eller fläskkött, gmo eller konserveringsmedel pris 15 kg adult 295 kr!

AnneN
2009-11-23 15:54
#9

#8 att det inte innehåller genmodifierade produkter och konserveringsmedel tycker jag är jätte bra. Soja har jag aldrig förstått vad det har att göra i hundmaten heller.

Det där med ägg, nöt- och fläskkött är ju så att en del hundar inte tål just den typen av kött så för de hundarna är det bra att det inte finns i deras foder.

Huvudsaken är väl egentligen att det innehåller rätt balans av alla de olika näringsämnena, att just din hund tycker om fodret och att hunden mår bra av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnL
2009-11-23 17:02
#10

Har själv en hane på drygt året som varit mycket kräsen på torrfoder. Började med Nordic färskfoder för drygt en månad sedan. Nu äter han för det mesta både morgon och kväll.

Han har gått upp nästan ett halvt kilo, och fått en tjock fin päls.

Är mycket nöjd med mitt byte av fodet.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

thecatdoggy
2011-06-28 20:50
#11

Vi har köpt en hund för drygt en vecka sedan och den hade fodret Robur men vi bytte till Eukanuba de sa att de bättre. Jag tror nog att du kan ta Eukanuba för det finns så många olika sorter som t ex. för de som tränar hunden och det fungerar braSkrattande

Upp till toppen
Annons: