Annons:
Etikettallmänt
Läst 6326 ggr
[nataschaj]
5/25/10, 11:52 PM

Maskros blomma

ja ni vet den gula blomman??? Är de bra elr dåligt om min ena hund äter upp varända än som han ser?

försöker ju hindra han men vill veta om de e farligt elr ej.. han tycker de e gott…

Annons:
Karizma
5/26/10, 12:18 AM
#1

Tror inte det är farligt, men vet inte. Jag googla lite o ganska många som äter dom. testa o goolga maskros giftig för hundar :)

spikes
5/26/10, 9:55 AM
#2

Maskros bladen är inte giftiga det vet jag,men blomman har jag ingen aning om,det bästa vore om du fick din hund att inte äta något alls ute utan att fråga digFlört

[Nininosen]
5/26/10, 1:05 PM
#3

Jag är florist och träffar ofta på giftiga blommor buskar i mitt jobb som är giftiga. Och maskrosen tilllhör inte diret de giftigaste men i större mängder blir det inge bra…

Glad

Bumsibum
5/26/10, 1:12 PM
#4

tror ej de e giftigt, då man kan ge marsvin det.. Glad

[nataschaj]
5/26/10, 1:34 PM
#5

he he okey….

Jag brukar inte gå där dem finns å nu e dem borta än då då dem har klippt gräset, men han tycker de e smaskens…

men ska försöka lära han! ja som e lite seg på den fronten nu efyer saker och ting..

spikes
5/26/10, 3:10 PM
#6

5,ja man får ligga i med ett vakande öga,tills dom förstått att man inte äter saker ute utan att fråga förstFlört

Annons:
[Sisa]
5/27/10, 2:55 PM
#7

Maskrosor är i allafall inte farlig för människor.

Vet ni varför den heter Maskros ? Varje blomma innehåller en massa små kryp…så jag skulle inte vilja äta den Tungan ute

monsi
5/27/10, 10:43 PM
#8

Maskros är en gamal läke växt.

Hela rosen har använts till bla tea.

Sen ska vi inte tala om brännvinet som görs på blomman o vinetGlad.

Har gjorts läkande salvor av denna vanliga växt.

Rekomenderas att använda de späda bladen i bla sallad o wok, ska vist vara som spenat  sägs det.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

spikes
5/28/10, 9:31 AM
#9

8,Ja just ja! där satt den!,min mormor gjorde ju maskrosvin,tack för uppdateringenSkrattande

monsi
5/28/10, 12:00 PM
#10

Maskros vin ska vist vara jätte gott lika så salladen på bladen.

Spikes liten ot fråga hur får man en rottis att inte äta vad den inte får? De kan ju suga i sig saker på meter avstånd, de borde heta levande sopp tunnor.

Gillar rasen o frågan är mera humor än alvar men det är vad jag har sett den svåraste hunden att träna till att inte äta vad den vill.

Har fått många goda skratt på träningar när dessa hundar har varit med, fattar inte hur de lyckas suga i sig något så snabbt samtidigt som de håller kontakten med matte eller husse o tittar på dem hela tiden. De är otroliga. Har sett hundar på elit nivå o vunnit mycket snyggt smyga åt sig något gott när ingen ser det.Glad

Så det här med att träna dem till att fråga först kan vara tufft ibland  ge inte upp nataschaj. Någon dag låter hunden bli maskrosorna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

spikes
5/28/10, 3:23 PM
#11

10,Min Spike är ju blandis med rottis,och en riktig slask ätare kvickare än en vessla om det vill sig,men eftersom jag gick över till färskfoder direkt,och låg i som en rem med honom och hans ätande ute,så funkar det alldeles utmärkt idag.

Träning och åter träning är det enda som gäller….så får man en rottis eller vilken ras du vill att låta bliFlört

[TrevorS]
5/12/11, 12:04 AM
#12

Kan påpeka att maskrosen inte alls är giftig.

Blomman (det gula) används när man gör saft, te, maskroshonung eller vin.
Stjälken användes förr om man hade problem med eksem
Bladen används i sallad
Roten rostas och kokas "kaffe" på istället för riktig kaffe

Maskrosen innehåller vitamin A, B & C.

AnneN
5/12/11, 12:15 AM
#13

#12 Aha, kul att veta, då kan jag med gott samvete låta hunden äta maskrosor i sommar Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
5/12/11, 6:36 PM
#15

12 låter som en nyttig blomma Glad tackar för länkarna oxå

[nataschaj]
5/12/11, 6:36 PM
#16

Ja just de, så va de man kunde använda den te. Minnet bra men kort ibland.

Tack för infot!

Fridaaaa
5/12/11, 6:56 PM
#17

#4 Marsvin ska INTE äta blommorna, endast bladet! Maskrosorna är inte bra för dem!!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
5/12/11, 8:20 PM
#18

17  Men vet du varför inte marsvin ska äta vad är det i maskrosblomman som inte finns i övriga växten? Kan vara bra o veta :)

Fridaaaa
5/12/11, 9:16 PM
#19

#18 Minns inte vad jag läste det, men det innehåller något som kan göra marsvin dåliga i magen bla. Men minns tyvärr inte vad jag läste det. :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
5/12/11, 9:48 PM
#20

19 läser inne på marsvin.ifokus så kan man ge marsvin blomman dok är det mer uppskattat enligt marsvinet att äta bladen :) Googla även på detta o hitta flera ställen att de kunde äta blomman oxå

Annons:
[TrevorS]
5/13/11, 12:19 AM
#21

#19. Det är väl inte dåligt för dem men de brukar inte välja dem då knoppen som blomman växer ut ur är besk brukar de inte äta den. Säger inte att det är så men så fick jag lära mig när jag jobbade i djurbutik, då kom det in en som hade marsvin.

Hittade länk:

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1962027&p=0

Fridaaaa
5/13/11, 9:51 AM
#22

#20 Ok bara jag som läste det på ett ställe, jag kommer dock aldrig ge dem det, tänker inte riskera något, ger inte kaninerna det heller, endast bladen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: