Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3963 ggr
willowpysen
7/6/10, 8:39 AM

Addisons sjukdom

Någon som har hund med addisons sjukdom? Min hund ligger för närvarande på växjö djursjukhus och man misstänkte igår att hon hade en "addison-kris". Vi var i en sjö och badade och Willma simmade ganska mycket, kom upp på land och var trött, gick in bland några buskar och lade sig, sen började hon morra där i buskaget (olikt henne), kom inte på inkallning och när jag rotade fram henne ligger hon bara och dreglar och är mer eller mindre medvetslös, hon hade skyhögt kaliumvärde och lågt natrium och undertempad 36 grader. Sprang in på djurkliniken i karlshamn med blöta badkläder och bara skrek på hjälp, maken kom och vi fick köra till växjö, där hon varit under natten, hemma hos en veterinär eftersom de inte har bemanning nattetid, men är nu tillbaka på sjukhuset och läget är stabilt. Får höra mer efter ronden och så ska de göra en ACTH-stimulering under dagen, lilla snuttan, trodde vi skulle mista henne igår, allt gick så fort….. Vi längtar efter henne alla…..

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
spikes
7/6/10, 9:21 AM
#1

Man blir ju chockad minst sagt,hållaer alla tummar att allt ska gå bra,tröstekram från mig.

zabelle
7/6/10, 10:09 AM
#2

En grannes hund hade den här sjukdomen, har för mig att det det beror på att kroppen inte kan tillverka kortison och att det oftast drabbar tikar.

Deras hund blev helt bra med kortisonbehandling. Håller alla tummar för att er hund snart är hemma och pigg igen!!

Zabelle   

AnneN
7/6/10, 10:47 AM
#3

Har inte hört talas om denna sjukdom på hund förr, men håller tummar och tassar för att hon ska bli bra och få komma hem snart.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
7/6/10, 11:03 AM
#4

Usch vilken mardröm. Hoppas hon blir bra och får komma hem snart.

[Forest]
7/6/10, 12:37 PM
#5

Håller tummarna för att hon ska bli bra, förstår hur otäckt det måste varit både för Er o henne stackars liten.

willowpysen
7/6/10, 7:46 PM
#6

Tack alla! De har inte kunnat göra ACTH-stim på henne idag, för hon har inte fått ur kortisonet från kroppen så de avvaktar tills imorgon, men hon var pigg idag iaf. Vill bara ha hem henne och att allt ska bli bra. Men snart, hoppas jag vi har henne hemma frisk och att hon får hålla sig frisk =S

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
willowpysen
7/12/10, 6:26 PM
#7

Det var inte addisons, lite oklart vad det var för ngt, men förmodligen överansträngning i kombination med nedkylningen av vattnet…. Själv misstänker jag fästinghalbandet, att det kan vara en bov i dramat, men nu är hon pigg och e hemma i alla fall… Skönt <3

"En stund i taget - här & nu"

AnneN
7/12/10, 8:41 PM
#8

#7 Vad skönt att hon är pigg och fått komma hem igen Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
7/12/10, 11:35 PM
#9

7 Skönt hoppas att hon repar sig o allt blir bra.Glad

Skippa halsbandet har sett idag en hund som har varit mer lr mindre förlamad i bakbenen efter andvänt fästinghalsband. Endast 2 år o går som en hund i mycket hög ålder stackarn, ska tas bort om han inte blir bättre Rynkar på näsan

zabelle
7/13/10, 9:52 AM
#10

Så skönt att din hund kryade på sig! Skrattande

Zabelle   

willowpysen
7/27/10, 2:01 AM
#11

Tack alla!

#9 Nej, jag vågar inte ta på ngt kemiskt fästingmedel mera…. Däremot har jag köpt en liten dosa att fästa på halsbandet som ger ifrån sig ngt slags ultraljud som ska störa fästingarna, funkar riktigt bra, och inga kemikalier!!!!

"En stund i taget - här & nu"

Luckysoul
1/27/12, 10:05 PM
#12

#0 Min hund har Addisons sjukdom, Han får två tabletter på morgonen och två på kvällen. Det drabbar oftast tikar men såklart så blev det min hanhund som råkade illa ut =(.

Vad bra att det inte var addisons din hund hade. Det är inte så roligt när de går igenom krisen.

Upp till toppen
Annons: