Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2111 ggr
stinadrugge
2010-07-19 06:27

Dygnet runt i bur.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner till en kille som har en 6 månader gammal amstaff/pitbull, som han håller instängd i en LITEN bur större delen av dygnet. Hunden får inte vara lös inomhus, så under natten och resten av tiden han är hemma så sitter hunden i den lilla buren där den inte har tillgång till mat eller vatten, eftersom skålarna står utanför buren. Hunden får långt ifrån den motion den behöver. Bara att den inte går att ha lös inomhus för att ingen orkar med den är väll ett tecken på att den behöver aktiveras, och inte stängas in?
Nu har folk berättat för mig att hunden börjat bli väldigt smal, och jag tog steget och ringde uppfödaren och sa vad jag visste, men även att jag absolut inte vet ALLT men att han kan ju fara och kolla på hunden själv, och han blev ju självklart upprörd.

Det värsta är att hundägaren själv inte förstår att han gör något fel. Jag har erbjudit mig att köpa hunden men han vill ha den kvar. Vad kan man göra nu? Uppfödaren har väll ingen rätt att ta tillbaka hunden när det inte finns några papper osv. Hur mycket krävs det för att länsstyrelsen ska bry sig?

Det värsta av allt är att alla vet hur det är, men ingen gör något, eller säger något.

Bilden är tagen för en månad sen, där ser man ett liggsår på bakbenet och att han är lite smal. Nu ska han tydligen vara mer mager.

Annons:
Freke
2010-07-19 09:11
#1

Ta ett annat steg! Ring till Länsstyrelsens djurskydd istället eller till polisen!

Det grabben gör är olagligt och ett rent djurplågeri, anmälan kan göras anonymt men om så göres så kan du inte ringa och fråga vad som händer i fallet.

Framstår du med namn har du rätt att ha insyn i hanterandet i fallet.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

stinadrugge
2010-07-19 09:17
#2

Jag har ska göra det så fort det öppnar, men jag tycker att det ofta inte händer något?

spikes
2010-07-19 10:26
#3

2,Gå på dem också,hota dom med media om det inte händer något,för det där är hemsk!.

[Forest]
2010-07-19 12:42
#4

Håller med 1 och 2 stå på dig detta är långt i från okej, bra att du gör en insats och anmäler än bara snackar :) Syftar på ryckte att du hört den blivit smal där bör folk anmäla än bara sprida ryckten.

AnneN
2010-07-19 13:30
#5

Det är ju olagligt att ha hunden i bur annat än vid transport, tävling och träningstillfällen.

Är hunden dessutom mager, har liggsår, osv så är det djurplågeri/vanvård!

Anmäl! Händer inget så fortsätt anmäla en gång per vecka  och händer inget iallafall så hota med att gå till aftonbladet & expressen (tar hårdare än lokala pressen). Detta gjorde jag och min syster i ett vanvårdsfall och tillslut fick den personen djurförbud.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

stinadrugge
2010-07-19 16:12
#6

"Vi är så lite personal just nu, men vi tar upp det och skickar väll ett brev" ?????????????????????????????????

nödvändigt samtal :)

Annons:
spikes
2010-07-19 16:30
#7

6,Ring igen tills du fått din vilja fram,dom måste kolla upp sånt oavsett personal!,hota med media ge dig inte!

AnneN
2010-07-19 18:43
#8

#6 Skickar ett brev!!! Förvånad Säger som #7 ring flera gånger, minst en gång per vecka tills de gör nått och försök gärna få fler av de som vet nått om detta att ringa och anmäla de med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
2010-07-19 20:51
#9

Annars gör så här..

Ring först till länstyrelsens djurskydd.

Därefter ringer du polisen och polisanmäler länstyrelsen för att dom inte agerar i frågan, samtidigt som du även polisanmäler själva händelsen med hunden.

Då har dom inget val utan att dom måste agera.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

stinadrugge
2010-07-20 06:24
#10

djurägaren säger att jag får komma och kolla på hunden själv och se att han mår bra. finns det någon som är intresserad av att följa med? vet att någon av er bor i luleå och hunden är i råneå. och jag vet ju faktiskt redan hur den ser ut.

spikes
2010-07-20 11:57
#11

10,Hade jag funnits nära så hade jag absolut följt med,samtidigt är det inte ditt jobb utan djurskyddets att kolla upp en sån sak.Ring polisen och hör för jag misstänker att dom avråder dig från att göra det själv.

[Forest]
2010-07-20 13:21
#12

10, Tycker att detta med kolla hunden hör inte till dig att avgöra, utan det är som 11, säger djurskyddet som ska kolla hundens skick och hur den lever.

Det är inte för vara elak mot dig eller hunden men anser att det inte hör till dig att kolla upp hundens skick mer än du gjort, stå på dig o anmäl sen har du pratat med ägaren, ja be då den ta den till vetrinären. För är den rädd om hunden o den ser illa ut tar man dom till vetrinären för se att den är frisk o vad man gör då för fel, eftersom den är mager.

AnneN
2010-07-20 14:20
#13

#10 Om du ska dit och kan hämta upp mig efter vägen så åker jag gärna med, men har dock inget körkort så kan inte åka själv.

Men som #11 säger så är det egentligen djurskyddets jobb att åka dit och kolla h7ur hunden har det, men behövs det så åker jag gärna med och samlar bevis (= tar kort på hunden och hur den har det) + lämnar information om vad lagen säger till ägaren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
pv60
2010-07-24 16:32
#14

Stor lycka till och en jättekram för att du reagerar. Vi har själva en amstaff/pitbull-tik på 11 veckor och bara TANKEN på att nån hund över huvudtaget behandlas så, får mig att bli upprörd!

Pia och Bella

Freke
2010-07-24 16:44
#15

#0 Hur har det gått? har det hänt något eller har du/ni kommit någonstans?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

stinadrugge
2010-07-24 23:56
#16

väntar på att uppfödaren ska fara och kolla på hunden. finns ju inget mer jag kan göra :(

smidi
2013-06-14 21:10
#17

Har de hänt ngt än?

Sofy
2013-06-15 14:19
#18

Hoppas det eftersom tråden är 3 år gammal.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

smidi
2013-06-15 21:28
#19

Ja #18

[saga@]
2013-06-16 18:24
#20

även fast den är tre år gammal vill jag också veta 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: