Annons:
Etikettjakt-spår-sök
Läst 5864 ggr
Elega
10/2/10, 12:03 AM

Lägga blodspår

Hur lägger jag ett blodspår? Jag är inte intresserad av jakt, tänkte bara att det skulle vara roligt för min hund. Kanske köpa tex. grisblod och ha en bit kött som slutmål. Fast det är bara en idé. Vad tycker ni är bäst för ett blodspår som enbart är till för aktivering?

Annons:
AnneN
10/2/10, 12:06 AM
#1

Är själv inte så insatt i hur man bör lägga spåren, men vill informera om att ska man lägga blodspår med gris-eller nötblod så måste man först ha tillstånd från jordbruksverket för att få göra det (gäller även om det läggs på egen mark), men om man istället väljer att använda älgblod så behövs inget tillstånd.

Hoppas någon annan kan svara på hur man lägger spåret.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elega
10/2/10, 12:08 AM
#2

Åh, nyttig info! Vet du varför det är så?

AnneN
10/2/10, 12:08 AM
#3

#2 Jag är inte säker men har för mig att det kan ha med smittorisker att göra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
10/2/10, 12:10 AM
#4

"Blodspårning
Jordbruksverket kan godkänna att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.

Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod för spårning i en livsmedelsbutik.

Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.

Det kostar 300 kronor att få ett beslut om tillstånd och det gäller i tre år.
Ansökningsblanketten finns till höger på sidan.

Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Du får endast använda blod om det kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/blodsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
10/2/10, 12:23 AM
#5

Jag fick svar inne på hundar att man itne behövde ansöka om detta om man köpte nötblod över disk Tyst 

Jag som har kört detta med chanel en gång fick tillstånd av "bonden" vi hyr sommarstugan av i hans skog. Blir till ansöka så man inte gör fel :) bra Anne att du visa detta. Om jag nu itne tar blod fårn grannen som tömmer blod lite på rådjur ibland samt ber henne om en ben. En lite dum fråga kanske men kan hundar bita/äta på rådjursben för jag antar att det kommer vara svårt för chanel o släppa den ^^

AnneN
10/2/10, 12:41 AM
#6

#5 Då jag diskuterat den saken tidigare med en bekant så mejlade jag till jordbruksverket för att få ett klart besked om vad som gäller och fick då svaret att det endast är om man använder blod från vilda djur som tillstånd inte behövs.

Ja hundar kan både bita och äta på rådjursben.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
spikes
10/2/10, 9:45 AM
#7

Jättebra och informativt Ann.Glad

Vill bara kommentera om rådjurs ben,dom är allmänt tunnare och smalare i tjocklek och kan flisa sig,detta gav jag en gång förr till mina hundar "råa" och aldrig mera,det kom ut vassa benbitar vid rastning dagen efter.

[Forest]
10/2/10, 12:10 PM
#8

7, tack då får hon behålla det ett tag o sen får man väl muta henne med vanligt märgben.

Elega
10/2/10, 8:09 PM
#9

Nyttig information :)

Men om jag skaffar fram lite viltblod och kött/ben från vilt vilket förmodligen inte skulle vara några problem, hur lägger jag spåret?

siem
10/2/10, 10:36 PM
#10

Någon som vet vad som gäller för näsblod?

Royalz
10/3/10, 2:08 AM
#11

Fast vem spårar med näsblod? ;)

Eller menar du om man blöder mycket och det droppar på allmänplats?


Mischa
10/3/10, 2:18 AM
#12

Du kan bruka blodpulver (det behövs inget tillstånd, har mailat sjv om det)

≧◔◡◔≦

AnneN
10/3/10, 2:31 AM
#13

Hittade denna artikel på Hundar iFokus där Zebben skrivit en bra beskrivning av hur man gör blodspår.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
siem
10/3/10, 11:46 AM
#14

#11 haha jag vet den va dålig men jag va tvungen:)

Upp till toppen
Annons: