Annons:
Etikettvarning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 8615 ggr
[Shaiya]
10/7/10, 10:13 PM

Oseriös uppfödare?

Jag har undrat en hel del över min äldre brors nyinköpta valp. Han köpte en 8 veckors Rottweiler/Schäfer valp, dock vet jag inte från vem eller vart men enligt min bror så var uppfödaren så otroligt seriös och bra och hon var ju ingen "ammatör" för det var inte hennes första kull med Valpar och även från dessa föräldrar m.m.

När jag tittar på bilder och träffar hunden så har hon ingenting från en schäfer och det ända hon har från en rottweiler är väl färgerna annars bör ju dragen gå igenom extra från någon sida tycker man men där emot så ser hon ut som att hon har någon sorts strävhårig terrier i sig!

I alla fall så fick dom bara se bilder på mamman och pappan för pappan fanns inte där och mamman var i norrland och tog hand om en annan kull, vi bor i stockholm.

Samt att hon även hade en kull med Jack Russel Valpar i garaget eller källaren (minns ej tyvärr men något av det var det).

Dom fick inte med vaccinations intyg eller någonting och maten som dom blivit matade med var typ Eldorado eller Willys hundmat om jag minns rätt fast för vuxna hundar! Hon frågade inte ens om hur gamla köparna var eller någonting, inte ens ett "kvitto" blev det. Inte ens en liten filt från mamman!! Utan dom fick bara komma dit, hämta hunden och sen gå, se på lite foton också.

Låter det seriöst för er? Det gör det tyvärr inte för mig..Men jag kanske har fel.

(Flytta gärna till en anna grupp om jag publicerade tråden i fel grupp.) Kyss

Annons:
spikes
10/7/10, 10:24 PM
#1

Detta är absolut oseriöstSkrikandes,Vet du i vilket område dom bor i? namn får vi ju enbart skriva via pm,men ett område kan vara bra så flera håller ögonen öppna.

[Forest]
10/7/10, 10:24 PM
#2

Hur vet du allt detta? Är det din bror som sa lr sa hon detta till din bror. Var valpen som en strävhårig terrier eller hennes tik :) Är inte riktigt med och ne det låter inte som vidare bra uppfödare att din bror säger o tycker det är lite konstigt…

ingann
10/7/10, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det låter inte som någon seriös uppfödare men beträffande utseendet på hunden så behöver det inte betyda att det inte är de raserna..

Min tex är 75% papillon, 18,5 % yorkshire terrier och 6,5 % dvärgpudel…  Skulle du kunna gissa något av det enligt hans utsende?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
10/7/10, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och kompisens hund som är 50-50 av pekines och långhårig chihuahua?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
10/7/10, 11:33 PM
#5

Nej jag håller med er andra, det verkar definitivt inte som att det är en seriös uppfödare Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Shaiya]
10/8/10, 11:17 AM
#6

#2 Vi pratade med min bror om hur det var, hur uppfödaren var och föräldrarna till valpen osv och föräldrarna var inte där, valpen som han köpte (som ska vara en rottweiler/schäfer) har absolut ingenting från varken schäfer eller rottweilers och så vitt jag vet så har båda dom raserna rätt starka gener så lite av utseendet bör ju gå igenom,i alla fall lite och så är hon strävhårig med typ "skägg"igt ansikte.

Uppfödaren hade en kull med Jack Russel Valpar i källaren eller om det var garaget kommer jag inte ihåg, helt sjukt för mig i alla fall.

Jag vet faktist inte vart, ska fråga samtidigt som jag pratar med honom om att vaccinera hunden.

Tycker det är så synd att blandras uppfödare bara föder upp hundar för att föda upp eller käna pengar på det Rynkar på näsan

Annons:
[Forest]
10/8/10, 12:48 PM
#7

6, ursh det låter inte bra att han ansåg henne bra uppfödare :( Jag hoppas att alla Valpar får bra hem, tyvärr så är det många som inte fattar vad en bra uppfödare är. Sen kommer säkerligen Valpar reas ut och det gör att folk gynnar denna sortens avel=mer kullar från henne suck..

ingann
10/8/10, 2:09 PM
#8

#6 fortfarande så behöver inte utseendet betyda att det inte är de raserna…

be AnneN sätta in ett foto hon visat förut på sin och sin systers? hundar… De är kullsyskon men har inte det minsta lika utseende…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Forest]
10/8/10, 2:55 PM
#9

8 där har du bra tips på totalt olika syskon fast samma kullsyskon Flört

[Shaiya]
10/8/10, 3:31 PM
#10

#8 Jag vet att de inte behöver se ut som raserna, det vet jag mycket väl. Men man bör ju se i alla fall någonting som har tendens till någonting, i alla fall storleken bör ju stämma då både Rottweiler och Schäfer räknas till dom lite större hundarna. Jag bryr mig inte om raserna, tycker det bara skulle vara bra för deras familj om det nu blev en lite mindre hund och dom kommer älska hunden ändå men som uppfödare även till blandrashundar kan man ju inte gå och säga en sak och sen är det en annan sak och så vitt jag vet så kan blandrashundar se helt olika ut men om det är en t.e x Rottis och schäfer korsning så kan ju inte hunden bli lika stor som en chihuahua och se ut som en pekines (bara ett exempel) Glad

Sen har varken Schäfrar eller Rottweilers "skägg" vad jag kan minnas. Nej men det stämmer bara inte.

[Forest]
10/8/10, 5:31 PM
#11

10 kan du inte bjuda bild på denna valp kan iaf vara kul o se. Och päls bör den inte ha så sträv som du beskriver, jag har en hund med blandpäls det är urtrist går inte rycka men skulle behövas :( det ända är att klippa varmaste tiden på året- vår-sommar. Håller tummarna för att det inte är blandpäls för då har man en hund som går å fäller hela tiden tycker jag.

[Shaiya]
10/8/10, 5:45 PM
#12

Jag ska försöka ta ett kort på hunden så snart som möjligt.

[Forest]
10/8/10, 6:05 PM
#13

3 vad söta hundar du har. tycker den första yorkblaning mm ser ut att ha york+nån terrier+ kanske pudel nu är det bara huvet man ser vissligen :) Hade du trimmat ansiktet mer nos-hals kanske man kan se lite mer. Men så söt :D  Andra vavvan ser ut som korthårig vavva+tibbe mer, söt som socker må jag säga :) Konstigt vad olika de kan bli i slutändan. Men man vet aldrig kanske missa uppfödaren o nämna nån ras?! Det tror jag många struntar i att säga sanningen de tror att 1-20% av nån ras är oviktig då de innehar mer av de andra raserna. Min chanel är softis-gleen bör vara en till i smeten men det vet jag inte + att vetrinären sa att hon med stor sanolikhet är kuperad. Det vet jag inte om jag riktigt tror på eftersom hon fick Valpar i förra hemmet 2 fick korta svansar med. Men iaf många säger inte hela saningen av hundarnas bakrund- jätte trist anser jag.

Annons:
ingann
10/8/10, 8:42 PM
#14

#10 Titta igen på bilden i #3…  Ser du  någonting av papillon, york eller pudel i det utseendet? Han är dessutom lite högre än alla 3 raserna…

Jag säjer inte att du har fel om din brors hund utan påpekar bara att med blandisar kan utseendet slå precis hur som helst..

#13 Du är den första och enda som kan se nån likhet.. inte ens en utställningsdomare kunde hitta några likheter… Inte när han var nedklippt iaf…

Hunden i #4 finns det inte någon möjlighet att ta miste på raserna i eftersom hon är en produkt av en tjuvparning mellan 2 stammade föräldrar i samma hushåll…  kullbrodern var en kopia av pappan (pekines) när kompisen hämtade sin tjej…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Shaiya]
10/8/10, 9:01 PM
#15

Jag kan se att det är en blanding mellan den gruppen av hundar i alla fall men det är ju inte direkt så att en t.e x bulldog och husky kan få en valp som ser ut som en dvärgpudel Glad I alla fall så kan bara tiden utvisa hur hunden ser ut i framtiden

Men i alla fall så tycker jag att det är så trist att uppfödaren var oseriös. Jag har själv blandras- och rashundar och då har uppfödarna vart lika seriösa och föräldrarna (specielt mamman) fick vi träffa. Man skickar inte iväg en mamma till precis fylda 8 veckors Valpar enligt mig i alla fall Rynkar på näsan Enligt uppfödaren ska föräldrarna vara en renrasig schäfer och en renrasig rottweiler med bra meriterade förfäder.

Det lustiga är just det att jag tyckte att hon såg ut som en terrierblandras när vi träffades och sedan efter en stund utan att jag sa någotning sa min bror att hon hade en kull med Jack Russel Valpar också. Det fick mig att fundera extra mycket samt att varken mamman eller pappan fanns i det hemmet längre för de var på andra sidan sverige och hur stor är chansen att hon har Jack russel Valpar samtidigt som hon har en kull med andra hundar som ser ut att ha någon sorts terrier hund i sig?

[Forest]
10/8/10, 10:08 PM
#16

14 jag tänkte på yorkfärgen på pälsen :)

[Anata]
1/1/16, 2:01 PM
#17

Var köpte din bror sin hundvalp ifrån?

Har du ingen bild på de?

Jag vet om att tråden är gammal

thea_thea
1/1/16, 2:38 PM
#18

#17 TS finns inte kvar på iFokus.

[LeShutDown]
1/2/16, 9:57 PM
#19

Låter verkligen inte seriöst och dessutom väldigt skumt..

Upp till toppen
Annons: