Annons:
Etikettagility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 6309 ggr
NinnaH
2010-10-25 00:32

På ny kurs - Rallylydnad - i regnet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, då har vi då börjat ny kurs, Rikkie och jag, nämligen Rallylydnad Nybörjare. (Kallas ibland tävlingslydnad light). Jag hade sett fram emot det jättemycket, och hoppades Rikkie gjorde det med.

I Rallylydnad ska man lära sig och hunden olika saker framme vid diverse skyltar (olika moment), och man får tjoa, prata, klappa händerna, stoja, och ge massor med godis, för att hunden skall göra som man vill. Dock får man inte korrigera med kopplet (!)

Vi fick prova på några skyltar idag, t.ex Start, Mål, Sitt, Sitt Ligg, Svänga vänster, Svänga höger, Helt om höger och Helt om vänster.

Vid Start så börjar banan. Själva startpositionen vid skylten är att föraren står och hunden sitter vid förarens vänstra sida.

Image

Vid Sitt så ska föraren stanna och hunden sätta sig vid förarens vänstra sida. När hunden satt sig fortsätter ekipaget framåt.

Man kan bl.a läsa mer om skyltarna på www.rallylydnad.se

Ja, som sagt var, jag trodde det skulle gå bra.

Men vädret var regnigt och kallt. Jag hade satt på Rikkie vintertäcket, laddat ryggsäcken med liggunderlag, köttbullar, favoritleksaker som piper, bollar, handdukar och hundgodis.

Rikkie ville inte alls vara med på noterna.

Det gick inte hur mycket jag än lockade med godis och leksaker. Han skulle bara leka dammsugare/myrslok. Nosade överallt, ville inte ge mej någon ögonkontakt, var arg på de stora svarta hundarna och morrade, slet i kopplet och skulle bara nosa på alla nya hundar, skällde och huttrade om vartannat.

När ledarna skulle förklara de olika momenten, var jag tvungen att lyfta upp Rikkie, för att han skulle vara tyst och lugn, annars hörde man inte vad ledarna sa.

Vilken pärs! Och regnet bara öste ner. Jag bad att få avsluta kursen en kvart tidigare, tog med mig min ostyriga hund och gick tillbaka till parkeringen där vi hade bilen. Undrar vad de andra hundägarna tänkte???

Jag tänkte bara att jag störde de andra ekipagen för mycket, och kände att Rikkie inte skulle ändra sig för dagen. Han hade bestämt sig för att vara på det humöret. Märkte sedan att ett annat ekipage slank iväg tidigare också…. I vilket fall som helst så lovade jag en av ledarna att vi skulle öva inomhus hemma tills nästa kurstillfälle som är i november.

Så nu ska vi printa ut alla skyltar och öva, öva, öva, hemma, och inomhus, där det är varmt och inte regnar!

Tog ett foto av Rikkie, när han pustar ut i bilen, innan vi skulle åka hem.

- "Nästa gång Rikkie, då gäller det !Glad"

- Okej, matte, vi får väl se….voff! Oskyldig

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Annons:
AnneN
2010-10-25 00:50
#1

Kul med kurs, men synd att det var utomhus då ni inte hade det bästa vädret Rynkar på näsan

Jag har gått nybörjarkurs i rallylydnad med Velvet och det var riktigt roligt, har funderingar på att vid tillfälle gå resterande kurser också och ev försöka hitta någon tävling här uppe i Luleåtrakterna.

För den som är intresserad av rallylydnad så kan jag rekomendera denna sida http://rally-lydnad.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2010-10-25 12:40
#2

Kul med ny kurs och rallylydnad ska ju vara himmla roligt har jag hört Glad Hoppas att ni får riktigt roligt

NinnaH
2010-10-25 17:19
#3

#1 Tack för tipslänken!

#2 Ja, idag ska vi öva lite tänkte jag. Utanför på gräsmattan, om det inte regnar Cool. Tack!

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

AnnL
2010-10-25 18:39
#4

Jag har snart avslutat min första kurs i rallylydnad. Det är jätte skoj. Ska börja kurs 2 till våren. Hoppas få tre godkända tävlingar innan dess så jag blir uppflyttat i klass två.

# 3 Ett tipps när du tränar själv eftersom han gärna vill nosa är att du tränar där som gått hundar så du kan lära honom att han inte får nosa när ni tränar.

Silver får aldrig kissa eller nosa från det vi kommer in på bruks. Visst händer det att han nosar men han vet vad som gäller.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

NinnaH
2010-10-25 19:35
#5

#4. Jo, jag kan förstå att de inte får kissa eller nosa.

Han har än så länge inte kissat, men nosar som en myrslok.

Och när jag säger åt honom, och drar lite i kopplet, så bryr han sig inte. Kan säga att han är okastrerad och 16 månader nu.

Dofterna är mer spännande än matte Rynkar på näsan

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Elega
2010-10-25 22:37
#6

Diva och jag ska gå en rallylydnadskurs i november. Hon är inte den duktigaste hunden direkt och jag är sjukt orolig att hon ska vara sämst där och att jag får skämmas.. Har jag tagit mig vatten över huvudet? Borde hundarna vara "duktiga" innan de kommer dit? Jag förstår att det är en fördel men hoppades att det skulle gå bra ändå.

Annons:
Elega
2010-10-25 22:56
#7

Och en annan fråga till er som har varit på tävling/tävlat i rallylydnad:

Vilka är de vanligaste felen som förarna gör?

AnnL
2010-10-25 23:03
#8

# 5 Silver är också okastrerad. 2 år men han har fått lära sig sen han var valp att när det är fot och träning nosar man inte. Sen får han nosa så mycket han vill när jag säger varsegod.

# 6 Har du lite vanlig lydnad på din hund som sitt, ligg, fot och du har bra ögonkontakt med din hund så kommer det av sig själv efter några gånger. Ingen hund behöver vara duktig när du börjar.

Var på min första tävling i lördags. Silver var jätte duktig men jag fick järnsläpp. Har lite svårt med höger o vänster. Så jag gick tvärtom på flera skyltar och blev inte godkänd.

Men där var två hundar som var inne en kvart innan dom bröt. Dom gick inte en meter hur mycket matte än lockade. Tittade på allt annat eller var helt ointresserade.

Men det är jätte roligt. Och ett bra sätt att få fin kontakt med din hund.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

Elega
2010-11-02 15:49
#9

Hur viktigt är fotgående i rallylydnad?

spikes
2010-11-02 16:13
#10

5,Jätte bra tips av Ann L,lyssna gärna på henne hon har en ljuvlig kontakt med Silver,det är bara positiv träning som gäller,använd dig mycket av att gömma dig i skogen etc under träning hemma,säg alltid samma sak "hej då" eller annat,så vet hunden att när du säger så är det risk att du försvinner,du får en jättefin respons på det.

9,Det tog hon ju upp eftersom dom pratade om nosandet.

Att hunden kan fot är viktigt i alla tävlingsgrenar,hunden vet ju då vad den ska göra.

AnnL
2010-11-02 23:43
#11

# 9 Fotgående är viktigt. Går hunden för långt fram eller bakom eller för långt från sidan får man avdrag. Ur posion mer än 0,5 m. 1 poängs avdrag var gång hunden är ur posion, 1 poängs avdrag var gång hunden nosar i marken eller på skylt o koner.

Hunden får heller inte sitta eller ligga mer än 45 grader snett.

I kurs ett använder man koppel på hunden. I kurs 2 och tre ska man gå utan koppel.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

jenay
2012-12-19 06:41
#12

hur gammal måstevalp vara för att man få börja i rally lynaden i kurs??.

Skrattandeha en bra dag. kram

AnneN
2012-12-19 23:14
#13

#12 Olika klubbar kan säkert ha olika regler för åldern på kurs, men jag kan inte se något som skulle hindra från att man börjar redan då de är valp/unghund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
jenay
2012-12-20 05:45
#14

ok men min är 10 veckor lite tidigt kanske?

Skrattandeha en bra dag. kram

Fridaaaa
2012-12-20 10:06
#15

#14 Jag personligen tycker det är för tidigt :) Jag skulle vänta tills minst 3½-4 månaders ålder :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2012-12-20 11:33
#16

#14 då kanske det kan vara en idé att gå valpkurs först?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2012-12-20 11:34
#17

#16 Ja det tycker jag med.
Sedan träna lite rallylydnad hemma kanske, vissa saker ^^,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Timantis]
2012-12-20 16:23
#18

Brukshundsklubbarna brukar inte ta emot Valpar yngre än 3-4 månader. o att då börja med rallylydnad verkar lite fel väg att gå. Gå valpkurs först. ( själv gillar jag inte valpkurser) o ev en allmänlydnad sen kan du hoppa på en rally kurs. Kan tro du får ut lite mer av kursen om hunden redan kan gå vid sidan samt kan sitt o ligg.

Träna lite hemmavid funkar ju. Skyltarna är inte så svåra att lära in det som är kruxet är alla regler samt få flytet på banan.

Fridaaaa
2012-12-20 16:27
#19

#18 Varför gillar du inte valpkurser?
Jag har gått en, för ca 8-10 år sedan och den var bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Timantis]
2012-12-20 16:35
#20

# 19

jag tycker att hundarna är för små för att dras ihop i grupp.  Om jag säger att du sätter inte en 3 åring i skolan så kanske du förstår vad jag menar. Valpar ska leka inte tränas. Sen är det flera valpkurser som slutar eller börjar med fri lek o det tycker jag är helt fel. Vissa hundar kan det vara bra för men inte när dom är så små som 3-6 månader.

Annons:
Fridaaaa
2012-12-20 17:23
#21

#20 Nej men en 3 åring är på förskola eller dagmamma :) Och då är dem i grupp, och de lär sig saker där med :)

Vi hade inte fri lek, våra 2 instruktörer var mycket bra :)
Men ser kanske olika ut på olika bruksklubbar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Timantis]
2012-12-21 00:27
#22

ang rallylydnad så får man inte mata med godis på tävling. Vilket man inte får i någon tävling över huvud taget. Men man får prata o visa med handen vad man menar på tävling. Mkt regler att följa. Inte så himla lätt som många tror.

Fridaaaa
2012-12-21 09:42
#23

#22 Nybörjarklassen har jag för mig att man får göra det till viss del? Det lärde vi oss för 4-5 år sedan på skolan i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Timantis]
2012-12-21 10:42
#24

#23

Nej inget godis eller annan belöning på plan. Inte ens klapp då blir man diskad. Det är tom så hårt att om hunden nosar på handen vilket inte är otroligt att den gör KAN man bli diskad. Men röst får man använda hur mycket som helst.

Kan hända att det var så för 4-5 år sen innan rallylydnad blev officiell tävlingsgren men inte nu.

Till TS vill jag säga. Träna kontakt med honom. Annars kommer du ha jättesvårt att få honom att tänka på annat än att nosa.

Fridaaaa
2012-12-21 10:47
#25

#24 Ok då har dem ändrat det sen dess då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jenay
2012-12-23 16:19
#26

ja hade givetvis tänkt gå valpkurs med honom. Hur lär jag han bäst kontaktövningar? finns inga kurser nu på vintern.

Skrattandeha en bra dag. kram

[Timantis]
2012-12-23 17:20
#27

Sätt honom framför dej. Håll en godis i handen o håll den lite vid sidan. (stängd hand) När han tittar på dej (klickar du om du använder klicker annars ett bra) ge honom godiset. Sen utökar du tiden han behöver titta på dej. när han kan det en längre tid så kan du öppna näven o så fort han tittar på godiset så stänger du näven. När han kan titta  på dej o du har öppen näve så får han godiset. Efter en tid så kan du även röra handen lite. När han klarar av att titta på dej o du rör handen så provar du att röra den runt hans huvud innan han får godiset. Han ska då titta på dej hela tiden.

Detta gör man som du förstår inte på en dag utan det tar ett tag.

kolla oxå på http://www.youtube.com/watch?v=JcjiL_mLxUk så får du tips.

Annons:
Fridaaaa
2012-12-23 18:50
#28

#26 Jag gick valpkurs (eller allmänlydnad 1 som det heter nu) en bit in i december.
De flesta kurser brukar starta runt mars/april och augusti/september.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2012-12-24 21:22
#29

#26 Vart i landet bor du? Tänkte om du vill få hjälp att eventuellt hitta någon kurs i närheten under vintern???

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jenay
2012-12-28 13:43
#30

ok småland. tack.

Skrattandeha en bra dag. kram

Fridaaaa
2012-12-28 13:46
#31

#30 Var i Småland? Skiljer ju en hel del mil från enda delen till andra delen av Småland ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnL
2013-01-08 19:06
#32

Dom kurser jag gått i rallylydnad kräver dom att man ska ha allmänlydnad på sin hund för att få gå kurs. Har själv varit hjälptränare i några kurser där en del inte har någon lydnad alls på sina hundar och då är det väldigt svårt att utföra vad som står på skyltarna där hunden ska gå fot sitta, ligga osv.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

jenay
2013-01-10 17:28
#33

jo men då gäller det ju det finss kurser med. Ska gå valp och lydnad sen få vi se vad vi fastna för. Ska testa lite olika sporter sen när han är mogen.

Skrattandeha en bra dag. kram

Fridaaaa
2013-01-10 18:05
#34

#33 Du får kolla på brukshundsklubbar osv nära dig vad de har för kurser :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
shultin
2013-02-10 22:40
#35

Hej. Här kommer jag in helt ny på sidan. Jag har en hund på 1½ år som heter Bulten, vi bor ute på landet. Här hemma går Bulten lös och är en väldigt trevlig och lättlärd kille, kan alla möjliga trick. 

Men eftersom vi bor här ute så blir det sällan han träffa andra hundar (för utom min systers), se folkmassor, stadsmiljö osv. De få gånger jag tar med honom till stan så blir det lite "besvärligt".. Han blir ju stressad, piper och fjäskar otroligt för alla fina hundtjejer. 

Det blir rätt svårt att bli intressant och få kontakt med honom.

Just därför anmälde jag oss till en nybörjarkurs i rallylydnad. :) Vi har än så länge bara varit på en träff, (började förra veckan) och som förväntat var han bara intresserad av allt och alla för utom mig. piper och gnäller, nosar och fjäskar.. 

Men jag tyckte ändå det kändes bra och ledaren sa att "det bara kommer bli bättre". 

Och om det nu blir så att vi tar ministeg och kanske inte klarar banan felfritt som alla andra så kommer jag ändå se oss som vinnare om vi kan vara bland hundar och folk och ändå ha kontakt med varandra. 

Det är våran utmaning och det är bara att kämpa på. Vi kommer att greja det!

Jag ville väl bara få det sagt, roligt att läsa allt ni skriver, man blir inspirerad! :) Trevlig sida

Upp till toppen
Annons: