Annons:
Etikettbok-filmtips
Läst 2121 ggr
spikes
10/29/10, 7:50 PM

Vargen den jagade jägaren.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lovade några att recensera denna bok jag kommit halvvägs in i,och jag säger bara den är helt klart värd de 260kr jag lade ut på den.

Det är Henrik Ekman som skrivit den och det är Nordstedts förlag som gett ut boken.

I över hundra år var vargen i princip utrotad från Sverige,på 1970-talet upptäcktes plötsligt spår efter en ensam varg och dom blev senare 2,De första valparna föddes i Nyskoga i Norra värmland,Henrik Ekman for då dit och blev hopplöst facinerad av vargen.

Han berättar om toppredatorn som forskarna lärt känna den under de senaste årtiondena,vi får veta hur den lever sitt liv,hur lik den är oss människor,och hur en bruten näringskedja återupprättas i Skogarna när vargen åter finns där.

Han berättar om människans långa förföljelse av vargen,och om hur sagor,myter och tro alltid varit synonym med det onda.

Hur den gamla synen på varg påverkar såväl dagens rovdjurspolitik,som den allmänna uppfattningen om vargen.

Det ska tilläggas att han har byggt det på egna möten och erfarenheter.

En vargflock i Sverige är oftast en kärnfamilj-hona hane och årets Valpar.Ibland kan fjolårets Valpar stanna ett extra år innan de vandrar ut.

Annons:
AnneN
10/29/10, 8:06 PM
#1

Låter som en mycket intressant bok och den hamnar på årets önskelista Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
10/29/10, 8:13 PM
#2

Ja hoppas du får den,den är lättläst ocksåFlört

[Forest]
10/29/10, 8:23 PM
#3

Låter som en mycket bra bok o ge dom som oxå är imot varg :) Själv ska jag hålla denna bok under uppsikt för det är alltid kul o läsa lite om vilda svenska djur :)

spikes
10/29/10, 8:30 PM
#4

Vad jag uppskattar allra mest med denna bok,är att dom beskriver så bra familje/kärnfamiljen i en flock,och putsar bort myten om alfahane/hona plus alla andra idotier som många sprider ut än idag.

[Forest]
10/29/10, 11:19 PM
#5

4, Ja och det är typ alla filmer där de säger alfa hane o hona är dom ända som får Valpar mm de äter först mm mm

Upp till toppen
Annons: