Annons:
Etiketthundgodis-recept
Läst 6751 ggr
rahl
11/8/10, 8:23 PM

Hundgodis med vitlök?

Jag ville testa några av ekologiska kex - fast de är dyra - men jag ser att en del har vitlök i sig. Är det okej?

[http://www.hundoteket.se/?artnr=GG18](Jag ville testa några av ekologiska kex - fast de är dyra - men jag ser att en del har vitlök i sig. Är det okej? http://www.hundoteket.se/?artnr=GG18)

[](Jag ville testa några av ekologiska kex - fast de är dyra - men jag ser att en del har vitlök i sig. Är det okej? http://www.hundoteket.se/?artnr=GG18)

http://www.ekipage.nu/the-organic-pet-hundkex-soltorkad-tomat-spenat-och-orter/35-0

Annons:
AnneN
11/8/10, 8:34 PM
#1

Det där med vitlök om det är farligt eller ej diskuteras mycket fram och tillbaka, men jag vet många som ger lite vitlök till sina hundar för att hålla borta fästingar och mygg, så om det är i små mängder tror jag inte det är någon större fara, men känner man sig osäker så finns det annat godis man kan ge istället Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rahl
11/8/10, 8:37 PM
#2

Jag vet med 100% om lök men vitlök och broccoli vet jag att inget är 100% säker. Jag förstår bara inte varför ska det vara så dyrt :P men vi ska kanske testa en eller två utan vitlök.

AnneN
11/8/10, 9:01 PM
#3

#2 Allt som är ekologiskt är dyrt, har för mig att det delvis beror på att det är dyrare att odla ekologiskt eftersom det blir mer svinn då de inte använder bekämpningsmedel, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
11/8/10, 11:41 PM
#4

Jag har gett vitlökspulver som är för hundar och det är ren vitlök stog det, endast chanel har ätit det o tyckte det hjälpte iaf mot fästingar var som vanligt. O så vet jag flera st som ger vitlökskapslar till hundar. Jag tor inte det är något farligt men men det pratas om att det är o inte är det. Min vett sa att det inte var det iaf

[Yackellie]
5/2/11, 9:05 PM
#5

Vad jag vet så är all lök, kvittar om det är torkad, kokt eller råa så kan hunden få leverstörningar och blodbrist, den kanske inte får det av en bit men det är nog definitivt något man borde vara försiktig med.

Phandoraz
5/13/12, 12:15 AM
#6

Klippt från ett annat forum;

I den nyaste nummer av Hund liv finns en artikel som heter:
"Köttbullar kan vara livsfarliga" . Där finns det ett intervju med Harold Tvedten, chef för Regiondjursjukhuset Strömholms laboratorium.

Med tanke på alla frågor om lök och hundens hälsa tar jag mig frigheten att citera några stycken:

"Lök i alla former är livsfarligt för hundarna. Det hämnar syreupptagningen i blodet, sänker prestationsförmågan och kan leda till allvarliga förgiftningar. Belöningar som köttbullar och korv verkar motivationshöjande för stunden, men bara efter några minuter påverkas hundens kropp negativt av godiset.
Eftersom en liten mängd lök inte ger någon akut reaktion hos hunden tror många att det inte är någon fara. Men lök innehåller näringssaltet thiousulfat och hunden saknar det enzym som bryter ned detta ämne….. detta ger bland annat förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar syreupptagningsförmågan. Detta händer redan efter någon minut efter att hunden ätit lök. Lök får alltså de röda kropparna att brisera med anemi som följd. De röda blodkropparna transporteras dessutom till njurarna och hunden kan drabbas av njursvikt. Ett annat organ som påverkas negativt av löken är mjälten. Hunden drabbas av blodbrist och låga blodvärden eftersom rödkropparnas cellväggar bryts ned. Ett stort problem är att en stor del röda kroppar måste förstöras hos hunden innan den ger synliga symptomer. Detta har gjorts att den allmänna uppfattningen är att man kan ge hunden små doser av lök utan att den påverkas av det, men så är inte fallet. Hunden påverkas snabbt även efter ett litet intag av lök."

Sedan finns det lite om en mopps som dog efter att den ätit rester av pyttipannan i tre dagar, och fick akut lökförgiftning.

" Symptomen för förgiftning är varierande. Vanliga är att hunden blir trött, orkar mindre, flåsar mer, får sämre kondition och får mindre aptit. Vid en akut förgiftning kan en stor mängd hemoglobin gå sönder på en gång och då kan hunden urin vara rött. Vid en långsam process kan det hända att hunden inte orkar gå, svimmar eller får problem med hjärtat. Oftast är slämhinnorna mycket bleka.

Lika farligt med vitlök
Eftersom vitlök innehåller samma gift som vanlig lök så bör man undvika att ge både rå, stekt eller torkad vitlök till hunden. Samma med gräslök

Lök finns i dem flesta av våra maträtter och genom att alltid läsa innehållsförteckningen på olika matvaror kan du skona din hund från att bli förgiftad. På en del varor, t.ex. korv kan det stå "kryddor" vilket ofta innefattar lökpulver och bör undvikas. Skinka är bra alternativ för godis, bara den inte är för salt.

Det finns många olika typer av hundgodis som inte är farliga för hunden och genom att välja något som inte innehåller lök kan du på sikt höja din hunds prestationsförmåga eftersom den får bättre syreupptagningsförmåga."

"För en hund som väger 20 kg kan två medelstora lökar framkalla en akut förgiftning. Hundar som får lite lök under en lång period kan också bli förgiftade."

Annons:
vallhund
5/13/12, 3:50 AM
#7

# 1

All lök är giftigt för hundar, inklusive vitlök o blomsterlök, precis som # 6 skriver. Det är B vitaminerna i vitlök som är reppellerande mot fästingar. Det har varit känt länge o är inget som behöver diskuteras.

# 2 Broccoli är inte giftigt för hundar, spenat är det däremot, det innehåller oxalsyra som förhindrar de röda blodkropparna att ta upp syre, det avhjälps med tillagning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
5/13/12, 8:54 AM
#8

Vår hund fick vitlökspulver i alla år på maten för fästingarnas skull och han mådde prima ballerina. Var så pass liten mängd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Phandoraz
5/14/12, 12:08 AM
#9

Djur visar ofta inte om nàgot är fel, man kan inte alltid veta vad som pàgàr pà insidan. Han kanske hade màtt ännu bättre utan nàgon vitlök alls, men jag är sà klart glad att han inte blev sjuk. Jag tycker bara inte att det är värt att chansa :S finns ju sà mycket annat man kan ge.

vallhund
5/14/12, 2:49 AM
#10

http://www3.shellkonto.se/lollo/hundlivartiklar/Livsfarligakottbullar.pdf

"Vitlök
Ett vanligt missförstånd är att man ger hunden mat som innehåller lökrester till exempel pizzabitar eller pytt i panna. Vitlök har samma skadliga effekt som vanlig gul lök. Tyvärr finns det vitlök i såväl pulver som kapselform att köpa i hundtillbehörsaffärer. Det finns dock inga forskningsresultat som stödjer att vitlök skulle vara nyttigt för hundar. Däremot har många fall av lökförgiftning konstaterats."

Tiosulfat lagras i hundkroppen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
5/15/12, 9:26 PM
#11

#9 Skriv vilken du pratar med.
Vet att han mådde bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Phandoraz
5/17/12, 12:39 PM
#12

Ja förlàt, jag pratade med dig Fridaakesson, jag menade heller inte att säga att han inte màdde bra. Ber om ursäkt om du tog illa upp, menade inte alls att säga att du inte tog bra hand om din hund eller nàgot sàdant. Ville bara vara lite informativ, men jag kan förstà om sättet jag skrev pà kan missuppfattas.

[Forest]
5/17/12, 2:09 PM
#13

Men detta med vitlök i lagad form råder det delade meningar om mycket, det säljs drösvis med "ätbart" till hundar med just vitlök i, även vitlökskapslar att ge sin hund. Om det är så farligt varför  finns det då på marknaden skulle inte det bli förbjudet att sälja sånt till hundar som är till hundar? Obestämd

Annons:
Phandoraz
5/18/12, 11:10 AM
#14

Det finns ju massa onyttigt/ohälsosamt i produkter etc. som vi människor använder ocksà. Det betyder inte att dem inte säljs :P sedan vet ju inte alla att vitlök är farlligt. Och just för att man inte ser en direkt skillnad pà hunden, sà har testerna med hundgodiset inte visat nàgot, och därför säljs det.

[Forest]
5/18/12, 4:42 PM
#15

14, nja jag köper inte riktigt  din förklaring. För om det nu är bevisat att vitlöks som säljs till hundar är dögldigt så skulle det vara förbjudet. Om INTE iaf vart en varningstext på dom o det har jag inte sett senast i lördags var jag o läste på flera st rena vitlökspraparat nop ståg bara dosering på dom.

Phandoraz
5/19/12, 12:18 AM
#16

Jao, det làter ju logiskt. Dem har ju i och för sig bevisat det, men det kanske var sà att vissa hundar reagerade och viss ainte. fast det som sker i kroppen âr ju direkt farligt generellt sett för hundar. men som sagt finns det sà mànga olika àsikter om det där, jag kan absolut hàlla med om att det inte är den enda rätta/riktiga àsikten om vitlök. Det kanske bara âr en viss mângd, viss hund eller viss kombination (rà, tillagad etc). Men jag skulle dà verkligen inte vàga chansa, dà det finns sà mycket annat att ge :) men som med allt annat fàr man själv välja, och det finns olika àsikter/uppgifter. och jag tänker inte säga att endast min âr râtt ;) sà tràngsynt vill jag inte vara.

[Forest]
5/19/12, 11:55 AM
#17

16 varningstext skulle iaf stå om vissa reagerar o blir sjuka vad som händer i deras kropp ser man förr eller senare iaf på något vis. Ne jag har inte sett att det varnas på preparaten o det skulle väl vara det minsta OM det är skadligt även för vissa. Se bara alla mediciner o den biten där står det biverkningar men nop nada karaba om det på vitlöks-godis,preparat osv Därimot tor jag inte att det är bra att äta rå vitlök som hund men jag ger inte mina vitlöks all eller någon lök alls.

Upp till toppen
Annons: