Annons:
Etikettlydnad-bruks
Läst 7764 ggr
Limpanmackan
12/7/10, 11:21 AM

Hjälp!

Hej! Jag heter Marcus bor i Gävle och jag har en kille på tre år hemma på prov för ägaren vill inte ha honom kvar. Han har inte haft de lätt i uppväxten heller om jag förstår rätt på folk som träffat honom tidigare. Han är snäll o go o extremt busig/valpig. Jag vet att han behöver stimuleras o justnu är under stimulerad. Vi har börjat med längre promenader varje dag nu den tiden han är hos mig. Men han drar hemst mycke i kopplet o blir galen när andra hundar kommer (men han verkar mest leksugen o inget annat). Han hoppade till och med över stacketet i hundgården för o leka med några små hundar som kom utanför!  Skulle jag få honom o sluta dra i kopplet och inte bli "galen" vid möte av andra hundar så skulle de bli mycke lättare oxå! :-)

Så frågan är vad ni har för tips och ideer jag kan köra med för att de ska bli bättre!!

Annons:
[iurochskur]
12/7/10, 11:37 AM
#1

Jag är ingen hundexpert men jag hade en jourhund som var likadan. Henne tränade jag genom att använda godis som lite muta vid möten. Bad henne sitta och gav henne en godis och berömde. Efter ett tag så lärde hon sig att sitta ner och vara lugn vid möten.

Samma sak med att hon drog som en galning i kopplet (hon höll på att stuka handen på mig titt som tätt). Vi övade med att gå fint och muta med en bit godis. Till slut minskade hennes lust att dra i kopplet. Man kan även stanna upp en stund tills hunden lugnat ner sig och när den är lugn fortsätter man promenaden. Man kan även ändra riktning och gå tillbaka en bit för att avleda lite. Upprepa detta och träna hela tiden tills beteendet släppt. Missar man ett tillfälle eller slarvar så blir det svårt att komma igen med framstegen.

Lycka till!

Gasoline
12/7/10, 11:46 AM
#2

Nykelordet är väl igentligen AVLED? Nu har jag ingen jobbig hund att handskas med, men han tycker fortfarande att katter som springer är roliga, det gäller att avleda och bryta en "kedjereaktion" innan den kommit till sitt slutstadium.

spikes
12/7/10, 12:10 PM
#3

Hej MarcusGlad.

Vad bra att du vill ge hunden ett stabilt hem.

Var bara beredd på att det krävs en hel del jobb eftersom den är 3 år gammal och förmodligen i slyngelåldern(tonåren) fortfarande.

Vad du allra först ska tänka på är att det kan ta upp till 1 år innan han aklimatiserat sig hos dig helt och hållet,under den tiden tycker jag att du allra först ska jobba upp kontakten mellan dig och hunden.

Det kan man göra på flera olika sätt men det bästa är att du har en positiv glad röst och förstärker berömmet med en godis när den gjort rätt,och nonchalera den när den gör fel,Straffa aldrig en hund med ryck i koppel eller annat det vinner man absolut inget förtroende på.

Du skriver just om hundmöten här….börja med att träna kontakt övningar på ett lugnt ställe skog eller annat,när du sen ser att du har kontakt med honom,kan du träna in fot,är det så att han bråkar vid möten,välj en annnan väg men se hela tiden till att han fokuserar på dig,du ska vara den som är mest intressant hela tiden.

Ett annat tips är att träna fot med snabba vändningar,alltså strular han i kopplet vänd snabbt åt andra hållet och gå någon meter vänd snabbt igen och gå tillbaka fortsätt så tills hunden förstått att den ska följa dig och inte bry sig om annat.Glöm inte berömmet och godiset.

Limpanmackan
12/7/10, 2:48 PM
#4

Tack för många bra tips! Godis kör jag mycke med fast försöker varjera så de ibland bara är beröm o inge godis!

Inne har vi kört lite idag med att han fått sitta o stanna o jag har gått en bit bort o klappat i vänster ben! Han har då kommit o satt sig framför men då har jag klappat mer i min vänster sida. Flera ggr då har han ändrat o satt sig där vid min sida och när han sitter vid min vänster sida blir de godis o massa beröm alt massa beröm! Ska börja med o säga fot samtidigt när de går bättre för honom! JAg kan oxå helt appropå när han kanske vilar eller håller på med annat här hemma lägga på en busvissling o när han då blir nyficken o kommer blir de godis o massa beröm alt massa beröm! Kommer oxå lägga på komandot kom där men vill ju att han ska komma även om jag bara busvisslar om man tex är i skogen! Jag får ju samtidigt lära mig mer av vad han redan vet o kan när vi håller på!

O de känns ju jätte kul när han är duktig

Men som sagt har bara haft honom hemma i tre dagar än! Blir minst 4 dagar till innan jag bestämmer mig helt hur de blir!

Mvh Marcus o Kaliber

[Forest]
12/7/10, 3:06 PM
#5

4 Jag kan ge tips att låt han landa lite till innan du kräver lite av honom.  Att han blir frustrerad vid hundmöten kan vara så enkelt att han är i nytt hem o nya marker? Kanske att han måste hävda o låte lite extra, att han vill leka är bra men jag hade någ sett till att försöka få han ta det lugnare :) Hade han hoppat fram till min vuxna tik så hade hon blit lite rädd o försvarat sig då hon avskyr framfrusiga hanar. Hon är en omplaceringshund nu var hon en försiktig mesig hund en som man fick mer lirka med, din verkar vara ganska framåt av sig. Men träna mer kontaktövningar o godissök på lina rek jag i trädstammar gömma de väl osv ju godare godis jag har ju mer kan jag gömma dom.

Hoppas att andra kan ge bra kontaktövningar för det är jäte bra o ha god kontakt med sin hund. Och kul att du tar dig an denna hund jag hoppas att allt kommer gå bra, sen kul att du hitta hit med :)

Anothername
12/7/10, 3:52 PM
#6

Tänkte även på det där med stimulering. Börja träna honom.

Enbart promenader hjälper för en understimulerad hund.
Jag får själv hem en blandis kille på 8 månader som också kommer behöva MYCKET stimulans och jag kommer köra spår med honom.

Så glöm inte att han måste aktiveras mentalt också :)
För lite promenader (som jag hoppas innebär mer än 30 minuter) är inte allt en hund behöver :)

Nått jag tycker att du ska göra är att ge honom en chans som är längre än en vecka. Det tar tid att få dom att känna sig hemma och speciellt om han haft d lite svårt sedan innaan.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Annons:
Limpanmackan
12/7/10, 3:58 PM
#7

Japp promenader blir de vissa längre i vissa lite kortare!! Har ju tur med att jag kan åka hem från jobbet o ta lunch o ta en snabbis ute! Men han har inga stora problem o vara hemma själv än vad jag sett iallfall!! Lite markera om de e folk i trappen men inte mycke alls!

O denna vecka är igentligen för min skull o känna efter med tanke på att de blir omställning iomed att man har en till o tänka på! Vill ju inte att jag ska känna efter typ 3 månader att jag de inte va för mig så han måste flytta o rivas upp igen! Men tycker jag att omställningen inte spellar någon roll så blir de prov på minst en månad efter de! :-)

[rightPAW]
12/7/10, 10:56 PM
#8

Om det vore av intrese kan vi träna hundmöten tillsammans, min behöver träna på det han med då han ska fram och hälsa och leka på en gång.

Bor i närheten av Gävle så låter det intressant kan vi ju höras via PM.

Limpanmackan
2/3/12, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En liten uppdatering! Kaliber bor kvar hos mig ända sedan jag tog hem honom på prov vilket blir över ett år nu! Han har fått extremt mycke bättre mat o blivit lite mer normal vikt. Vi har övat kontakt o gå fint i koppel när vi är på promenad där han är jätte duktig nu. Har även övat en del hundmöten men där har de inte gått lika bra än. Ibland går de jätte bra när vi är nära o ibland inte ens när vi e en bra bit ifrån. Men de görs iallfalll en del framsteg där oxå om än sackta. Lite svårt när jag inte har ägare och hund som kan hjälpa mig här utan får öva när man möter någon ute på promenad eller så. Men skam den som ger sig! :-) Helt underbar o go e han min lilla vovve :-)

AnneN
2/3/12, 9:34 PM
#10

#9 Vad kul med en uppdatering och kul att det går bra för er Glad

Fin är han också!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2/3/12, 9:41 PM
#11

Jättekul med positiva uppdateringar :)

vallhund
2/4/12, 2:18 AM
#12

Härligt att läsa! vad gäller hundmöten, har du testat Skvallerträning? Finns en artikel om det här någonstans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TjockaBerta
2/4/12, 12:25 PM
#13

Vad roligt att det gått så bra för er och att din hund har hittat ett bra hem.

När min understimulerade osäkra omplacering kom bokade jag en privatlektion med en som ger hundkurser. Det gav mig oerhört mycket. Hon kunde se utifrån var det gick fel och berättade hur jag skulle göra istället. Sen har vi fortsatt att öva.

Det kostade 500,- för 1,5 timme men det var det värt många gånger om. Man fastnar själv i vissa beteenden och har svårt att tänka i andra banor.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2/5/12, 9:47 AM
#14

9 Vad roligt att allt går bättre otroligt söt är han med :)

Upp till toppen
Annons: