Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 15867 ggr
[Mharya]
12/16/10, 8:50 PM

Uppfödning av blandraser?

Ungefär som rubriken lyder: Finns det uppfödare utav blandrashundar?

Detta är inget jag funderat på utan är bara nyfiken. ;)

Annons:
AnneN
12/16/10, 8:57 PM
#1

Ja det finns folk som är uppfödare av blandraser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Workingdog
12/16/10, 8:57 PM
#2

Ja det finns det :) Vet iaf 2 som har uppfödning av Cavalier/Cocker. Min tjej är en cavalier/cocker och kommer från en seriös uppfödare. Dock tror jag inte hon föder upp längre. Hon hade ett mål med sin avel. Hon ville få fram vissa egenskaper från båda raserna :) Det gillar jag när det är så :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Kickan90
12/16/10, 9:50 PM
#3

Ja det finns en uppfödare som avlar på collie/golden
hon har också mål med sin avel och det gillar jag :D
har träffat några vovvar från hennes uppfödning :D

http://www.ernst-romeo.se/

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Mharya]
12/17/10, 10:35 PM
#4

Jaha :) Det är faktiskt riktigt coolt! Men är det godkännt att ha sådanna kennlar? Har dem samma "rättigheter" eller vad man ska säga som dem som har vanliga kennlar?

AnneN
12/17/10, 11:09 PM
#5

#4 Vanlga kennlar (= de för renraser) registreras i SKK, men i övrigt så tror jag nog det är samma lagar och regler som gäller för alla oavsett om det är renras eller blandras, kennel eller icke kennel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Mharya]
12/17/10, 11:16 PM
#6

#5: Vanliga och vanliga kennlar. Menade inget illa med det utan ja, ni fattar. Alla kennlar är ju vanliga. :) Okej, så blandraskennlar får itne registreras i SKK? Det är ju lite orättvist.

Annons:
AnneN
12/17/10, 11:22 PM
#7

#6 Nej, skk är endast för renrasiga

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
12/18/10, 1:08 AM
#8

6 blandis.se är en sida man kan regga in sin hund och även om man avlar kan man regga in hela kullen där :) Har sett ett par anonnser där Valpar säljers då inreggade där.

twinkime
12/18/10, 6:26 PM
#9

Har även blivit väldigt populärt med  blandrasen golden-collie, i Usa haller de pa att försöka fa det som en godkänd ras men det kommer nog ta ett tag innan de lyckas fa det godkänt.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[Forest]
12/18/10, 8:05 PM
#10

9 tror det inte kommer bli godkänd, vad är det för collie de blandar med? Googla lite på den o fick upp jätte fina hundar

twinkime
12/18/10, 8:09 PM
#11

#10 Nej soms sagt tror inte jag heller  fast man vet aldrig i framtid om det komemr att lyckas göra det till en godkänd ras fast det är i sa fall lang väg it. Det är blandning mellan Border collie/ golden retriver.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[Forest]
12/18/10, 8:16 PM
#12

11, Har man ett bra syfte vet man aldrig :) Det är ju så många raser har kommit till genom blanda raser o utveckla dom till något bra.

Bunn
12/18/10, 9:28 PM
#13

Blandisar reggas även i svenska jordbruksverket

Annons:
AnneN
12/19/10, 12:09 AM
#14

#13 ja men det ska alla hundar i Sverige vara reggade i oavsett om de är renras eller blandras, det är tom lag på det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bunn
12/19/10, 12:45 AM
#15

#14 Givetvis, tänkte bara jag skulle nämna det då det var någon ovan som nämnt blandis.se och alla på detta forum kanske inte är inbitna hundmänniskor, om du förstår vad jag menar.

[Forest]
12/19/10, 1:15 AM
#16

15 var jätte bra att du tog upp det :) och som Anne säger alla ska reggas in där ovasett bakrund.

AnneN
12/19/10, 1:46 AM
#17

#15 jo jag förstod nästan att det var så du menade, ville bara förtydliga att det gäller alla hundar. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

StrongHearts
2/19/12, 10:03 PM
#18

5# blandrsuppfödare har inga krav på sig. De kan para vad som helst och hur som helst

Dock de som är seriösa kan ju välja att följa skks regler.  De får inte reggad oavsett då de är blandraser

Jag har alt att delvis följa deras riktlinjer. Främst att hundarna ska vara rögntade och ögonlysta eftersom de påvekrar hälsan. Dock gjorde jag inte detta med min första kull. Dock är det ett krav innan nästa kull kommer :)

AnneN
2/19/12, 10:11 PM
#19

#18 Det finns lagar & regler som gäller alla oavsett det är renras eller blandras då det är en del av djurskyddslagarna.

Vilka dessa lagar & regler är kan man hitta på jordbruksverkets hemsida.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

StrongHearts
2/20/12, 8:26 PM
#20

19#

aha, du menar åldern för att avla?

3 löpet samt 2 år kör jag på med mina som är normalstora :) det är en bra regel faktiskt :)

tyvärr vet jag en som tvingades bli parad vid 9-12 mån ålder :( bara för att hon skulle bli mer stabil i psyket

Annons:
AnneN
2/24/12, 10:42 PM
#21

#20 ja både att de måste ha nått viss ålder + att man enligt lag inte får avla på hundar som har ärftliga sjukdomar, bla.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wand
2/26/12, 1:24 PM
#22

#20 Usch och fy! Själv känner jag en amstafftik här som fick sin första kull då hon var 9 månader gammal. Fruktansvärt hur folk håller på…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

vallhund
2/27/12, 3:17 AM
#23

Tja om tiken inte är minst 18 månader när hon paras så är det ett brott mot Djurskyddslagen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2/27/12, 6:39 PM
#24

23 stämmer fint, tycker man ska anmäla om folk inte kan sköta de simlaste reglerna som finns att följa det är ju för hundensskull dom finns.

Jonna
2/27/12, 9:21 PM
#25

Om en sådär 7år vill jag hitta bra uppfödare av Labrador + Kungspudel.

Jag har idag en blandis som jobbar för mig med att hjälpa till hemma och dra cykeln ute. Nästa hund ska jag även träna till det, men vill ha en som är mer stabil i sociala situationer. Min nuvarande hund har för mycket vakt instinkt. Att bara surfa annonser för att hitta en tjuvparning verkar inte riktigt sunt.

Jag har inte hittat en lugn, stark, apporterande, social och kelig hund bland renrasiga hundar som inte har stor risk för medfödda fel Eller som inte har ett rent vansinningt högt pris.

Frida B
2/28/12, 10:41 PM
#26

vet en seriös som föder upp hundar av raserna bichon frise/lhasa apso/tibbe/shi tzu, men hon har slutat nu tror jag :P

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2/29/12, 4:16 AM
#27

# 25

Bara för att ett exemplar av en blandning blivit bra för dig så betyder det inte att samma blandning skulle bli det i en annan individ.

Du får vända dig till de som utbildar service o assistans hundar när det börjar bli dags för en ny vovve på tillväxt.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Jonna
3/15/12, 6:44 PM
#28

#27 Kort sagt; Jag förstår hur du menar men kan inte följa ditt råd vallhund.

Den längre versionen; Jag har inte en åkomma som berättigar mig stöd till assistans hund.

Jag har dock långerfarenhet av hundar både blandraser och renrasiga. Jag har tränat flertal hundar som hotats av avlivning pga beteende problem. Jag har skolat om dem så att de sedan kan omplaceras. det handlar främst om hundar som fått en dålig uppväxt men har ett sunt temprament från början.

(Senast i somras hade jag en blandras hos mig som sedan fann ett gott hem där hunden nyttjas både i jakt och Agility. Den hunden behövde främst ett jourhem hos mig efter att dens ägare fick för lite tid för den.)

Jag tänker bedömma om en valps anlag passar vad jag önskar oavsett om det är en renrasig jycke med prisbelönta föräldrar eller en av okänd härkomst.

Som det är nu föreställer jag mig att en valp efter en kungspudel+labrador korsning kan ge en smidig stark hund i rätt storlek med ett behagligt temprament, Hårlaget har mindre betydelse för mig. Hunden ska vara frisk och trevlig.

Valpar i samma kull varierar oerhört i tempramentet även för kända välrenomerade uppfödare. De Valpar som är extra veka eller för framåt får de anstränga sig att hitta rätt ägare till så de valparna kan få sin chans. Det händer att med rätt miljö och rätt utseende att de senare blir en del av aveln för att de har en frisk kropp, även om de har brister i psyket. Med rätt hem kommer dessa brister att senare bli dolda fel som bara visar sig under svår stress för djuret.

vallhund
3/16/12, 3:06 AM
#29

# 28

Du menar att hundar med dålig mentalitet medvetet används i avel? Tur att det finns MH/BPH som man kan kontrollera.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jonaflax
3/16/12, 11:22 AM
#30

Självklart finns det uppfödare som avlar seriöst med blandras.

Exempel på seriösa projekt är t ex labradoodle och cockerpoo, som är godkända raser i flera länder.

Drömjycken för mig är en labradoodle (har redan en cockerpoo) med riktigt lockig päls, och i mindre storlek.
I Sverige verkar det ännu bara finnas stora doodlar.
Här är en uppfödare som jobbar med vårdhundar:
http://www.labradudel.se

I England är det gott om mindre doodlar också (där man parat in dvärgpudel).
Jag skulle jättegärna köpa en valp om någon som har en bra (hd-fri, ögonlyst etc.) labradortik av liten modell parade med en stor dvärgpudel alt liten mellanpudel.
Men här hemma är det tyvärr bara storpudlar som verkar gälla.

Finns iallafall mycket att läsa på nätet om seriös labradoodleuppfödning. Nackdelen om efterfrågan blir stor är ju att några säkert skulle använda vilka pudlar och labbar som helst, eftersom de ändå inte ska ha stamtavla. Men det problemet finns ju även inom renrasavel. Stamtavlan säger ju inte så mycket om man inte studerar förfäderna på detektiv-vis.

Används renrasiga och mentalt stabila föräldradjur från dokumenterat friska linjer så förstår jag inte varför folk skriker om att det är oseriöst.
Doodlehundarna fyller uppenbarligen flera funktioner som gör dem väldigt attraktiva.

För mig är hårlaget av största vikt. Vi har varit utan hund några år (efter två labbar i följd), och inte velat skaffa någon ny pga släktingar som är allergiska. Det blir ju sånt himla gnäll om man är så "elak" att man har de djur man vill i sitt eget hus där de ändå inte bor. Obestämd
För husfridens skull valdes då den cockerpoo vi har nu. Vi sprider inga hundhår omkring oss, och allt är frid och fröjd.
Dock finns längtan efter labbe kvar, och det är det som gör labradoodle så attraktiv i mina ögon.
Att jag vill ha en mindre hund är för att jag nu upptäckt tjusningen med en liten jycke som ryms i knäet. Dessutom funkar det bättre om barnen vill promenera med hunden, och för min mamma som är dagmatte (utan henne, ingen hund).
Korsning av labb/pudel är tydligen en mycket lyckad idé, eftersom hundarna också lär vara mycket trevliga.

Vad gäller cockerpoo så finns en egen förening i Sverige. Cockerpoo är ett lite mer komplext begrepp, eftersom man använder båda sorterna av cockerspaniel, och även cavalier och ibland andra spaniel.
http://www.cockerpoosverige.se/

Jag blir mäkta irriterad på de som tycker att det är löjligt, onödigt eller vadsomhelst att korsa.
Korsningsavel är inte per automatik=valpfabrik, och renrasavel är inte heller automatiskt=friskt och seriöst.
Finns nog hela spektrumet av uppfödare i båda lägren.

Och dessutom skulle många av de "rena" raserna inte ens funnits om inte uppfödare bedrivit seriös korsningsavel i begynnelsen av rasen.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

vallhund
3/16/12, 12:42 PM
#31

# 30

Berätta gärna i vilka länder dessa blandisar är godkända som ras av nationella, FCI anslutna/samarbetande kennelklubb?

Vad jag förstått genom åren av medlemmar på diverse hundfora som har dessa hundar så finns inget intresse av att de skall bli en ras, eftersom man inte parar vidare, utan bara är ute efter hundar från första generationens korsningsavel.

Fö kan vem som helst starta en klubb o stambokföra vilka blandisar som helst, vavva/St berhard t ex, gör det det till en ras?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jonaflax
3/16/12, 1:26 PM
#32

#31 OK, det kanske bara är ett ofta förekommande påståeende att labradoodle är godkänt som ras i USA och  Australien.
Jag har läst både att den är det och att den inte är det, och för mig spelar det ingen roll. Har inga problem med "designer dogs" om de är friska och trevliga.

Oavsett det så är labradoodle en väl etablerad blandras i både USA, Australien, England. Verkar också vara på uppgående i Norge och Danmark.

Förstår ändå inte den fientliga inställningen. Detta är ju "blandrashundar i fokus".

Jag kan acceptera att det hackas på blandrasälskare i rasforum, men inte i ett blandrasforum.

Citerar lite ur en artikel:
Att ägna sig åt blandrasavel i Sverige är inte så enkelt. Sverige är extremt vad gäller hundar och hundavel. Den som ägnar sig åt blandrasavel utesluts ur Svenska kennelklubben, oavsett om aveln är väl genomtänkt och alla avelsdjur är testade för rasburna sjukdomar.
-När uppfödarna är mer fokuserade på att ta fram snygga individer än friska och trevliga, är det något som gått snett. Det är något fel med aveln när jägarna måste ta fram en egen linje för att få fram hundar som fungerar för det de ursprungligen var tänkta att göra, säger Stefan Janeld, och syftar på labrador som numera är en av många raser som finns i en jakttyp och en annan ”vanlig fetlabbe” som han kallar den.

http://hd.se/mer/2007/11/17/labradoodle-det-baesta-ur-tvaa/

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Upp till toppen
Annons: