Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2047 ggr
[Empisen]
1/26/11, 2:12 PM

Tankar kring hund nr 2

Nu är det så att mamma & jag planerar att skaffa en till hund lagom till April. Vi är överrens om att det ska vara en valp då det blivit fel varje gång vi tagit en omplacering.
Plus att vi gärna vill ha chansen att forma hunden som vi vill från start.

Först var jag inne på att hunden måste vara renrasig och reggad i skk. Men nu börjar jag ändra mig.. Anledningen till att jag ville ha en renrasig var mest för att jag ville ställa ut på skk´s utställningar. Men jag vet inte om jag tycker det är så viktigt längre.
Jag började fundera på nackdelar som finns med blandraser, eftersom vi vill ha en stor hund så blev jag orolig över hur höfterna skulle se ut.. man har ju ingen aning om hur höfterna ser ut bakåt i ledet.. Nu kommer vi självklart rönka vår hund men det är en sådan sak som är bra att veta innan..
Sen beror det också på vilka raser som kommer finnas i blandningen, men vi kommer inte ta vilken blandning som helst.

Vad tycker ni om det här? Skulle ni tagit en skk reggad eller en blandras? Det kanske inte hade spelat någon roll?
Jag vill höra era åsikter ang detta.

Annons:
Lenas-bus
1/26/11, 3:06 PM
#1

Jag hade tagit den hunden jag fastnade för och jag som inte är intresserad av utställning (trots en collie i huset) så hade det för mig inte spelat någon roll alls,men jag hade ju satt vissa krav på uppfödningen oavsett renras eller blandisFlört

[Empisen]
1/26/11, 3:46 PM
#2

#1 Okej, vilka krav hade du satt? Glad

Lenas-bus
1/26/11, 3:56 PM
#3

Först och främst på att få veta hur stammen ser ut så långt bak det går på en blandis,sen ska dom ju naturligtvis vara seriösa och se till att hunden jag köper är chippad vetbesiktad osv osv,och sist men inte minst en uppfödare man känner förtroende för,det är många ggr a-o.

Renraser ställer jag ju högre krav på eftersom det är bokfört genom skk på ett annat sätt,och där kräver jag samma som ovan,men att jag får veta hur det ser ut ännu längre bak vilket ju är möjligt och i bägge fallen vill jag träffa både mamma och pappan…

[Empisen]
1/26/11, 4:01 PM
#4

#3 Ok, jag ska absolut kolla efter det när tiden är inne! Glad Tack för dina svar!

Lenas-bus
1/26/11, 4:07 PM
#5

4,Lycka till och glöm inte berätta sen vad det blir för vovveFlört

[Empisen]
1/26/11, 5:33 PM
#6

#5 Tack, det ska jag inte glömma! Flört

Annons:
AnneN
1/26/11, 6:00 PM
#7

Jag hade i första hand funderat över vad jag vill använda hunden till och sedan anpassat rasletandet efter vilka raser som passar för just de aktiviteterna. Tex om jag vill tävla i Agility så skulle jag inte välja st bernhard och vill jag pyssla med jakt så kanske inte bischon frisé vore den rätta rasen.

Ska man ha en blandras så bör man dels läsa på själv ordentligt om alla de raser som hunden har i sig och dels ställa minst lika höga krav på uppfödaren som rasklubbarna ställer för att de ska få vara med på deras valpförmedlingar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Empisen]
1/26/11, 6:46 PM
#8

#7 Vi har sagt ett antal raser vi skulle kunna tänka oss, samt vet vi vad dom kräver. Jag har planerat att jobba mycket med hunden, så en del av raserna är krävande.

twinkime
1/26/11, 6:52 PM
#9

Tycker det är viktigt att kemin stämmer mellan dig och din nya hund och om det ár en blandras,renrasig kvittar sá länge du är nöjd med din hund och känner att ni passar ihop och kan utvecklas tillsammans och fá det básta möjliga utav vistelsen tillsammans.  se till att köpa en frisk hund!

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[Empisen]
1/26/11, 8:13 PM
#10

#9 Tack för din åsikt :) Jag tycker också det viktigaste är att kemin stämmer mellan oss!
Finns det något mer man bör tänka på när man åker och ska kolla på valparna?

twinkime
1/26/11, 8:25 PM
#11

Valparna bör vara vetrinärbesiktade,vaccinerad och registrerade i jordbruksverket. Avmaskade. Kolla sá att ingen av valparna har över eller underbett.  Sá att det inte gár konstigt med benen eller andas konstigt. Játte bra och se  hur mamma och pappan är i temperamentet om det är höftledsröntgade , ögonlysta och friska  sá att det inte bár pá nágon ärftlig sjukdom. För som sgat man vill köpa en frisk hund.  Kolla ocksá hur valparna är i personligheten. och hur uppföddaren hanterar hundarna och  hur dom beter sig mot er. Begár även att fá se papper sá att ni vet att avelsdjuren ár friska.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

MoaW
1/26/11, 8:42 PM
#12

om du har varit intresserad av utställning så hade jagnog köpt en hund med stamtavla, för du kan ju bli intresserad igen! man kan ju ställa ut även blandras, men det beror väl på lite hur intresserad du är av utställning. Lite svårare att få tag på blandrasutställningar

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Upp till toppen
Annons: