Annons:
Etikettom-sajten
Läst 5060 ggr
AnneN
2011-01-15 17:13

Vårdat språk tack!

Jag har under den senaste tiden fått gå in och redigera i många inlägg och kommentarer då det skrivs svordomar.

Svordomar är inte tillåtna enligt skrivreglerna och det håller jag hårt på dels för att det är många yngre som är inne och läser och dels för att inläggen får en så mycket trevligare ton utan en massa svordomar.

Om ni nödvändigt måste visa på något sätt att ni svär så kan ni använda tecken som tex "***" eller liknande.

Så snälla försök att använda vårdat språk.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Honestyisdead
2011-01-16 08:38
#1

Bra med paminnelse!

Michaela-N
2011-01-16 11:00
#2

Min mening är - om man inte får skriva svordomar, varför ska man då få skriva *** eller f*n, eller j*vlar när alla ändå ser och vet vad som ska stå där?

[Forest]
2011-01-16 11:18
#3

2 ser bättre ut :)

 tycker det är påminnelse detta hoppas alla tänker på detta :)

Fridaaaa
2011-01-16 14:45
#4

mycket bra:D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

twinkime
2011-01-17 21:07
#5

Jätte bra skrivet Annen  den páminelsen behövdes verkligen!

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

AnneN
2011-03-01 20:35
#6

Verkar vara dags att påminna om detta igen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
2011-03-01 22:28
#7

6 Flört bara forsätta påminna kanske det hjälper lite

AnneN
2011-03-01 22:36
#8

#7 Ja det brukar ju hjälpa ett tag iallafall Glad Tyvärr så blir svordomar allt vanligare i dagligt tal och folk reagerar inte på det på samma sätt som förr vilket jag tycker är väldigt synd för det finns så många andra ord man kan beskriva hur man tycker, tänker och känner.

Svenska folket bör nog försöska utöka sitt ordförråd en aning, kan till stor del hålla med det en lärare sa i grundskolan "-Att använda svordomar och andra skälsord tyder på att man har ett allt för litet ordförråd och kan behöva läsa en ordbok!" Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-03-01 22:44
#9

8 Håller med dig vissligen svär jag själv lite men försöker att inte göra det men ibland när jag slår i en tå så slinker det ut :S

Michaela-N
2011-03-02 18:16
#10

#8 Det har man absolut delade meningar om, men när vi diskuterade detta med klassen kom vi fram till att i dagens ungdomssamhälle så är inte svordomar något ovanligt. Man menar inte heller något illa (oftast).

Det är mer så att vuxna (som i alla tider), har svårt att acceptera förändringar i nyare språk, och svordomar som var tabu innan är okej nu, fast de flesta vuxna inte liksom tycker det än för att det inte var okej under "deras" tid, så att säga. 
Likadant kommer det antagligen bli för dagens ungdom, när vi växer upp och skaffar barn kommer antagligen de prata helt annorlunda och vi kommer inte vilja acceptera det ett dugg Cool

MoaW
2011-03-02 23:50
#11

#10 fast även fast det anses mer okej bland ungdomar nu (jag är själv ungdom Tungan ute) så tycker jag inte det låter trevligt alls… speciellt såna som måste svära i varannan mening, då känns det bara som att man har brist på ordkunskap…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[iurochskur]
2011-03-03 09:23
#12

Jag har inte bara hört svordomar i massor bland ungdomar. Hela ord förkortas till slang numera samt att en hel del ord förkortas.

Ex:

Vart ska denna va? (vara ska det stå i slutet)

Vad ska du ? (ska stå göra)

Detta är enbart två meningar jag gör ofta runt mig. Finns naturligtvis mera:

McDonalds= McD eller Donken.

Plånbok= Plånka m,m

Michaela-N
2011-03-03 09:43
#13

#12 Ska man vara petig heter det även "var", inte "vart" i första meningen.

Annons:
[iurochskur]
2011-03-03 09:46
#14

#13 Så petig är jag inte då vi alla har olika sätt att säga den meningen. Vart säger jag alltid då jag ju frågar vart jag ska ställa ett föremål.

Michaela-N
2011-03-03 09:48
#15

#14 Fast det är ändå inte rättFlört

När man säger "vart" menar man riktning.

"Vart ska du åka?" "Nordost".

"Var ska du åka?" "Kreta."

Workingdog
2011-03-03 11:08
#16

#11 kan inte säga det bättre själv :)

Jag använder inte svordomar så ofta. Dock slang väldigt ofta ^^ Så som va göru ist för vad gör du osv.. Det tillhör lixom generationen så att säga.

#14 du är inte ensam ^^ jag säger också vart.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

AnneN
2011-03-03 12:36
#17

Slang är dock inte mot reglerna, det är fullt tillåtet att skriva med slangord och dialektalt om man vill det så länge man inte svär eller använder andra skällsord.

Dock kan det ju vara bra att tänka på att om man skriver allt för mycket slang eller dialektalt så kan det vara svårt för andra att förstå det man skriver.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2011-03-03 16:40
#18

Jag tycker det är tråkigt hur dålig svenska de flesta faktiskt skriver idag. Folk struntar i det de lärt sig.

Förstår inte varför man skriver i dialekt? Alla lär sig väl precis samma svenska i skolan?

LinaK
2011-03-03 18:34
#19

För mig är hör dialekten lite till ens personlighet, tycker inte det spelar någon roll om man inte skriver korrekt svenska bara man förstår vad som skrivs Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Yezz-an]
2011-03-03 22:02
#20

**#12
**"Hela ord förkortas till slang numera"

Just de exemplen som du tog upp (vara = va, göra = gö), använde vi redan när jag var barn för ca 35 år sen. Men det kanske var vanligt i min stad men är nytt för din stad?
Jag som bott lite överallt i Sverige har plockat med mig en del uttryck från en stad till en annan. Det är så roligt att se hur uttrycken sen sprider sig Glad

#17

Håller med om att man på forum bör tänka sig för lite. Skulle jag sitta här och bre på med min feta göteborska, så skulle jag fått starta en egen sajt för att få någon att svara på inläggen. Gbg-sajten Flört

Annons:
SaraC
2011-03-03 23:54
#21

Jag har ju dialekt till tusen i tal, men i skrift är jag så drillad att skriva korrekt svenska (ja, jag missar säkerligen på grammatik och så vidare ibland ändå) så det går av bara farten att "korrekt" ändå. Dessutom skulle nog få förstå mig om jag skrev på dialekt och det vill jag ju inte Skrattande När det gäller svordommar så använder jag nog lite flitigt dem också, men även där är jag van med att rensa och när man skriver är det ju himla lätt att undvika dem.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
2011-10-06 22:38
#22

Dags för en liten påminnelse om detta med svordommar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-10-06 22:40
#23

22, Flört bra att du påminner

AnneN
2012-04-21 20:43
#24

Verkar vara dags för en påminnelse om detta igen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vallhund
2012-04-22 09:28
#25

Inte sett tråden förut, men håller med, svoromar behövs inte på fora o knappast diaktelal skrift heller, eftersom alla inte förstår när man använder ord som betyder något annat, t ex var/vart.

Visst kanske svordomar inte är lika fula bland ungdomar, men det betyder väl inte att det skall accepteras av hela den övriga populatuinen?

Det finns många uttryck som ungdomar använder utan att tänka sig för, könsord t ex, eller påpekanden om någon/andra som dj***la f***a, skall vi acceptera det bara för att det är vanligt bland ungdomar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: