Annons:
Etikettallmänt
Läst 2289 ggr
Ruski
2011-01-24 19:51

Kan ni tycka synd om hunden?

Jag kan tycka synd om hundar? Mest för att den döms för att vara något som den inte förstått att den är eller inte! För jag är helt övertygad om att en hund anser sig att vara hund oavsett vilken härkomst, stamtavla eller ras den har. Om den nu är Långhårig, korthårig eller pälslös Spelar faktiskt ingenroll. Men vi dömer den för att vara enras, renras, blandras eller kamp, sällskap eller utställningshund. Men trots allt sä är det nog hund ändå? Eller? För om det säger Voff, bjäbb eller liknande så är det nog hund, Säger den däremot Mjau är det nog en katt..

Annons:
Maja2
2011-01-24 20:53
#1

ehh…. nu förstår jag inte vad du menar. Döms en hund till att vara nåt annat än en hund? Av vem?

[Forest]
2011-01-24 22:23
#2

förstår itne riktigt heller vad TS menar Obestämd

Freke
2011-01-24 23:20
#3

Haha menar du att dom döms för att inte passa in i ett SKK samhälle eller för att dom hängs ut i media för att vara kamphundar och mördarmaskiner? Låter nästan som om det var den tanken bakom?

Eftersom SKK anser att en blandras inte är hund utan något annat, har den inte stamtavla så är det inte en hund.. eller??

Kanse borde formulera det så folk förstår det i såfall, men då reknas det kanse som att man är emot den organisationen??
Men det är ju jag så för mig gör det inget…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ruski
2011-01-24 23:29
#4

#3 lite så är det jag menar..

De en hund är en hund oavsett ras, päls ursprung..

Då en hundrädd inte bryr sig om vad hunden har för ursprung, ras eller om den har stamtavla, det är en hund!

Och även om jag har två renrasiga Dobermans så är hund, en hund för mig och jag har inget mot blandrashundar och jag tycker inte mindre om dom för att dom inte har stamtavla.

Snarare tvärs om, då alla blandraser jag träffat utom en har varit trevliga och fullt fungerande i samhället, något som jag inte riktigt kan säga om alla renrasiga som jag träffat.

[Forest]
2011-01-25 01:27
#5

4 Haha jaså då är jag med :) Har en hund med underbett,stumpsvans o blandras hon följer inte nån "rasstandard" för 5 öre men vi älskar henne jätte mycket. Vad andra tycker skiter jag i, men ofta får hon höra att hon är söt o snäll.  En hund för mig är en hund oasvett om den stamtavla eller inte. Flört

twinkime
2011-01-25 02:24
#6

Människor dömer hundar hela tiden p ga  kön,ras m.m. men som sagt en hund är en hund oavsett ursprung, färg,kön m.m.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Annons:
Ruski
2011-01-25 10:24
#7

Ja.. Kanska va lite otydlig då?

Men om man ser till biologin så vad är det som gör en hund till hund?
det helt uppenbara och rätta är nog att den finns inom Canis lupus familiaris för att det ska va en hund är det utan familaris så är det en varg..

Maja2
2011-01-25 10:48
#8

Jag hänger ändå inte riktigt med. Är det någon som påstår att en blandrashund inte är en hund?

Ruski
2011-01-25 14:20
#9

#8 SKK hävdar att det är en hädelse som världen skulle kunna vara utan för om det inte fanns blandraser så skulle problemen vara ur världen?

Eftersom det är blandraser som ligger till grund för hundbett och illa hundhållning osv osv

Maja2
2011-01-25 14:23
#10

#9 nu tror jag att du inte riktigt hänger med i hur SKK resonerar, men ska jag tolka det du skriver som att det är kritik mot SKK som är ditt egentliga bekymmer?

Lenas-bus
2011-01-25 17:47
#11

Jag förstår hur du menar och jag håller med dig absolutFlört

Maja2
2011-01-25 18:06
#12

#9 Var nånstans ser du att SKK uttalar sig så om blandraser?

såhär står det på deras hemsida under fliken: köpa hund. Blandras eller renrasig?

"Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Uppfödningen av blandrashundar är dock inte kontrollerad av Svenska Kennelklubben"

Upp till toppen
Annons: