Annons:
Etikettallmänt
Läst 4815 ggr
eliana
2/5/11, 11:27 PM

Cykla med hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar cykla med min hund för ge henne en chans att bli lite trött och för konditionsträningens skull(för oss båda). Har en "doggy sprinter" vilket har gjort det mycket lättare. Men hon drar även i den, hon har sele på sig så någon större skada tar hon väl inte men jag vill inte att hon drar ändå. Men hur får jag henne att sluta?

Tränade bort dragandet i kopplet genom att stanna och/eller backa varje gång hon spände kopplet men det funkar ju inte att göra så när man cyklar… Någon som har nåt bra tips?

Att umgås med djur är att vila sin själ

Annons:
Lenas-bus
2/5/11, 11:40 PM
#1

Lär in kommandot trava,men allra först måste hon sluta dra,för att uppnå den bästa effekten av motion och cykel så ska dom endast trava,jag personligen klarar inte av en sådan springer,jag har alltid kopplet i handen,som slutkläm så släpper jag dem på grusvägen och cyklar fort som attan så dom får rasa ut ordentligt sista biten,och för att det ska bli ännu roligare nästa gång.

eliana
2/6/11, 1:18 AM
#2

Jo det är just dragandet jag inte riktigt vet hur jag ska få henne att sluta med…

Har cyklat med kopplet i handen förut men jag tycker inte det funkar alls, jag blir tvungen att ta fokus från vägen och har varit nära att cykla omkull när framhjulet åkte ner i en djup grop jag inte hade sett. Eftersom min hund drar så hamnar hon också långt fram när jag håller i kopplet och den gången fick hon framhjulet rakt på sig. Sen var hon rädd för cykeln i en vecka…

Släppa henne är helt uteslutet eftersom hon drar efter vilt både vid syn och vittring…

Att umgås med djur är att vila sin själ

AnneN
2/6/11, 1:26 AM
#3

Hur har du gjort då du från början skulle lära hunden springa vid cykeln?

Har du testat att träna in rätt possition genom att först leda cykeln och se till att hunden lär sig rätt possition så, och sedan träna in rätt possition även med dig på cykeln genom att cykla sakta och bara någon meter - beröma och belöna ordentligt då hunden gör rätt. Så snart hunden fattat vad den ska göra så kan du öka både sträckan och hastigheten, men glöm inte bort att berömma/belöna då och då även när hunden kan detta flytande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Yezz-an]
2/6/11, 3:10 AM
#4

Min ena jycke fick jag lääänge leda cykeln med för att det skulle bli bra.

När hon gick bra bredvid så prövade jag att sätta mig på cykeln. Men då drog hon direkt. Så det var bara att börja leda igen. Mycket beröm och mycket belöning. Tålamod och att sen 'smyga' upp på cykeln. Jag grenslade cykeln och gick med hunden bredvid. Sen upp med ena foten. Sen båda och cykla saaaaakta. Sen så fattade damen till slut hur jag ville ha det  Glad

Men som sagt…. det tog tid.

Den andra jycken gick mycket lättare. Jag lät honom gå bredvid när jag ledde cykeln. Belöna. Sen upp på cykeln. Bromsa in lite. När han var i positon så belöna. Sen var det klart Glad

Min minsta behövde jag inte träna in alls. För henne har jag i cykelkorgen  Tungan ute

Vosjes
2/6/11, 1:52 PM
#5

Har du tränat henne att jogga? Så hon kan springa eller trava i en bra takt - det kan hjälpa då alla hundar inte förstår att man inte ska dra och ge järnet Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Upp till toppen
Annons: