Annons:
Etikettbeteende
Läst 3374 ggr
Lenas-bus
1/30/11, 10:43 AM

Godis automater/hundar

Finns många som tror att hunden enbart lyder för att den får godis sk"godis automater",vad tycker ni?,motivera gärna det ni skriver…

Annons:
[Yezz-an]
1/30/11, 10:52 AM
#1

Dom hundarna som belönas med lek då?

Finns leksaksautomater också Flört

Freke
1/30/11, 11:11 AM
#2

#1 Yes.. ett mycket trevligare sätt att belöna med lek och bus.

Att mata bort beteenden eller mata fram en motivation har i mina ögon många nackdelar finns på tok många hundar som blir lidande av att vara godisautomater

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Lenas-bus
1/30/11, 11:14 AM
#3

Jepp men det gäller ju att avväga godiset vid rätt tidpunkt,själv anser jag att avsluta med lek/godis är lika trevligt både och.

[Forest]
1/30/11, 11:20 AM
#4

Jag är ingen godisautomat något jag tror är ganska lätt annars att bli. Jag ser ju vissa hundar som inte kan träna utan se belöningen. När jag tränar Chanel är det mer godis än när jag tränar Enja eftersom Enja är mer lekhund så belöningen kan vara en av träningsleksakerna. Men hundarna tränas även utan godis/leksak.

Jag avslutar träning då med lek o bus.

Lenas-bus
1/30/11, 11:25 AM
#5

En ägare som kan kalls godis automat är enligt mig en sådan ägare som proppar i sin hund hur mycket godis som helst utan anledning,eller pgr av sitt eget dåliga samvetet vad det gäller att ta hand om sin hund på rätt sätt med motion och allmänt befinnande för hunden,det är inte rätt sätt att avväga att ge godis..

I övrigt ser jag inga som helst problem med att ge godis i rätt stundFlört

[Yezz-an]
1/30/11, 11:27 AM
#6

Jag är nog ett praktexempel på att vara en vandrande godisautomat Skrattande

Men det funkar hur bra som helst. Jag har hittills inte förstått nackdelarna med det. Upplys mig gärna!! Seriöst… jag menar det… att kom gärna med kritik om vad som inte är bra med att agera godisautomat.

Annons:
Lenas-bus
1/30/11, 11:29 AM
#7

6,Om du kollar vad jag skrev i 5 så förstår du min åsikt,annars är jag själv en sådan som alltid har godis i fickan även om jag inte alltid ger dem,men för den sakens skull är jag ingen godis automat dom blir lika glada för berömmet dom får.

[Yezz-an]
1/30/11, 11:34 AM
#8

#7, #5

Jasså jahaaa…. du menar såå Glad

Näää, då är jag lååååångt ifrån en godisautomat Skrattande

Mina krakar får ständigt jobba för födan. Här finns inga gartisutdelningar Tungan ute

[Yezz-an]
1/30/11, 11:40 AM
#9

Inte ens middan får dom serverad utan att dom gjort rätt för sig. Ibland kan det handla om 'plocka upp' (städar bort sina tuggben, leksaker). Ibland kör vi språkförståelse. Då får dom sitta fint och matskålarna står på golvet medan jag säger 'rullgardin' 'äppelskrutt' 'igelkott' etc. sen säger jag varsågod Tungan ute Alltid lika kul att köra det på kurs  Flört

MoaW
1/30/11, 12:38 PM
#10

jag har aldrig haft något problem med att träna mina hundar med belöning, oavsett om det är godis, leksak, lek, få springa iväg, gå och kissa osv. Dom jobbar för belöningen, gör jag rätt kommer det en godis, inge mer med det. Har haft stora framsteg med det och har inte hittils upplevt nåt negativt faktiskt Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Maja2
1/30/11, 12:53 PM
#11

En del gör väl fel i träningen och mutar med godis för att få rätt beteende, istället för att belöna beteendet i sig.

MoaW
1/30/11, 12:55 PM
#12

#11 ja där har du en poäng. Mutar/lockar man alltid med godis får man ju en hund som enbart följer godiset. Inte en hund som egentligen jobbar för godiset.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[rightPAW]
1/30/11, 1:32 PM
#13

Vissa hundar gör nog det, sk "köttbullslydnad".

Sen finns det ju dem som gör det för lek/beröm, men många gör det för godiset.

Annons:
[Yezz-an]
1/30/11, 2:13 PM
#14

Även om man inte viftandes mutar med godiset/leksaken så hoppas väl alltid hunden på att få belöning för jobbet den genomfört? På så sätt så är den ju mutad oavsett om mutan var synlig eller inte. Och oavsett om hunden fick sin muta eller inte.

Jag kan tänka mig att andra tycker att jag mutar mina hundar i vissa lägen. Jag lägger inte så mycket energi på att gömma undan belöningen. Nu har jag kanske extra korkade hundar som alltid förväntar sig att jag står med en muta redo Skrattande

Kallar jag på deras uppmärksamhet så flyger deras huvuden upp med en blick av förväntan på utdelning Tungan ute

Sen är det lååååångt ifrån alla gånger som utdelningen blir det som dom önskar sig mest. Många gånger blir det bara ett 'bra' eller en smekning för att visa att dom gjorde rätt.

Lenas-bus
1/30/11, 2:26 PM
#15

14,Fast jag kan inte kalla det en muta utan beröm ger man för bra utfört arbete annars uteblir ju berömmet,fast man väljer ju att se på det hur man vill.

MoaW
1/30/11, 2:58 PM
#16

#14 fast det är ju lite skillnad eftersom en muta kommer innan, och en belöning kommer efter. Men jag förstår vad du menar.

även om hunden endast utför beteendet för att få belöning så har jag inge problem med det. Dom måste ju känna sig motiverade för att göra någonting. Fast ofta när beteendet är inlärt så kan man ta bort belöningen

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Yezz-an]
1/30/11, 3:27 PM
#17

#15, #16

Nu greppar jag benämningen muta bättre Glad

Men om jag står och viftar med mjukost-tuben för att 'locka in' hunden så är det väl att muta?

Det är så jag menar att andra kanske uppfattar mig. Att jag liksom blottar godis/leksak INNAN hunden ens påbörjat det jag 'beodrat'. Känns lite mutit i alla fallFlört

Nu viftar jag visserligen inte med belöningen. Men jag gömmer den ju inte heller.

AnneN
1/30/11, 4:48 PM
#18

Själv varierar jag belöning mellan många olika saker, men de gånger jag klickertränar så är det endast godisbelöning.

Om man har en hund som endast lyder för att få godis så anser jag att man nog har glömt en viktig del i träningen, nämligen att då hunden kan kommandot så kommer godiset mer sällan för att till slut kanske bara ges 1 gång av 100, men att det ändå alltid ska vara roligt att lyda, kanske för att få lite beröm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lenas-bus
1/30/11, 4:57 PM
#19

Min åsikt är att så länge hunden har utfört jobbet rätt så kan man förstärka med beröm/godis till och med varje gång om man vill,det sporrar hunden till att jobba mera,ett glatt avslut och en godis gör susenFlört,man får ju även då en hund som faktiskt nöjer sig med berömmet utan att det kommer en godis efteråt,det gör i alla fall mina och dom ser lika glada ut oavsettGlad

Upp till toppen
Annons: