Annons:
Etikettallmänt
Läst 4661 ggr
twinkime
2/2/11, 6:11 AM

Hundkörkort?

Tycker ni att det bör införas hundkörkort? Alltsá om man skall ha hund máste man först gá kurser och göra tester för att kunna inskaffa hund? Glad

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Annons:
AnneN
2/2/11, 9:49 AM
#1

Jag tycker det hade varit bra om det hade gått att genomföra så att det faktiskt efterföljs och ger konsekvenser om det inte följs, men då skulle det krävas resurser för att kolla upp det också.

Jag tror tyvärr inte att ett hundkörkort skulle stoppa de oseriösa hundköparna/uppfödarna, ser nog hellre att det skulle införa djurpoliser på liknande sätt som i USA, bland annat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PetraKarin
2/2/11, 12:05 PM
#2

Både ja och nej.
Det är en jättebra idé och hade varit en stor hjälp för djursamhället om det hade varit genomförbart. Men det tror jag inte det är, tror inte det finns resurser att följa upp o.s.v. Håller med AnneN där…


Lenas-bus
2/2/11, 12:19 PM
#3

Å andra sidan har vi ju inte resurser för djurpoliser heller i detta landFlört.

Jag säger bägge delarna även fast jag vet att resurserna inte finns,tror att om ett "körkort" fanns så skulle det kunna reducera en hel del hundägare,men som sagt man kommer ju inte åt allt i alla fall.

Honestyisdead
2/2/11, 12:28 PM
#4

Hade varit jättebra om det hade fungerat, men som sagt finns det inte pengar till det.

PetraKarin
2/2/11, 12:29 PM
#5

#3 Precis, för att kunna genomföra hundkörtkort behövs ju hundpoliser att uprätthålla dem. Det tar nog ett tag innan sådant blir en prioritering i Sverige…


Lenas-bus
2/2/11, 12:35 PM
#6

5,Ja det gör det nog,om det någonsin blir av alls.

Annons:
[Yezz-an]
2/2/11, 12:59 PM
#7

Absolut att jag tycker att alla hundägare skulle ha hundkörkort.

Föräldrar skulle behöva barnkörkort också, med kravet att det med jämna mellanrum fylls på med påbyggnadskurser.

Tungan ute

Tyvärr är det inget som kommer genomföras, men det hade varit bra om det gick Glad

ingann
2/2/11, 3:50 PM
#8

Jag tror inte på körkort… Visst kan man kräva kurser och tester men hur många kommer använda det som gås igenom?  De flesta klarar nog att göra några moment under en kort intensiv period.

Dessutom, vilka hundar ska de träna på på kurserna om det blir ett krav innan anförskaffandet? Har kursgården hundar för kurserna så vet hundarna vad som förväntas av dem och alla blir godkända pga vältränade hundar.

Nej, med körkort på hund så kommer bara byb att öka… Sunt förnuft borde istället bli ett ämne i skolan:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maja2
2/2/11, 7:18 PM
#9

Vi kommer nog aldrig att hamna där att enbart de med "rätta" kunskaperna kommer att skaffa hund… eller katt… eller råttor… eller barn. Och är det ett samhälle att eftersträva? Att "någon" bedömer vår förmåga att göra ditt och datt? VEM ska bedöma, VEM ska iordningställa testerna?  Det kommer aldrig heller att ske att alla kommer att få sunt förnuft, vilket skulle underlätta :)  ….

Vi är olika (på gott och ont)  och man ser ju bara här på forum hur lätt (läs svårt) det är att ta till sig av andras kunskaper och kritik, utan att gå i taket eller att vända taggarna utåt. HUR ska man komma till den punkt att ALLA som vill skaffa hund, går att LÄRA hur man hanterar en hund. HUR skulle man gå tillväga för att NÅGON skulle bedöma ens förmåga?

En hund kan bli ett dödligt vapen, ja. Det kan en kökskniv åxå, i händerna på ngn som brukar den på fel sätt.

så, nej, jag tror inte på körkort.

Sophiies
2/2/11, 8:04 PM
#10

Ja det tycker jag faktiskt. Det är så otroligt många som bara skaffar sig en hund och tror att det är jätte lätt att uppfostra en hund när det faktiskt är tvärtom. Jag tycker hellre man ska införa hundkörkort istället för att förbjuda massa raser. Man ska kunna visa att man kan sin sak och visa att hunden ska få hålla på med de den är till för och att den ska behandlas rätt. Har sätt så otroligt många som har skaffat sig amstaff, pitbull och staffe i mitt område och jag blir så förbannad när jag ser hur dom behandlar sina hundar, var inte längesedan jag fick gå fram och förklara att det inte är okej att sparka en hund i revbenen spelar ingen roll vad de är för situation det gäller och hunden hade dessutom inte ens gjort något. Hunden skönk ihop och var verkligen jätte rädd och skrek av smärta. Sånt tollererar jag absolut inte. Usch.

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

 

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

Freke
2/2/11, 11:36 PM
#11

Nej. tror inte på det.. Skulle va trevligt om det skulle om det skulle kunna fungera.

Om det skulle finnas? Hur skulle det vara utformat?
En typ av körkort för alla raser?
Uppdateringar för olika raser, kraftig hund, stark hund, elak hund?

Vem skulle utföra kompetenskraven? Vem skulle utföra "uppkörningen"? Finns för många brister

Men det skulle behövas något grundläggande, vad vet jag inte??
Men fungerande djurskydd skulle va en bra start!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kickan90
2/2/11, 11:57 PM
#12

Vet faktiskt ej om det hade fungerat men det hade varit bra om man hade att tillgå en kurs att gå om man funderar på att skaffa hund, gärna om de hade varit en väldigt låg kostnad också så att både yngre (ungdomar) och äldre hade haft råd att gå :)

men ett fungerande djurskydd eller djurpolis hade nog varit bättre ;D

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

alena
2/3/11, 3:58 PM
#13

Vore nog bra, men det är nog svårt att lyckas få alla människor att ta det.

Skulle vara bra med hundkunskap i grundskolan som ämne, eftersom det är så vanligt med hund, skulle ge kunskap och förståelae i tidig ålder.

När jag gick i högstadiet (1977-1980) hade jag hundkunskap som fritt valt ämne alla 3 åren. I 7:an hade vi en instruktör från hunskolan i Sollefteå som lärare och i 8:an +9:an var vi på en kennel och lärde oss massor.

Annons:
QLBA
2/3/11, 4:12 PM
#14

Hade nog tyvärr inte fungerat. Körkort för att köra bil är ju ett måste men inte har alla körkort de kör ändå. och vissa har körkort men kör som idioter och inte lärt sig något av körskolan, så nä tror inte det är lösningen på det hela.

Honestyisdead
2/3/11, 4:52 PM
#15

#13 Wow, det är första gången jag hör om hundkunskap i skolan som fritt val. Det hade aldrig vi chansen till! Borde finnas överallt!

Eller varför inte husdjurskunskap, finns så många djur som missköts.

Lenas-bus
2/3/11, 4:55 PM
#16

Tycker inte bara att man kan kasta bort och säga att körkort skulle inte funka,för egentligen funkar ingenting till 100% finns alltid kryphål,men man kan ju reducera antalet oansvariga hundägare det kan man ju inte komma ifrånFlört

13,Det måste varit roligtGlad

Freke
2/3/11, 5:07 PM
#17

#16 men det gäller väl att få det att funka för de som inte har intresset att skaffa sig hundkörkort?? eller

Problemen innefattar ju sällan de som gör allt för sina hundar? utan mer med de som inte bryr sig om sina hundar

Och har dom som är oseriösa kommit långt ut på kanten så spelar det ingen roll vilka straff som man sätter emot dom

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Lenas-bus
2/3/11, 5:49 PM
#18

17,Sade jag nått annat då???

Freke
2/3/11, 6:50 PM
#19

Men misstolka allt som vanligt.. Har jag påstått det????????????????????????????????????????????????????????????????????????

I så fall förklara var???????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Michaela-N
2/3/11, 7:01 PM
#20

#19 Vad ska alla dina frågetecken hjälpa? Bara jobbigt att läsa.

Annons:
Lenas-bus
2/3/11, 7:07 PM
#21

19,Men herregud du ställde en fråga och jag svarade,och jag har redan svarat på det i 16,har du några flera frågetecken kan du pm,a…..

Denna kommentar har tagits bort.
alena
2/7/11, 11:57 AM
#23

#15. Ja, jag tror att infördes djurkunskap i grundskolan, så förhindrades många fall av vanvård pga av okunskap. 

Förståelsen för vilket ansvar, kostnad och engagemang som det är med att ha ett djur skulle komma fram, så det blev mindre impuls köp och folk tänkte efter innan dom skaffade hund eller annat djur.

Barn är ju duktiga på att lära sig och att komma ihåg och många tillrätta visar gärna vuxna som gör fel och djur intressera ju de flesta unga vilket gör att de lär sig.

Vi har ju i skolorna även invandrare som har annnan syn på djur och djurhållning, med djurkunskap eller tex. hundkunskap skulle de ge dem (förutom kunskap och ansvars biten) även förståelse för hur högt de flesta av oss svenskar värderar våra djur.

Honestyisdead
2/7/11, 1:51 PM
#24

#23 Precis.

Vosjes
2/7/11, 5:11 PM
#25

#23
Du stal mina tankar Gråter

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Upp till toppen
Annons: