Annons:
Etikettallmänt
Läst 3896 ggr
twinkime
2011-02-07 20:24

Tigger?

  • Tigger era hundar i ert hem?

  • Och brukar ni säga till andras hundar som tigger om ni tex är på besök hos någon?

  • Vad anser ni om hundar som tigger?

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Annons:
Honestyisdead
2011-02-07 20:37
#1

Nej, ingen av de hundar jag haft har tiggt. Det accepteras inte av mig.

Tigger någon annans hund ber jag ägaren ta bort hunden först och främst. Men de jag känner är lika mig och deras hundar gör det inte heller.

Om hundarna anser jag ingenting. Det är ju inte deras fel att ägarna lärt hunden tigga. Och jag vet också att vissa inte bryr sig det minsta om tiggeri, och det kan man ju inte göra något åt.

Lenas-bus
2011-02-07 20:46
#2

Jag säger aldrig åt andras hundar någonting,ej heller ägarna vill dom ha det så får man acceptera det eller gå därifrån.

Mina tokar tigger bara av sambon och sönerna,men inte av mig och inte så det stör heller,och är jag borta och deras hundar tigger så slutar dom snart med det vad det gäller mig,jag nonchar dom totalt så dom tycker jag är dötråkig haha.

Vosjes
2011-02-07 21:17
#3

Min pappas hund tigger som en galning - jätte jobbigt.
Mina hundar tigger inte så ofta och när de tigger sägger vi bara gå och lägg dig så går de ut i hallen eller under bordet och vilar.

Där emot tigger en av mina katter som bara den och hon vägrar att lära sig sluta upp med det, hon brukar sitta och nästan se gråtfärdig ut och pipa tyst som om hon inte fått mat på 30 dagar och 30 nätter sen sätter hon tassen på sidan av dig om du ignorerar som tur är vågar hon inte sitta och tigga av andra utan bara av mig och sambon.. och de andra djuren Tungan ute

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Sophiies
2011-02-07 21:35
#4

Ingen av mina hundar tigger, kan sitta med mat framför ögonen på dom och iallafall Mixa som är äldst tittar bort och ignorerar maten totalt. Men Selma som bara är 16 veckor har lite svårare med det än så länge.

Så länge jag inte passar någons hundar så låter jag ägarna säga till hunden när dom själva tycker den gör fel. Alla uppfostrar och tränar sina hundar olika. Om folk däremot ber mig om hjälp så försöker jag hjälpa dom så gott jag kan :)

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

 

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

AnneN
2011-02-07 22:11
#5

Velvet kan tigga ibland, men då vi äter mat så vet hon vad som gäller och tigger väldigt diskret på håll (får ej vara i köket vid middag), men är det nått lördagsgott så kan hon tigga lite diskret för då vet hon att hon kan få smaka ibland om hon inte är allergisk mot det.

Jag vet att alla de hundvänner jag har inte vill att deras hundar ska tigga så om det händer så säger jag ifrån åt hunden eftersom vännerna vill att man gör det.
Är jag hos någon jag inte känner så väl så brukar jag fråga om jag får säga till deras hund eller om de vill göra det själv.

Jag gillar inte då hundar tigger för mycket då blir det bara jobbigt, inte så trevligt att ha en hund som sitter vid matbordet och drägglar så det rinner (får kväljningar av det). Men om de ligger en bit ifrån och bara tittar lite diskret så stör det mig inte nämnvärt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tusen
2011-02-07 22:19
#6

Jag undrar var går gränsen mellan att tigga och göra sällskap?

Min syster påstår att en hund vill vara med "sin flock" hela tiden och bör därför inte uteslutas ur gemenskapen under måltiden. Men om hunden sitter nedanför bordet är det att tigga? Eller om den tittar på dig då du äter? Eller var går egentligen gränsen? Tycker det är jättesvårt att svara på om vår hund tigger eller inte då jag inte vet var gränsen går.

Annons:
AnneN
2011-02-07 22:22
#7

#6 alla har vi nog lite olika vart gränsen går för att tigga, jag anser att hunden tigger då det börjar kännas nästan påträngande med dess "tittande". Svårt att beskriva exakt, men om du inte tycker det känns som att hunden tigger så har den nog inte nått din gräns för det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2011-02-07 22:45
#9

Tusen för ig är det tiggeri när hunden sitter och tittar på dig och på maten. Ligger den ner och vilar är det lungt.

[Yezz-an]
2011-02-07 23:19
#10

Mina har lärt sig vem det är lönt att tigga hos Flört

Själv kan jag inte äta om jag har en hund som glor på varenda tugga. Jag schasar bort dom.

[Forest]
2011-02-07 23:26
#11

Ja, Enja tigger men får inget för det dok har hon lärt sig att när vi äter så sitter man inte o stirrar. Vi har en liten bädd dit får hon gå o lägga sig. Chanel var med en tiggfia men eftersom vi sa till henne gå o lägg dig en viss tid så har hon lärt sig. Enja är på god väg o lära sig men har lite svårt om man sitter i soffan o äter typ Chips eller annat, men återigen hon får inget :) Så snart ger hon någ upp även den biten av tiggeriet.

Jag säger inte till andras hundar mer än skiter i dom. Sitter dom o tigger ja då får dom väl göra det mig trillar inget ner i från iaf Flört

Vad jag anser hmm har ju en till viss nivo själv men jag tycker inte hundar ska tigga därmed ska Enja sluta med det med. Ingen här ger iaf belöning för tiggeriet så vi gynnar inte det. Och hon släpper även Chips mm o lägger sig o njuter av fredagsfilmen med efter en kort stund Obestämd

mco92
2011-02-08 15:06
#12

Min hund tigger, men jag har bara mig själv att skylla. Blir han för påträngande ber vi honom att gå och lägga sig.

Andras hundrar ignorerar jag, tycker att det funkar väldigt bra.

twinkime
2011-02-08 15:18
#13

Min hund Alfons får absolut inte Tigga eftersom jag tycker det är väldigt ouppfostrat att tigga vid matbordet. Tigga enligt mig är när hunden sitter brevid en vid matbordet antingen gnäller, tittar eller gör rörelser för att få mat. Jag anser att det är inte passande. Alfons  går och lägger sig och kommer inte till matbordet under hela måltiden. Efteråt kan han ibland få matrester eller annat men i sin matskål i så fall.

Jag brukar säga vad jag anser om tiggerier hos hundar till bekanta men respekterar självklart deras val om hur vida de uppfostrar sin hund. Alla är vi olika och gör olika val. Och det bör respekteras.

Jag gillar inte hundar som tigger fast det är självklart inte hundens fel att han tigger eller har skapat denna ovana utan det är ägarens fel om hur han/hon har uppfostrar sin hund. Jag tycker det är väldigt jobbigt med hundar som tigger och försöker helst hålla mig undan de här ägarna som gillar att ha sånna här hundar.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Annons:
fridaas
2011-02-08 15:19
#14

Ja min hund tigger tyvärr, men vi håller på att träna bort det. Hon har tiggt i perioder tidigare, hade nästan fått ur henne det helt när min moster fick vakta henne under tiden som jag var i Norge, hennes 1.5åriga son älskade att kasta matbitar till henne och efter det har hon börjat tigga hela tiden.
Men vi håller på att träna bort det igen så ingen större skada skedd, inte alltid lätt att hålla koll på både småbarn och glupsk hund Tungan ute

Det beror helt och hållet på vems hund det är, är det svärföräldrarnas hundar som tigger så brukar jag säga till, även fast de får tigga för dem. Men jag vill inte ha en hund som står och kraffsar mig på benen för att få något. Drevern har lärt sig att det inte är någon idé att tigga hos mig längre, för hon får inget fören jag har ätit upp och gått från bordet ändå och lagt resterna i hennes matskål om det skulle bli några.
Sen beror det lite på hur de tigger, som svärföräldrarnas hundar kraffsar oftast på benen, dem säger jag till, men en kompis hund ligger bara och tittar på mig och maten, då bryr jag mig inte lika mkt, för det stör mig inte.. skule hunden dock börja gnälla hade jag bett den vara tyst.

Vissa hundar som tigger tycker jag är urjobbiga, svärföräldrarnas hund bl.a. Men familjens kompisar som hade två golden retrivers brydde jag mig inte alls om när de tiggde, eller jo när den ena började gnälla, men hon tystnade så fort man sa till henne att vara tyst, sen låg hon bara med huvudet på fötterna och tittade på mig med en väldigt ledsen blick som verkade säga att det var så synd om henne för hon hade inte fått mat på hur länge som helst Tungan ute

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

MoaW
2011-02-08 16:44
#15

det beror väl på vad man räknar som att tigga. Våra hundar får inte vara i köket när vi äter eftersom Dobby vaktar. Men sitter man tex. i vardagsrummet så kan det hända att det hamnar ett par bedjande ögon bredvid. det stör mig inte det minsta så jag brukar bara ignorera dom, så slutar dom efter en stund, eftersom dom vet att dom inte får någonting.

Malou är värst, hon har väl kanske lite gatuhundstakter kvar i sig Tungan ute så det kan hända nån gång (väldigt sällan) att hon sitter bredvid och dregglar, så då brukar jag säga åt henne att gå och lägga isg - för hennes skull, för att visa att hon inte kommer att få någonting. Det är ingen mening för henne att sitta där och dreggla, fast det gör mig egentligen ingenting.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2011-02-08 16:46
#16

tillägg: eftersom våra hundar vet att man aldrig får någonting när människorna äter (detta eftersom Dobby kan få för sig att vakta, så vi är mycket noga med det) så har vi heller inte problem med att dom tigger. Dom kan titta åt maten, men låter oss vara för att dom vet att det inte lönar sig.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Upp till toppen
Annons: