Annons:
Etikettförsäkringar
Läst 5395 ggr
Tolouse
2011-02-16 17:11

försäkringproblem??!!

Hej!!

Jag undrar om det kan bli problem med försäkringsbolaget om man har en blandis? Är rädd att de inte ska täcka vissa åkommor pga att de är försäkrade som blandras..=(

Tänkte på om man t.ex. har en amstaffmix/amstaff utan stamtavla, som har stor risk att kanske få hudproblem och HD-problem och detta då inte täcks av försäkringen eftersom hunden inte får försäkras som amstaff. Förstår ni vad jag menar ? svårt att förklara..

Nån som har erfarenhet av detta? Eller några råd till mig

Annons:
AnneN
2011-02-16 17:17
#1

De råd jag kan ge dig är att först kolla med försäkringsbolaget att de tar emot den typen av blandning (har vart med om att en del inte gör det) och fråga då även vad försäkringen täcker och om det finns några inskränkningar pga att det är den blandningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-02-16 21:57
#2

ring runt till olika försäkringsbolag o rådfråga ställ dessa frågor, jag tycker du har lika stor rätt som en renrasig amstuff och har för mig att det är ett par försäkringsbolag som tar imot amstuff blaningar :)

Kalli
2011-02-17 14:58
#3

Tar inte alla försäkringbolag emot "kamphundar" nu för tiden? Och tidigare var det väl främst Pitbull som inte gick att försäkra, inte Amstaff?

I vilket fall är det enklast att kolla med bolagen vilka restriktioner de har, ex. Folksam vet jag inte täcker HD på blandraser som innehåller raser som ingår i SKK:s hälsoprogram.

PetraKarin
2011-02-17 15:02
#4

Jag håller med, ring runt till de olika försäkringsbolagen och kolla upp exakt vad som gäller, fråga massor av frågor och be dem berätta om det finns några reservationer i försäkringen eller tillägg du bör ha.

Även om alla försäkringsbolag tar emot alla blandraser nu är det bäst att kolla med respektive vad som gäller för det kan ändå vara olika och hunden kan hamna i olika grupper beroende på vilka raser som ingår i mixen.


[Driva]
2011-02-17 18:44
#5

Jag vet att HD kan man bara försäkra mot om hunden blivir röntgad innan fyra månaders ålder.

PetraKarin
2011-02-17 19:05
#6

#5 När jag tecknade försäkring för min hund frågade jag om detta.
HD/ED täcks av försäkringen så länge det inte är något problem som hunden behandlats för innan.
Ska vel tillägga att hon är av en ras som inte ingår i SKKs häsloprogram för HD/ED.

Man ska heller helst inte röntga hundar förrän de är färdigväxta, 18-24 månaders ålder, för att resultatet kan se annorlunda ut då.


Annons:
Vosjes
2011-02-17 20:28
#7

Jag har haft typ fem stycken blandraser försäkrade i Agria och har faktist aldrig haft problem och jag tycker att dom täcker mot relativt mycket.

Ring runt och kolla och lycka till Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
2011-02-17 20:33
#8

5 va!  4 mån o rönkar det låter ju sjukt eftersom man inte får rätt resutlat sa vetrinären det ska man göra när hunden är färdigväxt Obestämd

Tolouse
2011-02-17 23:12
#9

Tack för alla råd, jag ska kolla runt . Jag hoppas på Agria, jaghar mina katter där nu, har inte haft problem med de iaf. Såg att de nu har tillval för HD =)

[Forest]
2011-02-18 19:05
#10

9 Jag har If jag har förmig att de tar imot även din blandras men inte 100% säker på det Lycka till med försäkringsletandet  :)

5 menar du att man röknar valp på 4 mån för ad/hd? du menar inte 4 år? För en valp ger ju knappast rätt resultat på rönken man ska ju röknka när hunden är färdigväxt Obestämd

[Driva]
2011-02-18 20:32
#11

Det var jag som missförstått försäkrningsvilkoren, var att den skulle vara försäkrad innan fyra månaders ålder :)

Då min hund var över 3 år när jag försäkrade henne så läste jag inte så noga, bara att det var något med fyra månader :)

Upp till toppen
Annons: