Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 5972 ggr
Bijish
2011-02-18 17:05

Hjälp, vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Detta är min hunds vänstra framtass, han är 1 år och 3 månader gammal.
Sedan det började snöa har han varit lite konstigt med framtassarna, han har slickat dem väldigt mycket och bitit på dem. Vi tänkte att "det är nog bara saltet" så vi tvättade honom lite och det verkade bli bättre.

Men nu är det ingen snö här längre, och därav inget salt, och det har blivit värre igen. Han har inte ont, han är lika pigg som vanligt och så vidare, det är bara det att hans tassar fortfarande kliar och han har även börjat bita igen, så hans ena tass har blivit röd på sidan.

Jag tänkte att jag slänger in frågan här först, så ni får se bild och kanske kan hjälpa mig, så vi inte far till veterinär i onödan (delvis för han ogillar det skarpt och delvis för att det är dyrt).

Jag har själv aldrig sett detta innan och (jag är världens sämsta google människa) har inte hittat något på nätet.
Dessutom känns det bättre att få svar här, för jag vet att folk här är jätteduktiga =) (creds)

Annons:
Bijish
2011-02-18 17:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en bild till.

det ser liksom lite ut som om han har något gegg där, men det är inte "fuktigt", även om det ser ut så.

Honestyisdead
2011-02-18 17:21
#2

Det är inte onödigt att gå till vet när du ser att hunden störs av det Glad Kliar det väldigt mycket så lider faktiskt hunden av det också. Precis som vi om vi har exem eller liknande.

Kan vara tex svamp eller exem. Har aldrig sett svamp på hund innan så jag vet itne hur det ser ut. Hoppas ngn annan kan hjälpa dig. Glad

Och som sagt, jag tycker du ska gå till vet.

LinaK
2011-02-18 17:27
#3

Kan vara svamp då det är vanligt att det förekommer under vintern då snön fastnar och irriterar. När dom får svamp brukar dom ligga och nagga och klia på tassarna.

Vet att det ska finnas huskurer för svamp som kan kan prova med först och främst. Här på blandrashundar har du en bra artikel för ofarliga huskurer man kan testa.

hjälper inte det måste du såklart gå till veterinären för att kolla upp vad det är. Ja det är dyrt att gå till veterinären, men ibland bara måste man. Det är en ansvar som hundägare Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

AnneN
2011-02-18 17:51
#4

Säger som de andra att det kan vara svamp, men det kan även vara så att det ligger kvar vägsalt på marken och att hundens tassar reagerar på det.

Om han biter/slickar mycket på tassarna så ta på han en tratt så han inte kommer åt för slickandet kan förvärra det hela.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-02-18 18:23
#5

Och jag håller med de övriga ang svamp, exem visst kan det vara det men tycker att det är typist rostbruna färg. Jag fick tassbada våran ena hund, 2 gg per dag med jodopax i ca 2 min -2 veckorstid höll jag på har jag förmig :P rek att man har mindre burk o tar inte överdrivet mycket i burken eftersom man byter jodopaxen dagligen :) men det ska täcka upp till klorna ungefär. Lufttorka tassen jag hade dok en handduk dom hunden fick ställa sig på så man slapp jodopax spår, sen skaffa jag skyddsko. Skor är väldigt bra att ha på hundar det skyddar mot väte,smuts och annat då slipper man få blöt tass=svamp uppkommer lätt. Lycka till Glad

[nataschaj]
2011-02-19 00:14
#6

Svamp ser det ut som, om du har potatis mjöl hemma så kan du pundra på rejelt med det å gnida in! så ska du se att de e bättre om några timmar.

Det är bra om man inte kan fixa annat så länge

Annons:
[Forest]
2011-02-19 00:19
#7

6 den har jag inte hört innan :) kul bra tips smidigt låter det oxå ska jag minnas alltid bra o ha såna tips

[nataschaj]
2011-02-19 00:24
#8

7 Jaså?? Potatismjöl är riktigt bra! de funkar kanon och det är billigt att köpa!

Jag anväder de på min tik när hon får de ibland och de är borta nåra timmar senare å kommer inte tillbaka (ja som slarvar å inte torkar tassarna på henne, samt att amstaff å dem raserna har de lättare att få det)

Tycker du ska testa de först.

Försök å raka av pälset runt tramp dunorna å sen pundra/gnida in som attan, så ska du se att de hjälper, om inte, ring te vetten å hör me dem, kan hända att han behöver starkare.

Många uppfödare använder detta te sina hundar. (hundar som står ute och som har risk att få de lättare som långhåriga, men även vissa korthåriga raser)

Bijish
2011-02-19 01:31
#9

tack så jättemycket för alla tips!
Vi har misstänkt svamp men jag ville fråga här först för att vara säker =)

Upp till toppen
Annons: