Annons:
Etikettbeteende
Läst 4908 ggr
Andersk
2011-02-19 18:22

Ensam och uttråkad

Jag har en fundering kring bitande på saker.

Vi har en unghund på 11 månader som trots riktiga älgmärgben och många tuggvänliga leksaker, gärna smakar på andra saker emellanåt. Idag tuggade han till exempel på en sladd, vilket han aldrig tidigare valt att tugga på, men det gjorde oss nu lite extra oroliga. Detta var alltså när vi är hemma.

När han lämnas ensam hemma korta stunder, så har vi honom nuförtiden i en kompostbur med 7 galler, och där han han känt sig trygg (den står alltid framme och det är där han sover) och han har aldrig gett sig på t.ex. sin säng som han sover på där, som han med säkerhet skulle gjort om han hölls i hela huset.

Problemet är att han alltså inte har något problem med att lämnas ensam, det tar han oftast med ro, men han verkar få tråkigt och börjar därför tugga på saker (eller riva ut en papperskorg om en sådan står framme). Hur kan vi komma till rätt med detta egentligen? Någon som haft ett liknande problem?

Är tacksam om ni vill ta er tid!

Mvh, Anders

Annons:
Honestyisdead
2011-02-19 18:25
#1

Brukar bero på understimulering eller överstimulering.
Mer hjärngympa och aktiviteter brukar lösa sådana problem.

AnneN
2011-02-19 22:58
#2

Har samma tips som #1 aktivera hunden mer, inte bara med promenader utan även hjärngympa.

Hoppas det löser sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Workingdog
2011-02-19 23:04
#3

Säger som ovanstående. Mer hjärngympa :) Man kan tex köra shaping. Du sitter och väntar ut ett beteende som du vill få ut från hunden, vi säger snurra. Då väntar du ut till han bara kollar lite lite åt det hållet han ska snurra och så belönar du fort ( använd klicker om han är inklickad ;) ) när han förstår att han ska titta dit, utöka då kravet så att han kanske ska kolla ännu längre åt sidan, sedan kanske börja vrida sid, sedan ett halvt varv osv tills du har en hel snurr :) Du kan ju självklart ta vad som helst behöver inte vara snurra utan tog det som ett exempel :) Riktigt roligt och riktig bra hjärngympa för hunden :D

Hoppas det löser sig :D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Andersk
2011-02-20 13:49
#4

Tack för svar!

Min dotter tränar honom i lydnad varje dag, samt tränar spår och håller mycket på med klicker. Hon brukar göra så som du beskriver ibland med klicker, men jag hade inte en aning om att det hade ett namn.:) Funderar på om han e.v. kan vara överstimulerad, men det kanske inte är så vanligt att så är fallet?

[Forest]
2011-02-20 14:07
#5

4  hur mycket tränar hunden varje dag?

Andersk
2011-02-20 15:48
#6

Han motioneras minst 2 timmar och det kombineras ofta med inlägg av lydnadsträning och andra aktiviteter. Men detta är alltså ett minimun, annars kan det bli fem timmar emellanåt också. Inomhus kan dottern spontant ta fram klickern och träna något. Han brukar vara helt slut efter att ha varit ute ett tag, men problemet är väl kanske att det inte alltid är möjligt att lägga in ett pass precis innan man ska iväg någonstans och lämna honom ensam. Är det detta som vi bör försöka få till, att planera en timmes aktivitet innan vi t.ex. far och handlar?

Annons:
localoca
2011-02-20 20:41
#7

jag tror 5 h är för mycket!!!

tror du har problem med överaktivering!

börja träna 1 h istället, fast flera gånger om dagen. kanske 3-4 ggr istället. det är bara en unghund och de klarar inte hur mycket som helst

efter 2 h lydnad min min tik är hon totalt slut resten av kvällen+ dagen efter

Andersk
2011-02-20 22:56
#8

Är fem timmar för mycket även om det är inräknat att bara vara lös på gården där, utan att kräva något, eller är det om det handlar om ständig aktivering under den tiden? Vi kräver inget av honom under större delen av den tiden, utan då får han bara vara ute, men han brukar bli nog så trött av det eftersom han är väldigt aktiv och rörlig utomhus.

Det känns som att han är ganska balanserat just med motions och aktiveringsbiten, men att han trots detta har det här tuggbehovet, det är något vi inte riktigt förstår. Det har dock blivit mycket bättre just den delen när han tuggar på något trots att vi är hemma, det händer ganska sällan även om vi fortfarande kan rusa om om vi hör det minsta konstiga ljud från hallen. Det är just det när vi ska fara hemifrån, så känns det nästan som en omöjlighet att vi nånsin ska kunna lita på honom helt när vi gör det.

Maja2
2011-02-20 23:00
#9

#8 Att vara lös på gården räknas inte som motion, eller aktivering heller för den delen. Är han lös ensam? Hur aktiveras han? med vad?

Andersk
2011-02-20 23:15
#10

Nej, han är aldrig lös ensam. Barnen brukar åka madrass eller liknande och då är han ute samtidigt. När jag själv far på spark eller skidtur så får han följa med på det. Han aktiveras med lydnadsträning mest av min dotter, som siktar på att börja tävla med honom snart. Promenader kanske blir en och en halv till två timmar per dag.

Maja2
2011-02-21 08:56
#11

#10 ok. Kan det vara så att han är överstimulerad, alltså har svårt med passitivitet? Har ni tränat just passitivitet med honom, så att han kan slappna av?

[Forest]
2011-02-21 10:43
#12

11, du får gäran tipsa på passitivetet träning alltid bra o kunna det Glad

Maja2
2011-02-21 11:39
#13

#12 Jag har gjort så när jag tränat, att jag suttit och gjort absolut ingenting alls. Hundarna har då fått sitta bredvid. När de lagt sig ner och slappnat av, har jag belönat. När jag träffar folk och stannar av och pratar, har jag belönat när de satt sig/lagt sig, utan att bry sig om människan jag pratar med. Suttit utanför ICA på en bänk, och tränat på att de inte ska bry sig om folk som kommer och går.

Helt enkelt att det inte ska hända saker hela tiden. Mitt i leken har jag sagt: Slut. Då väntar jag tills de lagt sig och slappnat av, då kan jag leka igen.

Annons:
[Forest]
2011-02-21 12:33
#14

13 aha så :) Jag tränar mycket så med valpen fast just tanken var att koppla av och det var lite socialträning gör det ibland med båda nu är det vissligen så kallt att jag inte kan sitta så ute men i vår börjar jag igen. Får lite sånt även bara hemma plan med då eftersom vi har bakgård o här kan vi sitta ute o fika mm och hundarna lär sig att inte ett dugg händer :) Men bra tips tycker alla ska lära sig att man ska kunna koppla av.

Andersk
2011-02-21 19:00
#15

#11 Ja, passiviteten har han svårt med, så det tror jag absolut att vi skulle behöva jobba lite mer på. När du nämner det, så känns det som att det faktiskt kan ha blivit lite för lite sådan träning med honom. Att sitta på stan och bara iakta lät som ett riktigt bra tips. Bara snön försvinner så ska vi absolut ta och göra det!..

[Yezz-an]
2011-02-21 19:12
#16

Även inomhus kan man träna passivitet. Eller snarare träna hundens ON-Off-knapp.

Busa upp hunden ordentligt och sluta sen leken tvärt. Vänta till hunden lugnat ner sig och är passiv. Sen busar ni upp igen. Slutar tvärt. Busar. Slutar.

Belöningen för hunden blir då att den får mer lek om den blir passiv.

Nu känner jag inte er hund så jag vet inte hur lätt den kommer ner i varv. Till en början kan man behöva hjälpa hunden att hitta sin Off-knapp. Ett sätt kan vara att sätta sig på huk med hunden brevid sig med ett fast grepp i halsbandet och andra handen på bringan (ev. sitta ryggsäck). Så fort hunden inte stretar emot, så slappna av lite i greppet och smek. Stretar den igen, så ta ett fastare grepp till den lugnat sig. När hunden sen är så lugn så ni kan släppa och den sitter lugnt kvar, så starta leken.
Det är viktigt att ni INTE ger kommandot "sitt", för hunden ska själv 'känna in' att den vill sätta sig (ev. lägga sig).

Hoppas jag förklarat någolunda förståligt.

[Yezz-an]
2011-02-21 19:17
#17

Hittade Kickans film på Flash som leker Dead or Alive.

På filmen ser vi att Flash har en bra On-Off-knapp som stående kan växla mellan bus och passivitet.

Lycka till!

Glad

[Yezz-an]
2011-02-21 19:23
#18

Här har vi ännu ett exempel som går ut på att hunden är passiv för att få leka. Kickans hund Lucky har en alldeles egen speciell favvolek Flört

Andersk
2011-02-22 21:11
#19

Yezz-an: tack för tipsen! Så som de gör på första filmen brukar min dotter träna med honom och det funkar fint, men det känns som att det är mer träning för att kunna sätta igång och avbryta en lek och inte riktigt bra för att få hunden att slappna av, eftersom den fortfarande är uppe i varv när leken avbryts, eller är jag helt fel ute? När jag tänker passivitet så ser jag framför mig att hunden slappnar av och inte har ett uns upphetsning kvar.

Jag tror att passivitet utomhus är det vi behöver lägga ner mer tid på, för inomhus är han för det mesta lugn och sansad.

Tack åter igen för tänkvärd läsning!

[Yezz-an]
2011-02-22 23:39
#20

#19

Jag kan tänka mig att det är precis som du beskriver att er hund fortfarande är uppe i varv. Till att börja med så kan ni avbryta leken tydligare genom att släppa ifrån er leksaken på marken och sitta ryggsäck (eller vid sidan av hunden), tills ni känner att hunden är mer avslappnad.

Dead or alive eller träna On-Off-knapp, funkar utmärkt att leka utomhus också.

Kastar ni boll, så kan man även där ställa kravet att hunden ska vara lugn innan det kommer en ny boll flygande.

Nu vet jag inte hur eller var ni bor. Men en annan bra passivitetsträning utomhus är att åka buss, spårvagn, pendeltåg, t-bana. Då händer massor runtomkring men hunden kan inte göra annat än bara vara.

Sitt på en bänk inomhus på centralen. Det finns varma platser vintertid. Gäller bara att ha fantasi till att hitta dom Flört

Lycka till nu!

Annons:
Maja2
2011-02-22 23:45
#21

#20 Jag håller med dig om mycket du skriver, men att hunden inte skulle ha något annat val än att slappna av på buss, spårvagn, pendeltåg eller tunnelbana, DÄR håller jag inte med. En hund som inte kan stressa ner, kan bli OERHÖRT stressad i de situationerna, och det är svårt att göra ngt åt saken när man sitter på de uppräknade ställena.

Att kasta bollar skulle jag överhuvudtaget inte göra med en hund som har lite svårt att stressa av….

[Yezz-an]
2011-02-23 09:06
#22

Eftersom Maja2 missförstod hur man kastar boll, så känns det som jag behöver utveckla mitt svar lite för att undvika att ni stressar upp er hund istället för att lära den vara passiv.

Bollkastning: Kasta bollen. Vänta sedan in med nästa kast tills hunden är LUGN (alltså passiv). Sen kasta igen. Vänta till hunden är lugn. Sen kasta. Det hunden lär sig då är att den måste inta ett passivt läge innan det roliga kommer att fortsätta. Även om det är så att ni måste vänta 10 minuter till nästa kast.

Kastar man pinnar och kottar så kan det vara svårare att få hunden passiv då den själv har möjlighet att leta upp egna pinnar och kottar, om man valt att inte fortsätta leken. Men bollar växer inte fritt i skogen (inte i min stad i alla fall), så just bollkastandet blir lättare att kontrollera.

Sen vet jag inte var Maja2 har läst sig till att det är en stressad hund. Själv har jag läst att det är en lugn och sansad hund inomhus. Därför uppfattar jag inte hunden stressad utan bara som en väldigt aktiv unghund som älskar livet och allt som händer runtomkring.
Kan man sitta på en bänk utanför Ica med hunden när folk drar förbi på illalåtande kundvagnar, så kan man väl sitta på en buss med en hund? Visst finns det saker att titta på när man är på bussen, men hunden kan inte aktivt delta. Utan måste passivt bara studera.

Hade det handlat om en hund som visar osäkerhet och rädsla för människor, så hade bussar och liknande inte varit idealstället att påbörja sin träning. Jag har inte någonstans kunnat läsa att det här handlar om en osäker hund.

Maja2
2011-02-23 09:19
#23

#22 Yezz-an, jag har läst att hunden tuggar sönder saker när den är inomhus och har svårt att varva ner. Utifrån det har jag gett tips på hur jag tror det kan vara. Jag tycker att man inte behöver börja så svårt, utan börja lätt och jobba sig uppåt :)  men det där med pendeltåg osv kan ju vara en svår nivå bara för mig, så kan det ju vara, men tipsen är ju till TS, så TS får väl avgöra själv tycker jag.

[Yezz-an]
2011-02-23 09:40
#24

#23

Varför kan du inte åka pendeltåg med dina hundar? Tror du inte att det kanske mer beror på att dina hundar känner sig osäkra med andra människor, än att dom skulle vara överaktiva stressade hundar?

Mycket möjligt att TS hund är en osäker, otrygg hund med mycket aggressivitet utåt. Och då är det precis som du säger i slutänden ändå TS beslut att avgöra vad som inte passar.

Maja2
2011-02-23 09:42
#25

#24, Därför att vi har varken pendeltåg, spårvagnar eller tunnelbana där jag bor :) Därav att det blir för svårt :)

Andersk
2011-02-23 19:19
#26

#20 Han reagerar faktiskt ungefär som hunden på filmen, men t.o.m ännu mer stilla i kropp och svans. Men jag menar bara att just den leken kanske inte passar bäst för just det vi är ute efter, eftersom det vi vill är att han ska kunna slappna av i stressade situationer, som t.ex. allmänna platser etc.

Det vi gjort är att vi bl.a. har promenerat på stan med honom lite då och då sedan han var valp och han har även åkt buss ett tiotal gånger när han var liten. De gångerna gick ofta fint och han sov t.o.m ibland. Det jag minns var att om det däremot var en annan hund på bussen så blev han självklart lite jobbigare. 

Idag besökte vi faktiskt en handelsträdgård, där vi promenerade lite fram och tillbaka och till sist satte oss i 10 minuter och iaktog människorna som gick förbi. Var riktigt trevligt, något vi absolut ska göra om på fler ställen och oftare!..

[Yezz-an]
2011-02-23 20:08
#27

#26

Kanonbra Glad Du låter som en engagerad hundägare och far. Eftersom din dotter är intresserad av att utveckla sitt hundintresse med att träna/tävla lydnad med er hund, så kommer ni garanterat att lyckas. Se er om vad för kurser som kan vara lämpliga att gå. Många instruktörer är engagerade och villiga och hjälper gärna till med ev. problem som finns utöver själva kursämnet. Ni har förmodligen möjlighet att genom instruktören får mer exakta tips som passar er hund, än vad vi här på forumet kan ge er. Var öppna med era problem inför instruktören så har ni större möjlighet till rätt hjälp.

En sak som vi inte har pratat om är foder. Jag vet att en del hundar har dille på att äta stenar, jord eller hästskit. Ofta har det ätandet avtagit när man har bytt foder. Jag känner inte till någon som har haft en möbelätande hund med foderproblem. Men jag vill ändå nämna det så du har det i åtanke om problemen verkar kvarstå.

Lycka till nu! Glad

Annons:
Andersk
2011-02-23 22:36
#28

Man tackar ödmjukast, det var ord som värmde!Glad 

Vi har precis börjat på en allmänlydnadskurs, så kanske vi kan höra lite med folket där.

Jaså, det var verkligen intressant fakta, har faktiskt inte hört talas om just den kopplingen tidigare. Han har alltid varit intresserad av all slags avföring dessvärre, ibland även stenar och det mesta han kan hitta på backen. Detta problem har vi haft vid båda fodersorterna som vi haft till honom - Iams och Royal Canin.

Upp till toppen
Annons: