Annons:
Etikettbeteende
Läst 3311 ggr
[iurochskur]
2011-02-19 12:35

Dagmatte, frågor igen

Om man nu hjälper en bekant med dennes hund, hur bör man göra när man har en tik och daghunden är en hane? För när tiken inte löper är det väl oki att ha hane och tik ihop?

Jag vet ju att folk har både tikar och hanar hemma, hur är det för er?

Annons:
[Forest]
2011-02-19 13:08
#1

Jag har vart dagmatte kastrat men iaf han fattar löp o allt sånt. Han var här men inte löptid då han bor en trappa upp bara är det ändå smidigt för oss att vara dagmatte :) Så ja vid löptid bör man lösa det på annat sätt men annars kan hane o tikar vara tillsammans :)

[iurochskur]
2011-02-19 13:20
#2

#1 Ja jag tänkte att dom får lösa det på annat sätt när Shanti börjar löpa. Vill inte att han blir stressad av henne ju. Men då ska vi kolla om hon trivs med honom nästa vecka då för och bestämma om han kan vara här från och med Fredag nästa vecka.

[Forest]
2011-02-19 14:36
#3

2 vad är det för hund? Jag tror säkert att det går bra om han är snäll menar får hon en o leka med lite mer :) Jag tycker det är bra att hundar får lära dig med dela med sig av sitt hem, Enja o Chanel är snälla o släpper in hundar o inte vaktar dom deras saker heller fast jag städar undan alla leksaker o ben för det är ändå deras + den andre kanske får försig att de äger sakerna. Så det kan man tänka lite på vissa är ju ganska snåljopar på så vis Flört

[Yezz-an]
2011-02-19 14:41
#4

I min grupp på 7 hundar har jag två okastrerade hanar (och två kastrerade och tre tikar som löper 2 ggr/ år).

Ägaren till de okastrerade har själv fått välja om hon vill att jag avstår passning och rastning vid löp. Hon har valt att låta mig passa även då jag har haft löpande tik.
Självklart ser jag till att ständigt ha en grind emellan, så det inte blir tjuvparningar. Vid höglöp använder jag faktiskt två grindar. Jag har minst 40 cm mellan grindarna för annars står tiken med rumpan mot grinden och svankar Tungan ute

När jag rastar hundarna så har jag med mig alla oavsett okastrat eller löpande. Jag håller bara hundarna på var sida om mig.

Första timmen så har den ena hanen varit pipig när vi varit inomhus, men sen har han fattat att han inte kommer åt. Och har då lugnat sig.

Med andra ord: Inga problem för mig. Inga problem för hundägaren. Och båda okastraterna fixar det bra.

QLBA
2011-02-19 15:08
#5

Det man ska tänka på är bara att tikar och hanar kan få för sig att para sig utan att tikarna löper, avbryts parningen kan det ge skador på både hanen och tiken, så ett extra öga på dem bara och säg till när de försöker så brukar de sluta.

[iurochskur]
2011-02-19 15:25
#6

#5 Men vad jobbigt! Alltså om dom försöker para sig i alla fall. Ja jag får väl ta en funderare på om jag ens vill passa hunden om det ska vara så mycket bekymmer.

Tack alla för era svar.

Annons:
[Yezz-an]
2011-02-19 18:05
#7

#5

Va?!?!?!

QLBA
2011-02-19 20:33
#8

#6 fast inte så mkt bekymmer tycker inte jag.

Är inte alltid ett problem, första gången jag hade hane och tik, va de aldrig på varandra. Sen den hanen och en av tikarna som jag har nu kan försöka para sig utan att det är löpperiod, nämde detta för en hundpsykolog jag känner och hon sa att det kunde ge skador om det avbröts fel, (ovanligt men kunde)  även veterinären sa det.

Men de har jag bara sagt till några gånger och de har slutat. så lär dem bara från början om de skulle få för sig så tror inte det skulle bli några problem. . .

När mina tikar löper umgås de fortfarande med hanar, tycker det är viktigt att inte isolera dem, har bara ett extra öga på dem och har de kopplade, där får även jag chansen att visa att det är inte ok att hanarna är på dem i rumpan. Min hane är aldrig särad från flocken under löpperiod, de vet att de får inte ( jag är ju alltid med såklart =) annars hade de väl försökt de busarna Tungan ute

ZooZo
2011-02-19 21:05
#9

Hej.

Har både tikar och hanar hemma, och har träffat många hundar som umgåtts i grupp med hundar av båda könen. Tycker inte du ska oroa dig. Mest troligt är att de inte kommer juppa på varandra. Men gör de det så säger du ifrån direkt när hanen går upp på ryggen på din tik. Alternativt väntar tills hon själv säger ifrån och sätter honom på plats, för de flesta tikar gör det förr eller senare, och när hon gör det kan du berömma, så hon känner att det är ok att säga ifrån.

Vid löpet kan det bli superjobbigt för alla, särskilt vid höglöpet, men det är en stress hundarna klarar av, de är inte gjorda av porslin och de behöver inte skyddas från den hemska stressande omvärlden Flört Så även om hundarna verkar stressade så klarar de det om de inte har någon sjukdom förstås. Det är nog människan som ska hålla ordning på dem som har det svårast med stressen av att hålla isär två hundar som gör allt för att få vara tillsammans..

Fråga gärna via pm om det är något du undrar över. Glad

[Forest]
2011-02-19 21:52
#10

har inte vart med en ända gång tik o hane får försig att para sig utan höglöpstid Förvånad Så himmla vanligt kan det inte vara som 5 säger iaf. har dessutom flera bekanta + uppfödare som har hane o tikar ihop även löptider de parar sig inte.

och jag tycker att det är smart att hanhundägaren har nu en annan lösning den lilla tiden som nu tiken löper. :) Jag brukar ofta tvätta hunden efter löptiden så hon itne luktar så himmla mycket OM det hjälper vet jag itne har fått för mig det iaf Flört

[iurochskur]
2011-02-19 22:00
#11

Att en hanhund försöker para kan jag förstå, men jag har svårt att tro att en tik som inte gått in i löp skulle ställa sig.

Jag ska i alla fall ta och prova på och ha honom ett par ggr så får vi se hur det fungerar.

[Forest]
2011-02-19 22:09
#12

11 nä hanhundar parar sig inte om inte tiken är villig o det är hon ju iaf de jag träffat bara vid höglöp. Hanar går inte o tänker på sånt annars iaf inte de jag har träffat :D Och det är bra många bla levde jag med våran hund i 17 år. Vi var ju hundvakt många gg o även längre perioder utan att han trissa upp o försökta änds tikar säger ifrån.

[iurochskur]
2011-02-19 22:12
#13

#12 min grannhund försökte bestiga Shanti trots att hon inte löpte. Hon sa ifrån på skarpen.

Annons:
QLBA
2011-02-19 22:16
#14

#10 fast jag vet inte vart i inläg 5 jag påstår att det är vanligt ?!

TS frågar och jag svarar av egen erfarenhet och lärdom därefter.

Som jag även skriver i inlägg 8 det hände inte med min tidigare flock.

#11 tycker du gör rätt i att pröva, ber om ursäkt om mitt inlägg skrämde dig det var inte meningen, ville bara dela med mig av erfarenhet. Som sagt även att min hane och tik har försökt para sig, särar jag inte på dem, jag har ett extra öga på dem, och det har man ju oftast ändå på dem när det är en extra hund i hemmet.

[Yezz-an]
2011-02-19 22:16
#15

#12

Hane som sätter på ickelöpande tik vill jag forska mer om…

[bruten handled] Jag pallar inte skriva så mycket och klicka in en ny tråd på rätt ställe.

Kan du va snäll och skapa ny tråd med frågan. Det kanske finns dom som tycks sig ha se, att hundar parar sig som kaniner utan att vara i löp.

[Forest]
2011-02-19 22:30
#16

13 att hundar bestiger andra tikar som tikar har itne med parning o göra även hane vs hane o tik på hane det har inte alltid med just sexinvit o göra. Jag låter INTE nån av mina hundar bli påridna eller rida på andra.

15, Har du vart med om det innan? Inte jag kan vara kul o luska vidare på säg gärna till om du hittar något. För jag har då aldrig i hela mitt liv vart med om att hane rider just för para en ickelöpande tik.  Endas en har gjort det o det var en unghane (9 mån)  och Enja hade torrlöp men vi sa ifrån.

QLBA
2011-02-19 22:38
#17

#16 får jag fråga ( även att alla verkade ha agg mot min erfarenhet jag råkade dela med mig av här inne) hur visste ni att det var torrlöp?

[Yezz-an]
2011-02-19 22:40
#18

#16

Nope. Har aldrig sett eller hört. Men du gullet… orkar du fixa en tråd om detta? Glad Så kanske vi lyckas locka till oss fler som vet nåt.

[Forest]
2011-02-20 11:02
#19

17 pga jag var hos uppfödaren och hon kan sånt Flört

18 japp gör en tråd om detta nu

Upp till toppen
Annons: