Annons:
Etiketthundmat
Läst 8103 ggr
QLBA
2011-02-19 20:42

Märgben

Ja märgben det är ju verkligen en favorit här, hundarna blir alldeles till sig och njuter av dem, kommer sen med den underbara andedräkten och ger mig en stor puss som tack, så mysigt Obestämd

Men hur ofta ger ni/tycker ni det är ok att få märgben?

Och hur ger ni era märgben?

Skriv gärna om ni barfar också för då får de väl lite extra pga av tuggandet om jag inte förstått fel ?!

Annons:
Vosjes
2011-02-19 21:22
#1

Jag ger mina hundar märgben när vi orkar och när vi hittar bra märgben.
Jag ger dom benen och försöker se till att dom inte har dom i soffan eller i sängen - det blir lite äcklig död lukt och det tycker vi inte om.

Jag barfar inte mina djur än.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
2011-02-19 21:32
#2

3 gånger i veckan ger jag märgben köper även mindre ben från kalv har hon fått men de har oftast inte såna hemma men de får då kapa benen lite så de blir kortare.

Honestyisdead
2011-02-19 22:04
#3

Max får inga märgben eftersom han inte ska äta annat än sitt specialfoder.

Hades fick det ibland, men vi skrapade ur det mesta av märgen inna. Annars hade vi hund med diarre ;)

AnneN
2011-02-19 22:53
#4

Velvet har alltid tillgång till benknota (dock rökt) som hon gnager på då hon känner för det, oftast om hon är uttråkad.

Råa märgben får hon då och då när jag fått tag i det, de verkar ha slutat sälja dem på Willys i stan där jag köpt tidigare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-02-20 10:28
#5

Jag har alltid märgben hemma i frysen, tar hem 5 kg åt gången på ica. De får ett märgben ett par gånger i veckan, i övrigt har de en "benbar" med andra tuggben de kan plocka fritt ur.

Jag lägger ett tyg på sängen när de fått märgbenen, då ligger de där och tuggar :)

[Forest]
2011-02-20 11:30
#6

4 gör som jag jag säger till närbutiken att ta hem märgben till oss :) De tog hem märgben o det vart ganska poppis eftersom fler köper men de lägger alltid undan. Liten butik tåls att säga o är stammis där :D

Annons:
[iurochskur]
2011-02-20 11:35
#7

Idag ska Shanti få märgben från willys. Ska man koka dom när dom varit frysta eller är dom ens råa?

Det min make köpte från djurbutik var ju ett torrt vitt märgben så det vill ju inte Shanti ha. Kanske man ska göra egen fyllning…

Maja2
2011-02-20 12:02
#8

jag tinar dem och ger dem råa.

Zabina
2011-02-20 13:42
#9

Lion får råa märgben några gånger i veckan, en riktig favorit! Han brukar få det ibland när vi har folk hemma för att han ska slippa "hålla koll" på allt och alla heeela tiden. Har han ett ben ligger han och knager på det i lugn och ro!

[Forest]
2011-02-20 14:12
#10

7 inte koka de flisar sig lättare då

Saiop
2011-02-20 16:56
#11

En liten fråga. Jag har ju en valp nu på snart 12 veckor. När kan man börja ge honom märgben?

AnneN
2011-02-20 17:52
#12

#11 Det kan du börja ge redan nu, men tänk på att i början kan magen vara lite känslig mot för mycket av märgen, så då kan du gröpa ur det mesta av märgen och ev spara för att smeta dit lite när det du lämnat tar slut. Då får valpens mage vänja sig vid märgen i lagom takt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

QLBA
2011-02-21 13:15
#13

#12 smart det där med att kleta in märgen igen. . .Jag gröpte ut sen slängde till valpen vi fick i somras, så onödigt. Obestämd

Kan man kanske göra med nån annan röra när man lämnar dem själva.

Mina får märgben 1 gång i veckan, har haft problem att få tag i det senaste men nu har jag hittat en konsumbutik som börjat ta hem till mig.

Sen har de sina favorit benknotor som jag inte får släng =)

Annons:
fridaas
2011-02-21 13:54
#14

Celine får märgben lite titt som tätt, vi har tur med att sambon och hans familj är jägare och eftersöksjägare så det kommer hem märgben från älg lite då och då, även ett och annat rådjursben har slunkit ner.

Dock var det ett tag sen benen tog slut nu, så blir väl till att se om ica eller konsum har några märgben på lager.

Hon får dem oftast när hon börjar bli väldigt stissig och hoppar till för minsta lilla, dels för att få något att göra och för att hon ska få fokusera på något annat än hennes rädslor. Vid nyår gick det ett ben varannan dag när det smällde som mest Obestämd

Hon barfas inte än på heltid än, utan får färskfoder oftast men ibland hoppar vi över några mål färskfoder och då får hon kött, ben och inälvor istället. Massa smaskigt enligt madame själv och ett bra sätt att få henne till att inte börja matstrejka vilket hon gör om hon äter färskfoder eller torrfoder för länge..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AnneN
2011-02-21 14:44
#15

#13 Ja självklart kan du göra egna röror att smeta i benet, vet en del som bara smetar dit lite smör eller leverpastej (bredbar)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2011-02-21 15:15
#16

Min hund gillar inte märgben av någon anledning men älskar t.ex grisöron.

Men märgben tror inte jag är bra att ge ofta, tror dem kan bli dåliga i magen då:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaas
2011-02-21 15:31
#17

#16 Jag tror inte det är någon som helst fara att ge märgben i tid och otid, de vänjer sig, men i början kan det väl vara bra att vara försiktig.. Glad

Är likadant med grisöron, det är något som jag inte tror är bra att ge för ofta, men det är mest för att min tik blir superdålig i magen av dem, här går det bara att få tag i rökta nämligen och det tål hon inte..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Honestyisdead
2011-02-21 17:24
#18

Är inte märg välidgt fet? Det brukar ju vara därför många hundar blir dåliga i magen av det. Och feta saker är ju inte bra att ge för mycket av.

AnneN
2011-02-21 17:26
#19

#18 Ja märgen består mest bara av fett vilket som du skriver är orsaken till att de kan bli dåliga i magen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2011-02-21 19:12
#20

#18 Ja det var därför jag skrev att dem kan bli dåliga i magen av det:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2011-02-21 19:17
#21

#20 JAg tänkte meer på fridaas kommentar: "Jag tror inte det är någon som helst fara att ge märgben i tid och otid, de vänjer sig,"

Fridaaaa
2011-02-21 19:28
#22

#21 Aha okej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: