Annons:
Etikettbeteende
Läst 6302 ggr
[iurochskur]
2011-02-24 12:11

Att träna bort genetiska vanor

Vad anser ni om att träna bort nåt som en ras är uppfödd för att göra? Alltså ex:

Om en blandis har raser i sig som är uppfödda att vakta/varna eller hundar som är uppfödda att jaga eller valla. Tycker ni att man ska träna bort deras ursprungliga egenskaper?

Jag är kluven i alla fall om jag borde träna bort Shantis skällande när hon varnar oss att någon är vid dörren. Hennes alla tre raser är uppfödda med egenskapen att vakta hemmet. Samtidigt som jag inser att inte alla grannar uppskattar att hon skäller så vet jag inte om jag vill ta bort hennes den egenskapen då vi ju bor på markplan och känns tryggt för mig på sätt och vis att hon säger till mig när det är någon vid dörren eller om någon skulle göra inbrott. Är jag egoistisk?

Annons:
Maja2
2011-02-24 13:01
#1

Jag är av den åsikten att skaffar man en hund med de egenskaperna, så får man stå sitt kast. Jag tycker inte att man ska försöka träna bort egenskaper som de är födda till. Då skulle man valt en annan ras. Alla hundar borde få möjlighet att leva ut sina egenskaper på något sätt. Att däremot kunna tygla och kontrollera hunden, så att den inte sas jobbar helt för egen maskin, är av största vikt anser jag.

En vallande hund ska ju inte tillåtas springa runt och valla när den vill och var den vill. Lika lite som att en jakthund ska få dra iväg och jaga helt okontrollerat. Så även med vakt. DU ska ge hunden dess uppgifter på ett kontrollerat sätt.

[iurochskur]
2011-02-24 13:05
#2

#1 Hon skäller enbart om nåt främmande ljud uppstår eller om någon kommer vid dörren. Så utöver det är hon icke skällande.

Maja2
2011-02-24 14:07
#3

#2 Låter ju helt normalt :)

[rightPAW]
2011-02-24 16:44
#4

Jag har en aussie som tidigare bodde på gård med får. Hon fick prova valla nån gång men eftersom det inte fanns någon direkt glöd i det hela så känner jag mig faktiskt inte tvungen att valla med henne. Däremot visade hon sig vara en riktig höjdare på Agility, så vi kommer satsa på det istället. Inget som är gentiskt dock.

Aussien har också mycket vakt i sig, och här får hon skälla när det kommer folk som knackar på. Bara bra att hon varnar, tycker vi.

Honestyisdead
2011-02-24 17:13
#5

En hund kan vakta på andra sätt än genom att skälla. Så jag hade tränat bort skällandet.

Tycker för övrigt inte att man ska träna bort deras naturliga beteende, men man kan göra så att det passar in i vardagen mer.

AnneN
2011-02-24 17:43
#6

Jag har hund med både vall, vakt och en del annat i sig. Hon har inte visat något vallintresse så det har jag inte behövt bry mig om. Däremot har hon en del vakt då hon skällt som en tok så fort någon varit i trapphuset (bor i lägenhet) och då jag inte vill att hon ska skälla varje gång grannarna är i trapphuset så har jag valt att dämpa just det beteendet genom att visa att det inte är av intresse för mig att vet när grannar kommer och går så då behöver hon inte meddela det heller.

Men andra av rasernas egenskaper skulle jag inte alls vilja träna bort hos henne för då tror jag inte hon skulle må bra. Hade hon visat intresse för att valla så hade jag självklart sett till att hon fick utlopp för den egenskapen genom att låta henne valla.

En del hundar kan må riktigt dåligt av att inte få utlopp för en del av sina instinkter som är framavlade, medan andra inom samma ras inte har lika stark instinkt och kanske inte ens något intresse för att använda just den egenskapen.

Väljer man dock att träna bort/dämpa ett instinktivt beteende så bör man byta ut det mot någon annan uppgift för hunden, tex vill man inte att den ska skälla vid dörren kan man byta ut skällandet mot att den ska springa och hämta en leksak, lägga sig på bädden eller annan lämplig uppgift.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
2011-02-24 17:47
#7

Jag tycker faktist det är en fördel att de varnar när någon är vid dörren det ska skälla på bra sätt o lära sig bli tyst när man säger det räcker (det orden kör vi med). Jag har två bra ringklockor här och även varnar om folk står o glor in i ett fönser^^

Upp till toppen
Annons: