Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3902 ggr
AnneN
2011-02-23 16:05

Rangordna avelsegenskaperna

Om du måste rangordna följande egenskaper hos en avelstik, i vilken ordning sätter du dem då? Du får inte ha flera på samma rad!

  • Exteriör
  • Hälsa
  • Mentalitet
  • Färg
  • Modersegenskaper
  • Förmåga att fungera i flock
  • Bruksegenskaper/rastypiska egenskaper
  • Meriter
  • Härstamning

Inlägget är lånat med tillstånd av Kattis från Kennel iFokus! Tack för att vi får låna detta Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Michaela-N
2011-02-23 16:25
#1
  1. Mentalitet
  2. Hälsa
  3. Bruksegenskaper/rastypiska egenskaper
  4. Förmåga att fungera i flock
  5. Modersegenskaper
  6. Exteriör
  7. Härstamning
  8. Meriter
  9. Färg
Vosjes
2011-02-23 16:33
#2
  1. Mentalitet
  2. Hälsa
  3. Förmåga att fungera i flock
  4. Bruksegenskaper/rastypiska egenskaper
  5. Modersegenskaper
  6. Exteriör
  7. Färg
  8. Meriter
  9. Härstamning

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
2011-02-23 20:51
#3

1 Mentalitet

2 Hälsa

3 Exteriör

4 Modersegenskaper

5 Förmåga att fungera i flock

6 Härstamning

7 Färg

8 Bruksegenskaper/rastypiska egenskaper

9 Meriter

Jag svarar så eftersom jag inte inne på avel än men ska väl försöka lära mig lite om det, så om 2 år är någ mina svar lite anorlunda. Men anser att sund hund går före allt :) Och givetvis är det vad för hund man är ute efter men allla vill någ ha en sund o fin hund :)

AnneN
2011-02-24 01:51
#4

Pysslar inte själv med avel i dagsläget men är uppvuxen på kennel och vill i framtiden ha liten uppfödning.

  1. Hälsa - Det absolut viktigaste i all typ av avel anser jag är hälsan, avlar man på sjuka djur så förs de generna vidare i väldigt många generationer och kan tyvärr väldigt snabbt förstöra en hel ras om det är flera som avlar på de sjuka generna. Avlar man på friska individer så minskar man risken att i första hand avkommorna drababs och i det långa loppet så minskar man risken (eller bidrar iaf inte) till att förstöra en ras.
  2. Mentalitet - Mentaliteten på hundar har en viss del med avel att göra och inte minst den tid som valparna spenderar med sin mamma, men till stor del så beror individens mentalitet även på vad den upplever hos uppfödaren förutom mamman och jag tror till största delen att det beror på ägaren. Rätt ägare till individen ger en mentalt stabil hund, fel ägare ger eller kan ge en ostabil och osäker hund.
  3. Bruksegenskaper/rastypiska egenskaper - Har jag valt att skaffa och avla på en ras så är det mest troligt pga rasens egenskaper och då vill jag ju självklart även bevara dessa egenskaper inom rasen.
  4. Härstamning - Här menar jag då inte "kända" namn med fina meriter utan det ingår väl mer under "Hälsa". Anser att det är viktigt att släktingar i många led bakåt är/var fria från genetiska deffekter och sjukdomar.
  5. Förmåga att fungera i flock - Denna kan delvis ingå i "mentalitet" eftersom det till stor del är hundens mentalitet om den fungerar i en flock eller inte, sedan så finns det individer som inte trivs i allt för stora flockar av olika anledningar men kan fungera utmärkt i en mindre flock. Finns även olika anledningar till att olika individer inte fungerar i en flock, allt från att de är så pass veka att de blir mobbade av resten av flocken till att de är rent av ilskna mot andra hundar.
  6. Modersegenskaper - Tror jag inte tiken är lämplig som mamma och klarar av att ta hand om en kull så kommer hon heller inte användas i avel.
  7. Exteriör - Har jag valt en specifik ras så antar jag att jag även gillar den rasens utseende och vill bevara det på ett för rasen bra sätt. Kan även hända att jag väljer en ras som jag gillar till stor del men som till viss del pga osund avel har ett utseende som medför hälsoproblem och då kan jag välja att avla på exteriör som jag vill ha för att få en friskare ras istället för vad som går bra på utställning.
  8. Meriter - Meriter kan säga lite om en individ tex bra utställningmeriter kan betyda att hunden har ett rastypiskt utseende (inte alltid jag är överens med domaren). Har jag en jaktras så kan det vara bra att ha fått bra meriter på jaktprov, osv. Men meriter är inte allt, kan finnas mycket bra och lämpliga avellshundar där ägaren inte är ett dugg intresserad av att tävla med hunden.
  9. Färg - Färg är det jag anser vara minst viktigt av dessa punkter då det är den punkt som minst påverkar hundarnas hälsa och arbetsförmåga, en hund bryr sig knappast om den är svart, gul eller fläckig. Men inom vissa raser kan färg och teckning dock vara en viktig faktor att ta med pga hälsan då vissa gener som ger en viss färg eller teckning även kan medföra vissa genetiska deffekter, tex vita raser som kan ha problem med dövhet, merle som kan ge problem som jag inte kommer ihåg just nu vilka det är, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2011-02-24 01:53
#5

#1,2 & 3 Intressant att ni svarat att mentalitet går före hälsa, undrar lite hur ni tänker då och om det är inom någon speciell ras ni tänker eller om det är allmänt? *nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vosjes
2011-02-24 03:14
#6

Jag är ju inte direkt erfaren av hund avel men då jag är relativt erfaren inom annan djuravel och för mig är alla dessa punkter lika viktiga men tänker jag såhär när jag planerar parning

- Först väljer jag ut ett par hanar eller honor men i det här fallet hanar - kollar deras mentalitet om djurets mentalitet inte kan uppnå mina avelsmål plockar jag bort dom hanarna och går vidare till hälsan på de hanar vars mentalitet passar mig och mina mål och viktigast av allt kompletterar honan.

- Sedan går jag vidare och tittar på hälsan hos först mina honor och sedan hos de utvalda hanarna

*kompletterar de varandra?
*hur ser hälsan ut hos mina honor, behövs någonting förstärkas?
*ser hälsan bra ut? är djuret friskt?
*hur ser släktens hälsa ut längre bak?

med mera. Sedan plockar vi bort de hanar som inte passar och fortsätter till nästa punkt med massvis av krav och för mig är mentalitet och hälsa i princip samma punkt då om mentaliteten inte är på topp är den mentalahälsan degraderad. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
Michaela-N
2011-02-24 17:25
#7

#5 Jag tycker att det är viktigast, då man inte (enligt min åsikt) bör para en tik med dåligt temperament eller mentalitet. Hälsa är ju på andra plats men det är ju omöjligt att ha en t.ex aggresiv hund men som är jättefrisk.

[Forest]
2011-02-24 17:32
#8

5 jag anser att hälsa är lite mentaletet en hund som är bra på alla plan är ofta en frisk hund. Men visst anser jag att man INTE avlar på en osund hund men likaså en hund som är mentalt stabil o är trevlig inivid är jätte viktig :) Men ska jag tänka som en uppfödare så är ju härstammning och färg viktig även att den är avelsgodkänd i alla plan det vill säga genomgått alla rastypiska tester, och fått 1a på utställning :D Så mitt svar vart som det vart i inlägg 3 mitt svar ser någ anorlunda ut om 1 eller 2 år :)

Upp till toppen
Annons: