Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 4331 ggr
idaah
2011-02-26 19:48

Hur tränar du din hund?

Hur tränar du med din hund och vilka metoder använder du?

Använder du klicker när du tränar din hund, varför gör du det och varför gör du inte det?

Sen om du/ni kommer på något annat som hör ihop med dessa frågor så får du/ni gärna skriva det. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Maja2
2011-02-26 20:17
#1

Jag använder ofta klicker när jag tränar in nåt nytt. Jag har nyss börjat med shaping, använder klicker då åxå. Fördelarna med klicker är att man hittar av med minsta möjliga marginal när man vill säga: NU blev det rätt :) Jag upplever att inlärningen går jättemycket snabbare med klicker.

Workingdog
2011-02-26 20:19
#2

Jag tränar alltid med positiv förstärkning. Jag säger aldrig till när det blir fel men jag belönar inte då, utan då gör vi om och gör rätt :)

Jag använder klicker i min träning ibland. Mest vid inlärning av nya moment. Jag använder klicker pga att jag tycker det är bra att ha så att man belönar exakt då hunden gör rätt. Att säga bra kan ibland komma någon sekund för sent och hunden kanske inte förstår då vad den gjorde rätt. Jag gillar klicker spec när jag kör shaping då mina hundar vet att när klickern och godiset kommer fram så är det "tänkardags" vilket de tycker är otroligt roligt!

Jag använder mig sällan av att visa hunden vad den ska göra. Jag vill att hunden ska tänka själv och om man inte har några hjälpmedel så finns det inga hjälpmedel att träna bort sedan :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Fridaaaa
2011-02-26 20:47
#3

Använder positiv förstärkning och ibland klicker:) Mycket handrörelser så att hon förstår lätt:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idaah
2011-02-26 22:23
#4

Själv så använder jag klicker när jag tränar och sen berömmer jag med en glad röst och ger godis när hon har varit dukitg. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Tusen
2011-02-27 02:44
#5

Använder aldrig klicker då jag tycker illa om att ha med mig saker hela tiden. Använder ordet "rätt" och ev en smekning som beröm. Så gör vi med hästarna också och det fungerar utmärkt. Glad

lodjuret
2011-02-27 17:30
#6

Jag försöker använda mitt kroppsspråk till att att få hunden lyssna. Eftersom hundar känner av ens energier bra. Jag vill få hunden att lyssna på ett mer djur likt sätt, tex som hundarna gör i flocken.

Om hon gör något jag inte vill så puttar jag till henne lite på sidan och ibland säger jag tschhh till.

När hon får beröm så brukar jag klappa henne och säga BRA eller nått sånt.

Kul, att läsa hur alla gör..Glad

Annons:
jahadu
2011-02-27 23:34
#7

Jag både berömmer och blir arg. Klicker använder jag inte.
Jag vet egentligen inte hur jag gör, jag bara gör det och lyckas tillslut. Det viktigaste är enligt mig att det finns en bra relation och ett förtroende mellan djur och människa, ger man mycket kärlek så blir träningen mycket lättare. Jag försöker t.ex. sova med mina hundar för att få bättre relation och det funkar super, samma som med småbarn. Ur tryggheten växer respekt från båda parter och allt blir så mycket lättare =)
Så, kärlek -> förtroende -> respekt -> bra och givande träningspass -> ännu mer kärlek -> större förtroende osv. En bra cirkel som funkar för oss här hemma.


MoaW
2011-03-02 12:29
#8

jag använder ofta klicker och shejping. Men även när jag inte gr det använder jag positiv förstärkning, dvs belöna rätt beteende Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Fridaaaa
2011-03-02 12:32
#9

#8 Vad är shejping?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-03-02 12:35
#10

#9 man använder oftast shejping när man klickertränar, men det går utan klicker också, om man är snabb ;) Shejping handlar om att steg för steg forma fram ett beteende. Du jobbar alltså helt tyst och belönar hunden för små steg i rätt riktning.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Fridaaaa
2011-03-02 12:37
#11

#10Aha okej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaW
2011-03-02 15:51
#12

shaping menar jag ju x) stavar lite illa

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Workingdog
2011-03-02 15:54
#13

#12 Haha när jag läste att du skrev Shejping jag ba skit har jag skrivit fel hela tiden ;o haha :p

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Annons:
MoaW
2011-03-02 16:45
#14

#13 hah jag vet inte vad jag tänkte med ;) tänkte nog å att man stavar tajming knasigt Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Zabina
2011-03-02 19:14
#15

Jag belönar rätt beteende och ignorerar felen, helt enkelt för att jag tycker att det är roligare att ha en hund som lyder av fri vilja!

Upp till toppen
Annons: