Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 5001 ggr
[iurochskur]
2011-03-01 12:17

Target träning?

Är det detsamma som "tassen på locket" övningen vi gör med klicker?

I så fall har min lilla dam fattat poängen med träningen då hon idag nuddade nosen mot lockhandtaget varenda gång vi övat från igår. Jag tycker det gills om hon har hajjat vad hon ska göra för att få belöning.

Nu återstår bara nosen på pinnen så kan vi öva in fot framöver.=)

Annons:
PetraKarin
2011-03-01 12:43
#1

Ja!

Man kan ha hur många olika typer av targets som helst. Huvudsaken är att hunden nuddar targeten med nosen eller tassen beroende på vilket av dem du lärt in för den targeten.

Tassen på locket är väl som det här gissar jag?
Många använder mussmatta, post-it eller dylikt men man kan ju använda vad som helst så länge hunden förstår markeringen.

Sen kan man även lära hunden att göra target på olika sätt. Dels att den bara ska nudda snabbt, men även att den ska hålla kvar på targeten tills du låter den släppa. Detta kan vara olika användbart beroende på vad du vill använda beteendet till sen.

Jag har lärt min handtarget, alltså att hon ska dutta nosen i min handflata, det använder jag vid inkallningsträning. 
Jag tänkte även lära henne att sätta tass på olika targets och nosen på en targetstick för att kunna be henne ställa sig på ett särskilt sätt tex, eller för att kunna lära henne rörelser utan att locka med godis.


[iurochskur]
2011-03-01 12:46
#2

Har filmat in hennes target träning. Ska ladda upp så ni får se.

PetraKarin
2011-03-01 12:57
#3

Jaa vad roligt :)

Filmer är så himla bra för inspiration tycker jag!


[iurochskur]
2011-03-01 13:01
#4

Om jag bara visste hur man redigerar filmen, vill bara ha en halvminut in på inspelningen. Vet ni något bra ställe att redigera bort en snutt?

PetraKarin
2011-03-01 13:30
#5

Hmm, jag är inte så bra på sånt. Min man jobbar med foto och film så jag slipper oftast lära mig ;)

Men windows moviemaker brukar folk rekommendera om man har windows.
Annars iMovie om du har mac.

Här hemma används FinalCut men det är ett dyrt, avancerat program. Om jag skulle göra en film själv att lägga upp skulle jag nog prova iMovie istället.


Annons:
[iurochskur]
2011-03-01 15:09
#7

#6 Tack! Ska ordna med detta under dagen så sätter jag in filmsnutten sen.

PetraKarin
2011-03-01 15:12
#8

#7 Spännande :)


[iurochskur]
2011-03-01 19:47
#9

Här kommer då klippet där jag tränar en mycket lyhörd liten Shanti.

PetraKarin
2011-03-01 21:21
#10

#9 Vad kul! Vad duktiga ni är :)


[Forest]
2011-03-02 00:25
#11

Jag andvänder just plastlock från vaniljsocker och bakpullver de är smidiga att ta med sig oxå o träna in olika target :) Lätta kasta ut.

9 jätte ducktiga bara köra vidare på detta, söt hon är :)

PetraKarin
2011-03-02 10:07
#12

#11 Smart tips.

Jag har bara handen än så länge, men planerar att träna in på lite olika slags targets. Men först targetstick och post-it. Pinnen för att den är lätt att följa och post-it för att man kan sätta dem på saker som man vill att hunden ska trycka på sen, t.ex. för att stänga luckor, spola på toa m.m.


Upp till toppen
Annons: