Annons:
Etiketthundmat
Läst 4947 ggr
BARFmycat
2010-04-09 23:06

"Hundmaten kan döda din hund"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev så otroligt själaglad när jag såg den här artikeln, äntligen någon som vågar ta upp att det kommersiella fodret som idag finns på marknaden för våra djur faktiskt är farlig, och inte så bra som vi luras att tro.

Inte så mycket fakta presenterad, inte särskilt mycket information, men problemet har tagits upp.

Det är ett mycket litet steg framåt, men det är dock ett steg i rätt riktning.

Våga kritisera det fodret våra djur äter.
Våga tänka i nya banor.

Om mina förhoppningar och drömmar slår in så kommer det bara blir mer av det tänket i framtiden, var en del av förändringen du också…

Orginalartikeln finns att läsa på;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6928255.ab

Jag skrev ett mail till journalisten som skrev den här artikeln och tackade henne personligen, jag tycker att hon var värd det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
spikes
2010-04-09 23:10
#1

Jag har redan startat en tråd med samma länk,men jag håller med detta är bra,vill även här betona att det ska vara en sansad diskussion kring detta.

Kan även meddela att det är inte första gången saken tas upp i media,redan på 80 talet togs det upp och då övergick jag till rå föda och vom för mina hundar,dom har aldrig fått torrfoder någonsin och kommer heller aldrig att få detFlört

BARFmycat
2010-04-09 23:26
#2

#1

Jaha, ursäka, det såg jag inte!

Jaså, det visste jag faktiskt inte. Hemskt synd att det inte helt slog igenom..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-04-10 10:06
#3

2,Jag låste mitt och ett till,så nu fortsätter vi diskussionen i denna trådFlört.

2,Javisst är det synd,dom har ju även haft åtskilliga program och visat utförligt vad som finns i torrfoder genom åren,och det är inget jag velat ge mina hundar,så jag har alltid haft rå föda,barfar gör jag inte fullt ut,men använder ju färskfoder och ben som jag vet håller och inte flisar sig i magen på dem.

Karizma
2010-04-10 14:15
#4

Jag har letat lite efter gå en kurs i just foder o vad en hund bör få i sig. Nu ger jag färskfoder men att lära sig deras byggstenar o foder hade vart ganska bra o lära sig. Tyvärr är det ofta för långt bort de kurser jag sett :-/ . Detta med foder är svårt iaf.

BARFmycat
2010-04-10 15:24
#5

#3

Vad bra!

Jag har faktiskt inte sett några program, vet du något särskilt som man kan få tag på?

#4

Ja jag ger bara kurser för folk som vill BARF:a katter, synd =/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[nataschaj]
2010-04-10 17:19
#6

de e inte alla hundar som kan få färskfoder….

ja kommer aldrig ge min/a färsfoder så länge jag har den frys jag har, så min/a kommer att få torr foder i minst 10-20 år till.

Men bra att dem tar upp de, men tycker att dem i såna fall borde ta bort elr minska på de som inte e bra i såna fall.

Men jag e nöjd med mitt torrfoder så de ska dem få i x antal år.

Annons:
Karizma
2010-04-10 18:46
#7

6, ne alla kan inte äta färskfoder det har du rätt i man bör pröva vad som passa med men enligt mig är färskfoder en bra lösning slipper dallta med det, barf är jag lite för lat för o har lite svårt med hantera kött o sånt. Plats har jag med :)

4, i vilket län bor du? Just lära sig om foder anser jag bra och inte änds de som säljer det i zoobutiker vet vad det innehåller utan får ofta läsa sig till det o det tycker jag ser dumt ut lika okunniga som jag. :D

spikes
2010-04-10 20:27
#8

3,Det är program som varit på tv i olika omgångar ,men nu är det länge sedan jag såg något,hoppas detta kan ta upp diskussionen igen om just torrfoder.

6,Visst är det så,men jag har alltid sparat ihop pengar till en relativt stor frys hur knapert jag än haft det,frysen behöver inte heller vara så himla stor,det är ju bara att åka flera ggr till återförsäljaren och fylla på i så fall.

BARFmycat
2010-04-11 03:10
#9

Det finns ju såna där klasskorvar man kan beställa från Bravo, de tar ju inte större plats än en blötfoderburk så det kan jag varmt rekommendera. Jipotimas har också något liknande, har jag för mig.

Sen så finns det fyra torrfoderstillverkare som arbetar med att ta fram foder som innehåller så mycket naturliga ämnen som möjligt, och inget eller minimalt med spannmål, och de är;

Orijen Oliver´s Petfood Acana Standardt

Jag skulel vilja uppmuntra samtliga som inte har möjlighet att ge färskfoder att i varje fall byta ut torrfodret mot ett kvalitativt blötfoder, och ge tuggben vid sidan av som tandmotion. Djur blir otroligt uttorkade av att endast äta torr mat, vilket leder til urinvägsproblem. Deras kroppar är gjorda för att äta foder med 70-80% vatteninnehåll, och det blir väldigt fel när man bara ger dem foder med 8-10% vatteninnehåll, och de dricker tyvärr inte tillräckligt mycket för att kompensera vätskebristen.

Så blötfoder + tuggmöjligheter är den bästa kombinationen om man ej har möjlighet att ge färskfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-04-11 09:13
#10

Precis som inom torrfoder så finns det bra och dåliga färskfoder,detta ska man se upp med.

Jag skriver det som jag skrivit flera ggr härinne klass är bäst och nordic kommer därefter-

Det går bra att läsa min artikel här inne om för och nackdelar med färskfoder.

9,med blötfoder menar du torrfoder som är uppblött hoppas jag?,för blötfoder brukar man säga om burkmaten för hund på matbutikerna.

BARFmycat
2010-04-11 15:00
#11

#10

Jag menar att fodret ska ha ökad vattenhalt, om det uppnås genom uppblötning av fodret eller att man köper konservburkar med blötfoder i spelar ingen roll. Det är vattenhalten som är den viktiga.

Nu är jag inte så påläst hur det är för hundar, men för katter så är blötfoder på burk bättre än torrfoder näringsmässigt.
Men det kanske inte är så för hundar? Har som sagt ingen koll på vad det är i blötfoder för hundar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[nataschaj]
2010-04-11 18:25
#12

Jag e nöjd med mitt otrr foder så de så…

8 nej jag tänker verkligen inte spara pengar till en frys, som sakt de finns ingen plats oavsett hur man väder å vrider på saker å ting i kin lägenhet… så nej! inget färsk foder för mina djur på x antal år, sen e ja väldigt nöjd me de ja har så…

BARFmycat
2010-04-11 19:18
#13

#12

Man är alltid nöjd med det man har tills något går snett.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
spikes
2010-04-11 21:30
#14

11,Ja då förstår jag,hade jag haft torrfoder hade jag aldrig serverat det torrt utan blött upp det minst en halvtimme innan,med tanke på att det sväller i magen.

Blötfoder från affär är enbart en smakförhöjare för hund,finns ingen ting som är nyttigt i det.

12,Jag efterlyser en trevligare ton från dig!,det enda jag skrev var hur jag själv gjorde,och tips på hur man kan göra om man inte har en stor frys,om du sen inte vill det är upp till dig ingenting jag lägger mig i.

[Empisen]
2010-04-11 21:36
#15

Jag förstår inte, sen när är torrfoder farligt.. ?
Om man ger bra torrfoder så får hunden i sig allt den behöver. Sen så det här med vätskan, hunden dricker om den är törstig, jag förstår inte varför man ska tvinga i hunden vatten som finns i massa blötmat.
Helt onödigt enligt mig.

Att hundens livstid förkortas tror jag inte heller på, jag tror knappast alla hundarna som levt tills dom är 14, 15 år ätit färskfoder.

Ne, det här går jag inte riktigt med på.

BARFmycat
2010-04-11 21:36
#16

#14

Okej, där ser man!

Ja då tycker jag att man ska blöta upp fodret innan man ger det, om man bara har möjlighet att ge torrfoder. Finns ju end el rykten om att det utvecklas bakterier när man gör det, men jag tror inte att det är något som hundens mage inte klarar av och dessutom så kan de ju inte bli så mycket på så kort tid..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-04-11 21:44
#17

15,Det är faktiskt så att det varit uppe ett flertal ggr i media och på tv,sen om man väljer att tro på det eller inte är ju upp till var och enFlört,jag har alltid velat ge mina mat som ligger så nära vargens föda som möjligt,jag ser direkt på en hund om den får torrfoder eller färskfoder,tro det eller ej men skillnaden är markant,och vargen käkar absolut inte torrfoder,kanske därför dom lever så länge om ingen skjuter dom förstås.

[Empisen]
2010-04-11 21:48
#18

#17 Jag vill gärna veta hur man ser skillnaden.

Sen vet jag inte hur länge en varg vanligtvis lever.. Men det kan inte vara så mycket mer än vad en tamhund gör?

BARFmycat
2010-04-11 21:57
#19

#15

Sen det började bli mer spannmål i det än kött..
Läs innehållsförteckningen, hur mycket av det som står där vet du vad det är?
Skulle du själv vilja äta något av det som står med där?
Vad ska din hund äta det för?

Jag ger mina katter samma mat som jag äter. Eller ja, jag har faktiskt aldrig ätit njure, kycklingmage eller lever, men jag köper det i samma köttdisk som köttet jag äter. Jag vet exakt vad de äter och det är inget onödigt tillsatta ämnen i det, spannmål, syntetiserade vitaminer, oxiderade fetter eller konserveringsmedel i det de äter.

Man tror att de dricker så mycket som de behöver, men det gör de inte. Det är så onaturligt att dricka så mycket, kroppen är inte programerad att göra det. Det blir alltid lite för lite vätska.

Du vet ju inte hur länge hunden skulle levt om den ätit BARF?
det finns människor som röker, super och äter skräpmat som bli r gamla också, det betyder inte att det skulel blivit exakt lika gamla om de skött sin kropp. Då hade de nog blivit bra mycket äldre, samma är det för hundar.

Att ge torrfoder är ungefär samma sak som att äta McDonalds hela livet. Du skulle ju leva, men hur bra skullle du må egentligen?
Om man byter foder så märker man en så enormt stor skillnad som man inte ens kunde föreställa sig.

Det finns en anledning till attvi som BARF:ar förespråkar det så starkt.
vad tjänar vi på om du byter till BARF? Ingenting. Men vi har alla varit där du är nu, och vi har alla provat att byta foder och märkt vilken skillnad det blir. Är det så konstigt att vi vill hjälpa flera att få lika fina, friska och glada djur som vi har?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-04-11 22:00
#20

18,Det syns och känns först och främst på pälsen och kvaliten på hunden,tittar man lite närmare så syns det på ögonen för dom får en speciell glans i dem,sen om man kollar ännu närmare kan man se det på klor hud nos tänder och i stort sett hela hunden,den ser piggare ut helt enkelt.

Annons:
Karizma
2010-04-11 22:00
#21

Läst att en varg blir 12-13 år i fångenskap lever dom längre pga de får hjälp samt föda. Om det stämmer vet jag inte men tror inte de lever längre än en tamhund i sin storlek. Liten hund blir oftast äldre än stor hund.

spikes
2010-04-11 22:11
#22

21,Ja det stämmer,men om man tänker så här då,en varg som är vild lever ju ett mycket hektiskt liv gämfört med en varg i fångenskap,och det har ju hittats varg som varit upp till 18 år i det vilda,men det är ju som sagt inte lika vanligt som i fångenskap.

BARFmycat
2010-04-11 22:18
#23

#21

Omman skulle vända på det, ta en varg och ge den torrfoder som vilken tam hund somhelst äter, hur gammal skulle den bli då tror du?
Skulle den ens kunna reproducera sig på det fodret?

Man har försökt ge djurparksdjur torrfoder av bekvämlighetsskäl, både hunddjur och kattdjur. Det går inte, de slutar reproducera sig.
De måste få kött, annars så kan de inte överleva.
Det tycker jag säger en hel del..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnnL
2010-04-11 23:13
#24

Jag gick över från torrfoder till färskfoder på Silver när han var omkring året. Han har ätit det i snart ett halv år. Han mår mycket bättre. Han är piggare, gladare och har en helt underbar glansig och fin päls.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

 

[Empisen]
2010-04-12 00:27
#25

#23 Men nu är inte våra hundar vilda, på dig låter det som att om hundarna får torrfoder kan dom inte överleva, skitsnack. Dom mår prima av rätt torrfoder.

Sen vet inte jag om dom mår bättre av färskfoder, visst skadar det inte att pröva, vart kan man få tag på det här så kallat BARF?

[Empisen]
2010-04-12 00:33
#26

Nu lät jag kanske lite otrevlig.. Ibland hinner jag inte tänka förrens inlägget är skickat.

Var inte meningen att låta otrevlig.

spikes
2010-04-12 09:25
#27

26,Ingen faraFlört,det finns ju en sajt på i.fokus om barf.

Jag vill dock tillägga att det är svårt att barfa sin hund och veta hur allt ska vara sammansatt,det är därför jag använder färskfoder,alltså mald barf,och ordentliga tuggben.Anledningen till att jag inte barfar fullt ut är att jag inte vill ge mina hundar kyckling ben och annat,fortfarande kommer det in hundar till djursjukhuset som fått tarmarna upprivna av sådana ben,hundens tarm är inte lika motstånds kraftig som vargens i det fallet,och på kolmården fick jag reda på att vargen tuggar (maler)alltid sin mat ordentligt,och det kan man inte vara så säker på att tamhunden gör.

Jag använder enbart älgben och tjocka kalvben till mina.

Annons:
[Mariaaaaaa]
2010-04-12 10:44
#28

Min hund äter torrfoder uppblött, det har hon gjort sen hon var valp. Hon motioneras dagligen och äter precis det hon behöver! Hon är inte fet och inte smal, hon är i normalt hull, pälsen är blank och fin.

Jag tror att det kan vara farligt med alla typer av foder om hunden får för mycket och blir fet och får fetma, då kan livstiden säkert kortas ner, vilket det även gör för människor med fetma! Men det tror jag inte har med just torrfodret att göra, det kan nog hända med vilket foder som helst på grund av okunskap och ingen tillräcklig motion… Det är vad jag tror.. =)

[Empisen]
2010-04-12 10:47
#29

#28 Håller med dig där :)

spikes
2010-04-12 11:17
#30

28,Men jag vet inte om du missförstod detta lite,vad vi vill ha fram i denna tråden är ju att maten för en hund borde vara så lik vargens föda det går,din hund mår säkert jättebra,men man kan ju alltid göra något bra bättre om man har viljanFlört.

OBS! Detta är ingen påhopp på er som ger torrfoder,utan meningen är att man kan gå vidare i sitt tänk angående dålig/bra mat för sin hund,det är aldrig för sent att lära om, om man vill.

willowpysen
2010-04-12 12:15
#31

Min Willma är jättefin, glansig i pälsen och det som kommer ut därbak är minimalt , vilket visar på ett bra näringsupptag, hon får BARF för det mesta och ibland färskfoder, köpte även hem burkmat för lite sen men det var det värsta jag varit med om tror jag, hon luktade inte gott efter att ha ätit det…. (Men å andra sidan så är hon inte så fräsch när hon har ätit vom heller), råa kycklingvingar är en favorit ;)

"En stund i taget - här & nu"

spikes
2010-04-12 12:18
#32

31,Näe blötfoder från affärn är hemskt,men du menar väl inte att hon luktar av vom?,mina hundar käkar det varje dag och inte luktar dom något,förr gav jag ren vom innan eu ändrade lagarna,och visst luktade det när man lade upp maten,men det luktade inget om hundarna.

Vargarna på kolmården luktade inte ett dugg och dom får ju ren vom dom också.

[Empisen]
2010-04-12 13:00
#33

Förlåt att jag frågar men vad är "vom"?? Tungan ute

spikes
2010-04-12 15:43
#34

33,Det är innehållet i en komage tex,jätte nyttigt,det är det första en varg söker efter när den dödat ett byteFlört

Annons:
Mymlan
2010-04-12 17:04
#35

#19 Nu går jag lite lite utanför ämnet. Kokar du det du ger katterna? har en 12 årig katt som skall äta veterinärfoder för känslig mage/tarm. Men så fort han får smakbit av nötfärs så är vi tillbaka på ruta nr 1 igen. Det får inte vara gluten eller fisk i maten heller. Vet ej om njure, lever etc kan vara för honom att provsmaka på. Känns som han även reagerar på proteiner negativt..

Sedan annat. Hur får man en chihuahua hane att inse att Nordic färsk foder är gott? han stört vägrar att ens smaka på det. Mina andra 2 hundar gläfser i sig färsk fodret utan problem.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

[Empisen]
2010-04-12 18:26
#36

#34 Jasså! Intressant ^^

BARFmycat
2010-04-12 19:19
#37

#25

Naturligtvis så överlever de, fodertillverkarna har ju vissa krav på sig att fodret måste innehålla ett visst antal och mängder av diverse näringsämnen, men det är också alltid på eller nära minimigränsen. De överlever, men de lever inte som de gör när de äter mat som är rik på näringsämnen.

Men att säga att de mår prima är lite felaktig beskrivning, tycker jag..

Och jag förstår om du känner dig kränkt eller påhoppad av det jag säger, det är en naturlig reaktion att man försvarar det man är van vid och är skeptisk mot nya saker, människor är vanedjur. Ingen fara, jag tar inte illa upp!

BARF får du tag på i köttdisken!

#27

ursäkta, men jag tycker attd et är lite trist att du säge att det är så svårt att BARF:a, det är det faktiskt inte.. Man tror alltid att det är så svårt innan man börjar för man tror att man måste ha koll på så mycket mer än vad man egentligen behöver ha..

Kan man klara av att laga mat åt sig själv så är det ingen konst att göra det åt sin hund. Jag brukar säga till folk som har svårt att veta hur mycket deras djur ska ha av respektiva delar såsom ben, muskelkött, inälvor, fett osv, att de ska tänka sig sitt djurs ursprungsföda framför sig som en mall och utgå från den.

En hund tex, de kan ju förslagsvis äta får. Hur stor del av fåret är kött? Hur mycket ben är det? Äter hunden alla benen? Nej, den äter inte de hårdaste sk. bärande benen, så inte precia alla ben.. Hur mycket av fåret är organ? Hur mycket är fett? Hur mycket vegetabilier finns det i tarmen? Äter den alla vegetabilierna? Förmodligen inte, men en del äter den nog..
Så kan man måla upp det i sin fantasi, så vips blir det lättare!

Inte går ju du in på en restaurang och beställer "0,2kg kött, 0,35kg kokta grönsaker, 1½dl sås och 4,5dl vatten, tack!", och ändå så klarar du av att få i dig rätt näring. Fantastiskt eller hur?

Sen det problemet du nämner med kycklingben, det kan hända med vilka ben som helst. Man måste lära sin hund att tugga benen ordentligt, och är den förstressad när den äter får man antingen göra som du och ge så stora ben att den inte kan tugga dem slarvigt, eller så får man krossa benen åt hunden innan man ger dem. Däremot så finns det rapporter om hundar som fått tandfrakturer för att de tuggat på hårda ben som märgben. De äter ju normalt inte de hårda bärande benen, utan de mjukare och tunnare benen som går att tugga sönder.

Att hundens tarm inte skulle vara lika motståndskraftig som vargens är nog inte helt sant, de hinner inte ändra tarmen särskilt mycket under endast ca 100 år, evolution tar mycket längre tid än så.

Jag vill tillägga att vom inte är innehållet i komagen, det kallas för sörpa.
Vommen är en av de fyra magarna hos idisslare. De övriga tre magarna heter nätmage, bladmage och löpmagen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-04-12 21:58
#38

37,Jag förstår din iver för Barf men du går lite för långt nu,du måste inse att alla vill kanske inte barfa sin hund,och om jag tycker att det är krångligare än vad du beskriver här,så är det min sak,nu finns det ju färskfoder att tillgå så varför gör det svårare än vad det är?,färskfodret innehåller ju samma som barf bara att det är nermalt.

Sen detta med kyckling ben,jag pratade med dem på kolmården när jag var där och hälsade på vargarna,tamhunden har absolut inte lika motståndskraftig tarm som en vild varg,jag väljer att tro på dem som jobbar med vargar i detta fallet.Och detta har med aveln på tamhunden att göra.

Sen beskrev jag vad komage är på ett annat sätt än du gjorde,men vi menade samma sak.

Och att hundar skulle få tandfrakturer av att tugga på stora hårda märgben,säger mig enbart att hunden i så fall har dåliga tänder på något sätt,och det är också helt upp till mig om jag vill vara på den säkra sidan och ge ben som absolut inte splittrar sig.

BARFmycat
2010-04-12 22:28
#39

#35

Nej absolut ingen kokning! Kokta ben är livsfarliga att ge, det är kokta ben man syftar på när man pratar om de tre F:en.

Det låter som att din katt är allergisk mot nötkött. Testa att ge kycklingkött eller fläskkött, det är lättsmält.
Fisk är även det allergent, och bör inte ges till katter.

Prova att blanda det i små mängder med hans gamla foder, och öka sedan successivt. På min hemsida ger jag råd om hur man ställer om till BARF för katt, men samma råd går att tillämpa på hund!

#38

Men du skrev inte att du tyckte att det var svårt, du skrev att det är svårt. viss skillnad!

Men jag har väl aldrig sagt att färskfoder är dåligt?

Är de som jobbar med vargar insatta i hur hur hundaveln tagit bort delar av magsmältningssystemet eller på något annat sätt insatta i evolutionärt bortavlade funktioner?
Jag är utbildad djurvårdare, om jag jobbade med vargar och sa samma sak, skulle du tro mig då?

Jo jag ville bara förtydliga för att undvika missföstånd, menar inte på något sätt att trycka ner dig eller knäppa dig på näsan!

Att tugga på ett märgben med full kraft är ungefär samma sak som att tugga på en bit sten, så det är inte så konstigt att de får tandfrakturer. Dessa stora ben är ingenting som vildhundar eller vargar äter, de tar de mindra mjukare benen. Däremot så tycker jag att om man har en hund som tugar så intensivt på märgbenen är det bara att låta bli att ge den det. Men man kan inte ge märgben eller liknaned som kalkkälla och förvänta sig att hunden ska äta upp dem, för det sliter för hårt på tänderna. Då är det bättre att ge revben eller något annat mindre ben som är lättare att tugga sönder.

Naturligtvis så behöver du varken lyssna på vad jag säger eller ändra hur du utfodrar, men jag tycker att det känns som att du försöker säga att kyclingben är dåliga ben at ge, och så är det inte. Det beror helt på hur hunden tuggar och sen sväljer dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mymlan
2010-04-12 22:45
#40

#39 Menade inte koka benen det vet jag är farligt utan det var mer det andra om hon kokar det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

spikes
2010-04-13 09:24
#41

39,Men det är ju fler än jag som tycker det är krångligt,och på dig låter det som det är världens lättaste sak,jag har också gått på föreläsning om barf och så lätt som du vill ha det till är det inte för alla andra.Och fortfarande finns färskfoder så det finns ingen anledning att barfa om man inte vill.Jag har själv hundvänner som barfar.

Angående tuggbenen så står jag fast vid att en hund som inte klarar att få ut märgen och förstör tänderna på benet,har problem med sina tänder på ett eller annat sätt,detta har jag fått reda på av en nära vän till mig som har jobbat på Strömsholms djursjukhus över 20 år.

Jag säger inte att kyckling ben är dåliga ben,men vi är på ett forum och då anser jag att det är min plikt att uppmärksamma medlemmarna på att skador uppkommer och hundar dör fortfarande av dessa f-ben,jag finner ingen anledning att vara tyst om det.

Alla har vi olika åsikter inget konstigt i det….

Annons:
spikes
2010-04-13 11:43
#42

35,Är din hund ovan vid färskfoder så kan dom gärna reagera så,om du ger små bitar som godis först så får dom rätt snabbt smak för detFlört

BARFmycat
2010-04-13 12:19
#43

#41

Ja naturligtvis, men du kan ju inte fastslå det som fakta att det är krångligt. Det är ju något var och en tycker olika om.
Det är i alla fall lättare än vad de flesta tror.
Jag tycker att färskfoder och BARF är nästan samma sak, ger man färskfoder så är det ju jättebra!

Jovisst, jag är inte ute efter att få dig att ändra åsikt. Men du kan ju ha i åtanke att de inte äter upp de benen i naturen. I fångenskap så kan de ju bara äta de ben vi ger dem. Skulle du rada upp ben av olika storlekar tror jag att de skulle ta dem i storleksordning med det minsta först, för de är lättare att tugga.

F-benen är ju bara en myt?
Det är ingen skillnad på ett ben från Fläsk än ett ben från Nöt!
Hundar dör av kokta ben eller slarvigt tuggade ben, inte vilken bokstav djuret benet kommer ifrån börjar på..

Alla som är intresserade av att läsa om F-ben kan läsa den här artikeln skriven om just desa;
http://barfmycat.wordpress.com/2010/01/23/om-de-3-fen/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mymlan
2010-04-13 12:28
#44

#42 Han tar inte det som godis ens.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

spikes
2010-04-13 12:39
#45

43,Ja just det det är vad var och en tycker olika om,alltså kan ju inte du fastslå det som något enkelt,bara för att du sitter med kunskapen och viljan att göra det.

Menar du att vargarna inte äter upp benen i naturen?.

Och näe mina hundar tar de största benen först eftersom det är märgen dom är ute efterFlört,resten finns ju i deras färskfoder.

F-ben är inte en myt,det kommer fortfarande in hundar på djursjukhusen som skurit upp tarmarna på sådana ben.

44,Konstigt är han inte van att ta godis då?,om han gillar att öppna paket så kan du ta en tom toa rulle och slå in lite i den så får han öppna det själv….du känner ju din hund bäst så du kan nog komma på vad som gör honom nyfiken.

BARFmycat
2010-04-13 12:47
#46

#45

Jag har aldrig sagt att det är enkelt, jag har sagt att det är enklare än man tror.

Nej precis, de tar de små benen. Det är onödigt att ödsla energi på att ta ben som är för stora och jobbiga att tugga snöder, därför tar de dom små benen. Det är de benen som utgör kalkkällan för dem.

Jo det är en myt att ben från just F-djur skulle vara farliga. Och det är fortfarande illa tuggade ben som är farliga, och det gäller således samtliga ben. Som jag tidigare nämnt så måse man vara säker på att hunden kan tugga benen ordentligt, och gör den inte det så måste man lära den att tugga lugnt och hålla den under uppsikt när den äter i början.

#44

Min ena katt är jättekinkig med kyckling, men tar man den och kastar iväg så han får jaga efter blir det helt plötsligt en annan femma, och då var det ändå exakt samma kyckling som han ratade innan.

Hundar vill ju gärna jobba och känna sig duktiga, använd kött som belöning. de vill gärna ha sin belöning om de tycker själva at de gjort sig förtjänt av den. Jag har fått mina katter att äta alla möjliga konstiga saker bara för att de fick gra ett trick inna de fick det.

Du kan ju med fördel ha en svältdag också och prova att introducera den nya maten efter den.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-04-13 12:49
#47

45,Tror du läste lite fel i mitt inlägg,jag skrev att mina tar de största benen osv osv…Vargen äter dom stora benen för att få i sig märgen,och dom har inga problem att krossa ett tjockt älgben om dom behöver kalken.

Huruvida det är en myt eller inte,jag har sagt vad jag vet och har min åsikt om det,längre kommer vi nog inte i den diskussionen.

BARFmycat
2010-04-13 13:22
#48

#47

Jo men dina har inget annat att välja på.

Nej det gör de inte, de äter primärt de små benen som är enklast att tugga och som kräver minst energi att få i sig. I regel lämnar de dom stora benen. De tar för mycket energi för dem att komma igenom.

Du får jättegärna ha din åsikt, och jag får presentera min fakta.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
NaimaG
2010-04-13 16:26
#49

Ludde är ett levande bevis på att torrfoder är farligt för hundar. Han rasade i vikt från 45 till 35kg när han höll sig till torrfoder. Läste då om BARF föda på BARF I Fokus och idag ligger han på 45kg igen. BARF I Fokus blev hans räddning.

Vad gäller ben så ger jag enbart honom stora ben så kivas vi än idag med att lära honom äta ben. Gamla ägaren var ju "snäll" och förbjud honom tugga på ben.

BARFmycat
2010-04-13 16:37
#50

#49

Det var du som skrev ochtackade på BARF va?

Ja alla får inte men som kommer till uttryck inte lika tydligt som din hund. Tyvärr måste man nästan säga, eftersom folk inte förstår hur farligt det kan vara så länge hunden ser frisk ut.

Men varför inte prova att ge honom lite mindre ben då, som kyckling eller revben?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-13 16:50
#51

#50 Jo det var jag det.

Vi har testat all världens ben med som utan kött men han vill helt enkelt inte. Gamla ägaren har förjudit honom att tugga på allt utom bollar och pinnar, jag är så lack på att han lärde Ludde det för vi har kämpat i ett år med att få Ludde äta ben men icke. Ben är tydligen inte till att tugga på anser han.

Mymlan
2010-04-13 16:56
#52

#51 Varför tvinga om han nu ej vill? måste de tugga ben? testat smeta in benet i något ni vet att han tycker om att slicka upp?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

NaimaG
2010-04-13 17:04
#53

#52 Har testat det med.
Tugga ben för en hund hjälper ju deras tandkött och tandhygien, något han knappast kommer ha ifall han inte börjar sköta tänderna.

Mymlan
2010-04-13 17:08
#54

Fråga veterinären vad ta till då han uppenbarligen inte vill tugga på ben vad ni kan ta till och ge hunden som hjälper till att skydda tänderna. Skulle ngn tvinga på mig ngnting så skulle jag bara bli mer motsträvig mot det. Men det är ju jag det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

BARFmycat
2010-04-13 17:10
#55

Ibland måste man tvinga dem att äta något, men då borde det ju vara något de ska äta.

De ska inte äta så tjocka ben för kalkets skull, det kan ha dem som gnagben och stimulans.

Men det går precis lika bra med kycklingben och tunna fläskben eller liknande tunna ben, det ger också stimulans och nästan mer för tandköttet eftersom de faktiskt går att tugga sönder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Mymlan
2010-04-13 17:20
#56

#55 Jag är nog den som inte törs ge ben från F.. Jag vet det går bra att ge men en dag kanske det som ej ska ske sker.. Jag har inga problem ge tamråttorna råa ben, men råttor de tuggar ej som en hund eller katt, de maler det..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

NaimaG
2010-04-13 17:23
#57

#54 Jag vet inte om jag skrev någonstanns att jag tvingar honom, har inget minne av det i alla fall. Utan jag ger honom ett ben, han tar gladligen emot det, går iväg med det, drar små fliser från benet med framtänderna, tröttnar och lämnar benet öde och rör heller inte det efteråt hur länge det än ligger framme.

spikes
2010-04-13 20:37
#58

48,Så då menar du att personalen på kolmården står och ljuger för mig när dom berättar att dom tar de stora benen först pgr av märgen?fakta!.Vilket även mina hundar gör.

Vargen käkar de småbenen som snacks alltså lämnar dom dem om dom är riktigt hungriga,så det är inte alltid dom käkar de små benen först.

Och med all respekt för din kunnighet inom barf och som djurskötare,så finns det andra som kanske kan annat också.

Nu fortsätter vi med en trevlig ton på denna sajten tack!

Lena Medarbetare på BIF

spikes
2010-04-13 20:44
#59

56,Håller helt med dig där…

57,Naima du har så rätt…tvinga aldrig din hund till att äta,det slår bakut direkt,har du prövat leka med benet i en tubsocka eller något annat han tycker är kul?,kampar han med dig något?,förstår att det där är jobbigt….

Ha en låda som bara är hans och stoppa ner det tillsammans med hans leksaker,när han tuggat klart så lägg i det där,ta ner korgen då och då och låt honom själv välja vilken sak han vill ha,det gör att dom förknippar korgen med något kul.

NaimaG
2010-04-13 20:47
#60

#59 Det visste jag redan, har haft hund i några år ;)
Han gillar inte sockor det enda han leker med är bollar. Tuggknutar är portförbjudet för honom eftersom han käkar upp dem och har fått forstoppning av dem en gång. Pipleksaker är sönder på 5 minuter. Enda han och jag kampar med är pinnar utomhus.

spikes
2010-04-13 20:50
#61

60,Vad bra det var ett par tips i all välmening ibland händer det att man får slut på smarta ideerFlört

NaimaG
2010-04-13 21:00
#62

#61 Ja, det sker ju det med. Nu har ju vi tyvärr fått sluta med grisöron åt han, det enda han tugga för hans mage vill inte med sig när det kommer till grisöron. Jag sätts väll på att borsta tänderna på honom 2ggr/dag istället, den där Petosan tandkrämen tycker han smackar gott, han blir så glad när det är tandborsningsdax… han är inte klok. Skrikandes

Blir nog mycket tandborsning och dental fresch.

Annons:
BARFmycat
2010-04-13 21:02
#63

#58

Nej jag tror absolut inte att de ljuger för dig, det har jag heller aldrig påstått vad jag kan minnas?

Jag tycker att det låter väldigt märkligt att de tar de stora benen först, jag tror inte att det hör till det normala. Man visst tror jag på dig när du säger att vargarna på Kolmården gör så, men det kan ju ha att göra med supernormala stimuli också.

Redigerat… 

Diskussioner av personligt slag tas via pm.

MVH

Lena Medarbetare på BIF

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Maja2
2010-04-13 23:25
#64

Nu blir jag intresserad. Jag har alltid gett mina hundar torrfoder…. men nu blir jag sugen på att ge färskfoder. Har jag missat nåt, eller var köper man det? Hur är det förpackat?

spikes
2010-04-13 23:33
#65

64,Kika in under artiklar där har jag gjort en artikel som heter för och nackdelar med färskfoder,jag kan putta upp den åt digFlört

Maja2
2010-04-13 23:35
#66

Tack spikes :)

spikes
2010-04-13 23:44
#67

66,Välkommen med frågor om du behöverFlört

MichaelE
2010-04-14 15:31
#68

Jag måste nog säga att jag är skeptisk över den här artikeln, eller mer sagt jag är besviken.

Jag kan berätta att min hund får enbart torrfoder (med minimal mängd spanmålsprodukter) som kosttillskott, som utfyllnad, annars får han barfliknande mat (utan små farliga ben) med kött, frukt och grönsaker. Han får den del av okryddad mat som blir till över samt att han får råa grönsaker samt kött varje dag jag tillagar mat. Så jag rår över hur min hund mår.

Tillbaka till artikeln så är jag besviken över att det är en akupunktör och inte en veterinär som har gjort undersökningen. Det hade varit mer trovärdigt ifall det hade varit en veterinär med gärna inriktning mot djurkost.

Även om undersökningen innehar 600 hundar (vilket är en hel del) så är frågan om hur bra den stämmer. Vi vet inte om det är 600 storstadshundar eller om dt är hundar från hela landet. Vi vet inte hur deras dagliga tillvaro är, deras fetma kanske beror på att hunden enbart äter torrfoder eller att den får för mycket fetsaker i sig. Dessutom vet vi inte hur långa promenader hundarna får eller hur ofta de är.

Vad vet vi om hur man tar hand om hundar i belgien?

Sedan vet vi inte heller om akupunktören är opartisk eller inbiten Barfare, är han barfare så vill han gärna skapa ett resultat som är till hans vinning. Dessutom visar inte heller hur stor del utav dessa 600 hundar som blev drabbade. Det kanske bara rörde sig om 85 hundar och de åt den billigaste torrfodern som fanns och fick inget annat till.

Man bör betänka över detta för jag ser bara besvikelse i denna rapport - den är inte fullständig.

NaimaG
2010-04-14 15:34
#69

#68 Håller med dig och Ludde lider då inte av att äta torrfoder som tillskott han får ju som sagt BARF föda varje dag annars. =)

Annons:
BARFmycat
2010-04-14 19:02
#70

#68

Jo jag håller md dig jag också, det var inte någon särskilt bra artikel, men det jag är glad övber är att nu har BARF nämnts, det har tagits upp att vanlig hundmat kanske inte är så himla bra som alla tror, så nästa gång det nämns något om saken kommer folk ha i bakhuvudet att "Det här har jag läst någonstans om förr".

Sen så är det ju faktiskt en veterinärer med där i slutet också, så det är inte bara akupunktören som uttalar sig.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MichaelE
2010-04-14 21:34
#71

#70 jojo, men det är akupunktören som gjorde undersökningen - inte veterinären.

BARFmycat
2010-04-14 21:44
#72

#71

Nej jag vet.Flört

Veterinären Laurence Colliard vittnar om hundarnas och katternas ökande hälsoproblem.

- Jag ser mer allergier, diarré, kräkningar, hudsjukdomar och fetma, speciellt hos katter på grund av det alltför höga energiinnehållet i industriellt producerad kattmat, säger han.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-14 22:29
#73

#72 Sedan beror det på vilken mat de testat. Vi vet heller inte om den maten äns finns att sälja här eller enbart tillgänglig i Belgien. Tror inte de direk gått igenom vartenda sortiment utav torrfoder över hela världen. Vi vet exempelvis inte vilken sorts mat de ger sina hundar i Belgien, de kanske inte Royal Canin utan hos dem kanske det mest rekommenderade fodret är ett Belgiskt foder.

BARFmycat
2010-04-14 22:36
#74

#73

det tycker jag låter som en väldigt vag teori, om det vore så sklulle ju det eventuella belgiska fodret blivit återkallat för änge sedan om det bara var det som orsakade problem. de frågar nog vid varje undersökning vilket foder djuret äter, det är ju så man kan  genomföra återkallningar. Om det är problem som djuren har oavset vilket torrfoder de äter så kan man inte återkalla. Dessutom så innehåller alla torrfoder nästan exakt samma saker, med väldigt liten variabel. Det kan du kontrollera själv genom att jämföra innehållsförteckningen mellan olika foder. Det är tex inte särskilt stor skillnad mellan Mjau och royal Canin.. Förutom priset och flashiga veterinärstämplar då.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-04-14 22:40
#75

Jag vill inte klanka ner på torrfoders hundar med denna tråden, meningen är ju att lyfta fram att det finns anledning att fundera över varför man inte ger sin hund mat som mera liknar vargens föda.

Alla gör ju som dom vill men,det är ju alltid bra med information man kanske inte känner till.

Jag är ingen försvarare av torrfoder,men dömer ändå inte ut folk som ger det,däremot kan jag gärna puffa lite för färskfoder,för hur det nu än är så är ju det och barf,mat som mest liknar vargen föda.

NaimaG
2010-04-14 22:43
#76

#74 Kanske inte när det kommer till katter men på hundar är det stor skillnad mellan olika foder.

Men inte alla kan BARFa sina djur, nu får ju Ludde BARF föda kombi med torrfoder men mina två katter, åtminstonde ena kan jag inte BARFa hur mycket jag än skulle vilja. Visst BARF kanske är bättre men långt ifrån alla djur kan äta det.

Annons:
BARFmycat
2010-04-14 23:22
#77

#76

Jag förstår tyvärr inte hur du menar, skulle katterna bara äta belgiska foder men hundarna från andra länder eller vad?

Vet att det skiljer sig stort mellan innehållsförteckningen på respektive foder, och kattfodret har en "bättre" innehållsförteckning än hundfoder, högre protein ochfetthalt, midre kolhydrater. Däremot så vet jag inte om det saknas något för hundar i kattfodret. Kater kan ju inte överleva på hundfoder pga det låga taurinet.

Kan tillägga också att även om din teori om belgiska foder stämde, så rär det ju samma innehåll i alla fodren som saluförs över hela världen, och det är många fler än man tror! Många foder säljs under andra namn i olika länder.

Sen så tror jag personligen att alla kan BARF:a om man verligen vill. Många jag mött och haft kontakt med är levande bevis på det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-14 23:40
#78

#77 Jag menar att innehållsförteckningen på hundfoder här i sverige skiljer sig emellan, sa det i och med att du drog jämförelsen mellan mjau och RC. Det är stor skillnad mellan tex Pedigree hundfoder och RC hundfoder om man går på innehållsförteckningen.

Och nej alla djur kan inte BARFa de finns de djur liksom min katt som måste gå på specialfoder.

Freke
2010-04-15 00:28
#79

Jag kan tycka att det är bra att informationen om Barf kommer fram och får ta lite mer plats i media.

Kan tycka att artikeln i sig själv "suger" men det är som i alla fall, produktioner! Vad säljer och vad säljer inte? Kan bara se till min hund som fått en massa negativ publicitet, även om han inte är så enligt media är rasen helt labil och livsfarlig??

Men visst finns det tillsatser i hundfodret, det som jag tycker bör belysas ännu mer är att kattmaten i affären har ett högre näringsvärde än vad skolungarna får i sig i skolluncherna men det skrivs det inte så mycket om, inte heller om hur och varför tillsätts färgämnen i hundmaten? Jo. För att husse/matte ska se maten aptitlig? Något som hunden ger blanka ..n i. Den behöver endast tillräckligt med aminosyror och vissa mineraler, om man nu ska hård dra allt så har jag en undran.

Vilka hundar betar på havre och vete fälten? eller drar upp morötter?

Min hund äter inte ens gräs, har hänt men jag kan typ räkna gångerna på mina två händer, annars är han bara intresserad av kött. Som den carnivor han är och tillhör rasmässigt så det är endast vi som försöker stoppa i djuren både det ena och andra, sen har vi en massa ursäket för varför vi gör det..

Bästa tycker jag dock är: En hund ska inte äta rått kött för då får han för mycket testosteron i kroppen.

trots allt är Carnivorer är den enda djurgruppen som kan bryta ner kött utan att få en testosteron förhöjning, men det glömde man kanske att läsa sig till??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

BARFmycat
2010-04-15 01:33
#80

#78

Är din katt allergisk mot animaliskt protein? Du kan ju ge samma saker som finnsi  torrfodret fast i färsk form, vad lider din katt av?

#79

Väl talat!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-15 02:04
#81

#80 Kronisk och återkommande Kolit. Vilket betyder att han blir riktigt dålig utav blandad föda. Vi är mycket noggranna med vad han får och inte får för att hans mage skall hållas i ballans. Vi har testat en gång att enbart ge honom kött osv ack så dålig han blev utav det så han måste äta den mat han har idag och vid sidan av det få ytterst lite lax eller dyligt. Vi vet ju vad han kan äta och inte men att helt sätta honom på BARF är uteslutet.

Mymlan
2010-04-15 02:19
#82

#78 Det är det både jag och veterinären kliar oss i huvudet angående. Ger jag fisk så funkar det inte alls, någorlunda med det som är fiskolja i, nu testar vi även att ta bort foder med gluten i och då finns det inte mycket alls att välja på än veterinärfodret  hypperallergenic och han hatar veterinärfoder, han svälter hellre, tar bara för stilla hungern och sedan nästintill slita min mat ur min mun..

Men ska testa kyckling istället för nötfärs.. Funkar även annan fågel som t ex struts färs, kalkon, anka, gås?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

BARFmycat
2010-04-15 19:13
#83

#81

Okej, han äter alltså foder med så få ingridienser som möjligt?

Vilket foder äter han?

För det jag menar är att om man tar dfe ingridienserna som det fodert innehåller, men hoppar över den processen att man tillagar dem och torkar dem, då är det ju fortfarande samma ingridienser fast i bättre skick. Det finns nedbrytningsenzymer att köpa som pulver, som man strör över fodret som hjälper katten att bryta ned diverse ingriidienser om de har svårt att klara av detta själv.

#78

Orijen, Oliver´s och Acana är utan guten tror jag, Standardt har lite gluten i.

Ja du kan ge vilket kött du vill. Prova att ge något som luktar lite, som kycklingmage eller vom. Vad äter han för foder då, som han tycker om?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
NaimaG
2010-04-15 19:16
#84

#83 Nej han äter sådant foder som är skonsam mot hans mage och tarmflora.

BARFmycat
2010-04-15 19:36
#85

#83

Vad heter fodret?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-15 19:40
#86

#85 Royal Canin Maine Coon

Mymlan
2010-04-15 21:22
#87

#83 Orijen kan han inte äta då sprutlackerar han.
Han har mest ätit RC Exigent och Advance samt James Wellbeloved. Nu funkar inte dessa så bra alls.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

BARFmycat
2010-04-15 23:46
#88

#86

Royal Canin Maine Coon innehålle följande;

Köttmjöl (fågel), Ris, Majs, Animaliska fetter, Majsgluten, Vegetabilisk fiber, Hydrolyserade animaliska proteiner, Vegetabiliskt proteinisolat[1], Betfiber, Mineraler, L-lysin, Sojaolja, Fiskolja, Psylliumskal och frön, Natriumfosfat, DL-methionin, Äggpulver, Frukto-oligosackarider, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), Taurin, Boragoolja, Extrakt från grönt the och druva (rikt på polyfenoler), Hydrolyserade skaldjur (källa för glukosamin), Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin, hydrolyserat brosk (källa för kondroitin)

Ingridienser markerade med fet stil är helt överflödiga tillsatser, och skulle ej behöva tillsättas om man gav BARF.

L-lysin, Natriumfosfat och L-karnitin finns naturligt i kött och ben, och är onödigt att tillsätta.

Dl methoinin tillsätts av någon anledning för att gräset inte ska ta skada om katten kissar på det, och det tros vara en orsak till urinstenar.
Grönt te och vindruvor är giftigt för katter. Grönt te innehåller theophyllin, vindruvor innehåller en outforskad komposition i druvköttet som skadar njurarna.
Jäst tillsätts som källa för B-vitamin, men många katter blir intolleranta mot jäst, och det orskar svällningar i magen, allergier och problem med urinvägarna.

Det som din katt behöver är tillskott av enzymet proteas.
Proteas bildas normalt i tunntarmen, och är ett enzym som hydrolyserar, dvs bryter ner (peptid)bindningarna mellan aminosyror i proteinkedjorna, till något samm kallas för peptidaser. Proteas tillsätts bland annat i tvättmedel för att lösa upp blod.

Det är det som är det speciella med det där fodret, att alla proteiner är hydrolyserade.

Om du skulle vilja BARF:a så skulle du behöva tillsätta proteas i fodret så det bryter ner proteinerna åt din katt, eftersom han inte kan göra det själv.

Proteas finns att köpa som kosttillskott lite överallt på internet, säkert i hälsokostaffärer också. Se till att innehållet av proteas är högt bara. Jag hittade tre kosttillskott som verkara vara bra;

Bromelain 500mg (ananas proteolytiska proteas enzymer)

Polyzyme Forte (matsmältningsenzym)

Digest Aid (matsmältnings support)

Hittade även en på http://www.halsovagvisaren.vitamera.se/ men den kunde man inte hotlänka till, så då får gå in på "typ av kosttillskott" -> "Enzymer" -> "Cellenzym".

Vad jag kan finna innehåller ingen av de där kosttillskotten något som är skadligt för katt, speciellt Digest Aid var väldigt ren i sitt innehåll. Om du fundwerar på att köpa något av följande och pröva så kan det inte skada att maila först och berätta att din katt har kolit, och du tänker tillsätta det på kött så han tål det och se vad de säger, de kan säkert hjälpa dig att finna det du söker. Säg att det är proteaset du är ute efter, till animaliskt protein. Jag hittade inget särskilt proteas för djur, men det finns säkert om man bara vet vart man ska leta, om inte annat är jag nästan helt säker på att det går att importera från USA.

Säg till om länkarna inte fungerar så kan jag skicka dem, mend et mesta hittade jag på http://www.alternativhalsa.se/

Hoppas du har nytta av den här informationen, och om inte, att den i alla fall ger dig lite perspektivSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-04-15 23:49
#89

#87

Men kan du prova något av de övriga fodren jag nämnde då och se hur han reagerar på dem?

Och har du läst avsnittet http://barfmycat.se/omtillbarf.html på min hemsida och provat något av det som står där?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mymlan
2010-04-15 23:54
#90

#88 Kan man även blanda ner det i annan mat åt han t ex kycklingfärs man t ex haft i lite kycklinglever? hur mycket av det ska jag ge räkna i antingen i Kryddmått eller i teskedsmått. Jag ska alltså välja den som har högsta värdet proteas så att säga.. Ska se om hälsokost butiken här har det men tvivlar då de ej har så mycket av hälsokost här i Rimbo.

Vet du på nå ungefär vad priset är?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
BARFmycat
2010-04-16 00:00
#91

#90

Nää det där med proteas var menat till NaimaG, det behöver du inte tänka på.

Men ja, du kan blanda hans foder med någon former av kött, och du kan även blanda olika köttsorter med varandra.

Jag vet inte om jag svarat på dina frågor riktigt, är det något jag missat?Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-16 00:01
#92

#88 Vet inte om jag vågar ta den risken sen kan man inte heller yttra sig om att det är just proteas han behöver. Sist vi testa BARF på honom så sket han blod, fick djupa magsår, spydde 6-8ggr om dagen och fick rinniga ögon dessa symptom får han även vid övergång till annat foder, när han äter gräs eller om han äter för mycket utav husmanskost. Så långe han äter RCMC och får måttliga mängder av allt annat så hålls hans mage i balans.

BARFmycat
2010-04-16 00:21
#93

#92

Jo men det är ju inte så konstigt om han inte kan bryta ner aminosyrorna i proteinet…

Jag kollade ju som du ser ovan upp vad Royal Canins MCO foder innehåller, och det enda som skiljer det från övrigt foder är att proteinerna är hydrolyserade. Och genom att tillsätta proteas behöver din katt inte spjälka aminosyrorna i proteinet, eftersom proteas hydroliserar dem åt katten. Så löste i den ekvationen.

Jag tänker naturligtvis inte tvinga dig till något, det kan jag ju omöjligt göra på andra sidan av en dataskärm.. Jag har bara gett dig rätt verktyg för att testa själv. Normalt tar jag 400; inklusive moms för denna sortens konsultering men jag ville gärna visa för dig och andra att det går att BARF.a bara man har viljan.

Om inte annat kan du ju köpa något av följande kosttillskott och tillsätta det till fodret h*n äter idag, så får h*n ännu lättare att ta till sig det, och då kan du ju lika gärna prova att ge kött någon gång med enzymtillskott och se om det fungerar bättre än sist.

Kycklingkött (fågelkött) och fläskkött är mest lättsmält för katter. Av de köttsorter du kan hitta i butik, det vill säga.Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-16 00:27
#94

#93 Får prata med karln här hemma och eventuellt testa i små mängder men blir han allt för dålig måste jag dock gå tillbaka. Han har lidit nog i sitt liv tack vare tidigare ägare men värt ett test är det ju alltid.

BARFmycat
2010-04-16 00:43
#95

#94

Jag förstår helt och hållet!

Men mer än så kan man väl inte göra eller begära. Du får jättegärna berätta hur det gick sen!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-04-16 01:10
#96

#95 Absolut kommer jag göra det. Slänger in en tråd på BARF I Fokus så snart jag vet resultat.

Upp till toppen
Annons: