Annons:
Etikettbeteende
Läst 2122 ggr
GSD
7/19/17, 10:36 AM

Valpen piper & gnäller

Hej! Jag och sambon har en schäfermix på 8 månader. Sedan ett par dagar tillbaka passar vi en annan hund som är 7 år, funkar bra men valpen har börjat gnälla och pipa utan till synes anledning.. första tanken var ju att han hade ont någonstans så både jag och sambon har klämt och kännt överallt på hunden utan reaktion. Kollade hans tänder och trampdynor men såg inget konstigt. Han har lekt utomhus och sprungit efter pinnar utan att låta. Veterinären hade fullt i veckan men sa att det inte är allvarligt sålänge han bajsar och äter bra, och det gör han.

Kan det vara så att han gnäller och piper för att den andra hunden är här? Någon som känner igen sig? Jag har hört av en bekant att just schäfrar kan vara gnällspikar men vi vill inte låta han gå runt och ha ont även om vi inte hittar felet.

Annons:
jenmjao
7/22/17, 2:32 PM
#1

Vet inte vad det är för pip, Men schäfrar är aldrig tysta. Har själv en schäfermix på 6år nu, Hon har inte varit tyst en dag i sitt liv, hon piper, muttrar, stönar, puffar.. Ja hon är aldrig tyst. 😃

Honestyisdead
7/22/17, 8:04 PM
#2

#1 Jag har haft schäferblandning och känner många schäfrar och de är tysta.

jenmjao
7/23/17, 9:07 AM
#3

#2 Känner också ganska många schäfrar och ingen har någonsin varit tyst. Har t.o.m. fått höra att "schäfrar ljudar" mycket lättare än t.ex mallar. Aldrig mött en tyst schäfer faktiskt.

Honestyisdead
7/23/17, 1:44 PM
#4

Märkligt hur olika våra erfarenheter är.

Wellcraft
7/25/17, 12:05 AM
#5

Schäfrar är gnällspikar, men det går att dämpa.
Men gnäll och snack hör till rasen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Forest]
8/9/17, 7:48 PM
#6

Även jag tycker dom är pratglada. Vad jag kan tänka mig med eran unghund är väl kanske att unghunden har fått lite träningsvärk eller möjligen sträckt sig efter tvärvändning (eller vid lek)

Annons:
Kalli
8/13/17, 9:32 PM
#7

Jag har träffar flera tysta Schäfrar men är ändå medveten om att det är en ras som har lätt att börja ljuda.  Ungefär som att spetsar har lätt till skall. Sen kan det säkert skilja en del mellan olika linjer.

Lussan20
9/6/17, 9:32 AM
#8

Jag hade en blandis på Boxer och Bordercollie ,  där var det fart och yster glädje.

Hon snackade dygnet runt och skällde då det behövdes.

Nu har jag en 85% Labbe, resten schäfer och Golden. Hon är också väldigt snacksalig, piper då vi möter andra hundar, vill hälsa. Skäller mycket sällan. Otroligt begåvad.

Jag har haft flera Collie(jag är 70 år)Dagmatte åt Rottisar osv. Men mina hundar snackar väldigt mycket. Det beror på interaktionen och vår kontakt. Jag pratar alltid med hundarna och hat ögonkontakt då.

Hur många ord denna Labbe förstår går inte att räkna. Tider , klockan, berätta då maten är på G , osv. Hundar är personligheter och ju mer man ägnar sig åt dom ju mer kontakt får man. Schäfrar snackar bra med ägare som ägnar dom tid, precis som många andra raser….Mvh/WL

Upp till toppen
Annons: