Annons:
Etiketthundfoton-filmklipp
Läst 2697 ggr
Shirokaze
2/11/17, 3:44 AM

Piki – senior tax blandras!

Hej alla!

Jag har inte själv en hund just nu men går i hundtankar, d.v.s. så fort jag flyttat till ett större ställe och min ekonomi går ihop så blir det en vovve igen. Tillsvidare så får jag nöja mig med att rasta och kela med min bästa väns, Sallas, hund när jag är där och sover över, vilket är ganska ofta.

Hunden heter Piki och är en blandras av tax och breton. Han är 13 år gammal (blir 14 i sommar!) och fylld av energi och lekfullhet. ❤️ Hans far var renrasig tax och modern var breton. Intressant nog så var alla hans kullsyskon chokladbruna – Piki var den enda svarta valpen och ingen ville ha honom. Sallas far hade inte först planerat att köpa en tax men när en bekant ringde och sa att det fanns en svart valp kvar så blev svaret "vi kommer och kollar". 😃 Det roliga är att i Sallas familj så är alla hårdrockare och därmed var valpens svarta färg välkommen, haha. (de har även en svart jättefin långhårig huskatt som heter Nemi)

Piki känns inte alls lika gammal som han är – han vill ut på långa promenader och har mycket mer energi än mig. Piki älskar även att simma och när Sallas familj förr brukade åka motorbåt till sommarstugan så hoppade Piki ur båten och simmade till stranden när båten var tillräckligt nära! En gång hoppade han dock av för tidigt och orkade inte hela vägen, så de fick plocka upp honom tillbaka in i båten…
Några ting som skvallrar om hans ålder är att han har grått/vitt "skägg" runt munpartiet, samt att han är halvdöv.

Han har taxens långa kropp med korta ben, men dock är han högre än en renrasig tax – ungefär 31 cm i manken. Piki har längre päls på öronen, bröstet, bakom benen och på bakpartiet. Han har även taxens typiska 'simhudstassar', eller vad man ska kalla det.

Det är jag som har tagit alla bilderna; jag är hobbyfotograf. Dom som fotat djur vet hur svårt det kan vara att få en bra bild, särskilt när vovven inte kan vara still! Jag försökte flera gånger att borsta bort "snöskägget" men varje gång jag gjorde det så körde Piki ner nosen i snön så att han fick ett nytt skägg… och sen gav jag upp med att ens försöka få en snöfri bild. 😂
Jag hoppas att gamla Piki kommer att leva många år till. 🌺 Vore kul att få fota honom på sommaren också.

Kolla gärna in resten av bilderna här i min blogg:  Fler bilder + roliga hundhistorier! (obs! engelska)

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
supernatural
2/12/17, 12:37 PM
#1

Åh så fin! Jag passade en breton en gång, det var himla mycket hund i en liten kropp alltså herregud :D Taxar är så sjukt söta alltså! Kul att du ska skaffa en egen vovve sen :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

sjukkatt
2/17/17, 3:34 PM
#2

Vacker och söt! :-) 

Vad ska du skaffa för ras/blandras?

Shirokaze
4/14/17, 5:43 PM
#3

Tack så mycket! ❤️

#2 Har inte skrivit något i sten ännu men det lutar just nu åt antingen eurasier, akita eller kanske möjligtvis shiba eller samojed. Storpudel är också lite intressant.
Någon blandras kan jag också tänka mig, om det kommer en passande mix, gärna med någon/några av ovannämnda raser i. 🙂

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: