Annons:
Etikettbeteende
Läst 1605 ggr
Nattis96
2/7/17, 1:37 PM

Avlivning av hund

Hej, jag tog över en omplacering för ett halvår sedan, hon är av raserna schäfer/dobermann. När hon kom hade hon väldigt svårt för andra hundar… men min whippet tik går hon ihop med och även kompisens hund som hon blev Vän med. När jag fick hem henne va hon stressad upp till skyarna, osäker och rädd, så jag har jobbat upp hennes självförtroende och tagit ner stressen med positiv förstärknings metoder. Tyvärr har hon blivit dubbelt upp mot andra hundar och även min kompis hund. Hon skäller, reser ragg, morrar och kastar sig i kopplet. Hon markerade även hårt mig min kompis hund redan i söndags… hon har haft en hiskelig klåda och det är troligtvis allergi. Hon får sllergi foder rekommenderar av veterinär för det här. Könner mig just nu bottenlös oc icke hjälpsam. Kan de vara så att allergien får henne att bli så svängande i beteendet? Tar man i så fall bort en sån hund ? Positiv förstärkning? Skvaller träning? Hon blir uppslukad av den andra hunden och går inte få kontakt med ? Jag kan inte ha en hund som vänder så som hon gör i humöret som hon gör, tillexempel mot min kompis hund som hon lekt så bra med innan " de vände bara o sa nästan pang mot henne" så jag undrar om ni skulle ta bort en sån hund med tanke på att det bara trappas upp? Har man rätten att avsluta hennes liv då? Eller ska man fortsätta ännu mer ? De största problemet är ju att min whippet tik har börjat reagera på hur min schäfer korsning beter sig … Kom med tips och idéer. Inga påhopp eller elaka kommentarer tack!

Annons:
[MissMisery]
2/7/17, 1:44 PM
#1

Kan man inte undvika att hon träffar andra hundar? hon måste ju inte göra det vissa hundar är bara inte menade och vara med andra hundar.hon ska ju däremot inte markera mot människor eller visa för mycket aggressivitet, klådan kan ju försvinna med tiden.  Du borde rådfråga med en veterinär och förklara ÄRLIGT och tydligt om situationen så kommer du få en åsikt kring om hunden bör avlivas eller ej, av det jag hör här så är det inte extremt mycket som talar för avlivning? men jag har ju inte hört allt heller. kan tyvärr inte ge några bra tips, hoppas ngn annan kan.

Herveaux
2/7/17, 1:54 PM
#2

Hur gammal är hunden?

Har en veterinär gjort en ordentlig hälsokontroll?
Tänker att både Schäfer och Dobbe har en del hälsobesvär som kan ligga och lura.

Båda raserna har också en del problem med mentaliteten i en del linjer, så en utredning hos en duktig hundpsykolog kanske kan hjälpa dig där att reda ut vad som kan göras för att hjälpa hunden?

Besvär med klåda kan vara otroligt stressande för en hund och kan säkerligen märkas av i humöret.

När det kommer till beslutet att låta ett djur somna in så går jag alltid efter djurets livskvalité. I ditt fall har du en till hund som ska ha det bra och känna sig trygg i sitt hem; vore det bättre för Whip´en att bli ensamhund hos dig igen?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

landsbygdsbo
2/7/17, 2:06 PM
#3

tänk så här. Är det värt risken att hunden skadar andras och din egen hund?

Den verkar vara dysfunktionell och med den blandningen så kan du en dag vakna med en osäkrad handgranat i lägenheten.

Min rekommendation är att du tar bort hunden.

Nattis96
2/7/17, 4:34 PM
#4

Jag anser inte att det är riktigt ett liv för en hund att inte kunna vara med sin artfrände överhuvudtaget (men de ä ju helt min åsikt) de otäcka med henne är väll att hon vänder så i humöret tyvärr. Hon fyller fyra år i år. Tack för svaren !

Upp till toppen
Annons: