Annons:
Etikettallmänt
Läst 814 ggr
Emutt
2017-01-17 13:17

Löp/skendräktighet/livmoderinflammation/uvi

Här kommer några frågor: 1. Hur länge löper en Papillon? Hur många dagar av perioden blöder hunden? Kan man göra allt det man i vanliga fall gör ihop med hunden? Blir hon mer trött? Mer hungrig? 2. Blir alla hundar skendräktighet? Kan man undvika en skendräktighet? 3. Är det vanligt med livmoderinflammation/UVI i samband med löp?

Annons:
Fridaaaa
2017-01-17 13:30
#1

1. Beror ej på ras. Men tikar brukar löpa runt 3 veckor.
Brukar blöda första 7-10 dagarna.
Ja jag brukar göra det med mina.
Olika om de blir trötta eller inte

2. Ja skulle jag säga, fast vissa märks det mer på än andra, och vissa oftare än andra
Enbart genom kastrering. Men man kan underlätta: Mer motion och mindre mat om hon börjat bli skendräktig. Och ta undan leksaker

3. Livmoderinflammation kommer vanligtvis efter.
UVI, tja jag har aldrig varit med om det, inte märkbar UVI

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emutt
2017-01-17 21:53
#2

#1 Hur ser jag om hon blir skendräktig? Tecken på livmoderinflammation?

Fridaaaa
2017-01-17 22:19
#3

#2 Tecken på livmoderinflammation kan vara illaluktande flytningar, feber tex
Skendräktighet kan vara mjölk i ljuvrerna,  ta leksaker som valpartex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2017-01-27 10:08
#4

1. Löpen är helt olika som Frida svarat så hänger inget ihop med rasen eller storleken på hunden. Vi har 3 tikar av samma ras pudel, deras löp är olika ena blöder 11 dagar, höglöpet tror jag är dag 13-14 och efter det så kommer det lite blod i några dagar löpet räknar vi alltid minst 3 v på alla tre. 

Vissa hundar blir mycket trötta nästan att man tror dom är sjuka i början på löpet, veterinären sa att man kan säga dom har som mensvärk. Även löpen i sig kan variera på samma hund. Ofta kan man göra samma saker även när en hund löper men jag skulle inte påstå att man ska ha sin löptik lös då det är vanligt att dom kan sticka o leta efter villig hane. 

2. Nej alla blir inte det. Vi har en som blir det detta märker vi på att hon gärna går o piper tvättar någon leksak i några dagar men inte helt "har valpar" utan kan lämna dom hemma får att göra något roligare som att gå långpromenader,åka till klubben för träna mm. 

3 Tycker Frida svarat bra på detta :)

Upp till toppen
Annons: