Annons:
Etikettallmänt
Läst 1165 ggr
Emutt
12/19/16, 6:57 PM

Uttråkad?

Är min hund (6 mån) uttråkad? Hon sover mestadels. Hon älskar att leka/retas med katterna och busa med barnen. Hon älskar att vara ute på promenad. Jag önskar ändå lite tips på inomhusaktviteter.

Annons:
Maja2
12/20/16, 3:35 PM
#1

Vad är det för ras?  :)

Emutt
12/21/16, 10:58 AM
#2

#1 Blandis, Papillon/vit spets

AnneN
12/21/16, 2:10 PM
#3

Vad jag har läst (har inte tänkt så mycket på det själv innan) så sover hundar allt från 13-20 timmar/dygn, Valpar och gamla hundar ofta närmare 18-20 timmar totalt. Så att din valp sover mycket behöver inte vara ett tecken på att hon är uttråkad, men om hunden är understimulerad så kan det visa sig på det sättet för en del.

Vad får hon för aktivering till vardags?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emutt
12/25/16, 5:05 PM
#4

#3 Vi är ute på promenad 2ggr varje morgon före kl. 8.00 En hel del lek hinns med dessutom. Sen sover hon till ca 12. En lång promenad på ca 45 min En del lek med barnen och katterna. Sover/vilar en stund. En till promenad runt 15.30. Lek igen… Ut två ggr till innan läggdags runt 21.00.

Emutt
12/25/16, 5:05 PM
#5

#3 Vi är ute på promenad 2ggr varje morgon före kl. 8.00 En hel del lek hinns med dessutom. Sen sover hon till ca 12. En lång promenad på ca 45 min En del lek med barnen och katterna. Sover/vilar en stund. En till promenad runt 15.30. Lek igen… Ut två ggr till innan läggdags runt 21.00.

AnneN
12/25/16, 7:53 PM
#6

Jag tycker det låter som en bra dag för en 6 månaders valp, det som ev kan förändras är att lägga in lite mentalträning i form av lydnadsträning, trix, problemlösning, sök, spår, mm om det inte redan ingår i promenaderna och/eller leken.

Om du kikar bland artiklarna på sajten (du hittar fliken högst upp till vänster) så finns där massor med tips på olika aktiviteter både inom- & utomhus.

Men jag tror inte du behöver vara orolig för att hon sover mycket, av vad jag kan tolka från denna tråd så sover hon helt normalt. 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
1/16/17, 9:55 PM
#7

Trix kan man alltid lära ut inne så det får bli mitt tips, men tycker det låter som att den är väl underhåller annars med sitt liv :)

Emutt
1/17/17, 9:54 PM
#8

#7 tips på olika trix? 😊👍

[Forest]
1/18/17, 8:03 PM
#9

8. Kan hunden sitt,ligg,snurra runt? Man kan öka snurra runt med höger/vänster, tass även här höger/vänster baktass/arna lyfta dom höger/vänster.  Gå slalom mellan benen. Lära hunden gå runt en stol, att lära hunden olika övningar kan man ha nytta av även senare som i Agility. Här skickar jag ut hundarna att gå runt träd/stenar mm ute så även detta kan man köra lite med ute för att öka "jobba lite". 

Man kan lära hunden dra i snöre, sen kan man lära dom att dra i snöre (har gjort remsor av en handduk) och lära sig dra ut lådan, i lådan kan man ha leksak eller en godis så belöningen får den men glöm inte att själv säga bra duktig du är med glad röst :) 

 Träna på ögonkontakt det har man stor nytta av. Visa att du håller i en godis, du kan ha en i varje hand. Håll dina armarna rakt ut som ett T när hunden tittar på dig belöna ge en godis, gör om tills hunden förstår vad du vill. Sen ökar du tiden på ögonkontakt när hunden verkligen kan detta, man kan även ha en godis under en fot visa tydligt godisen är under foten. Här kan det bli lite mer klurigt hunden kommer troligen titta på foten men ge håll kvar säg ingen när hunden tar kontakt belöna med rösten o ta bort foten så den får godiset. När hunden kan detta så kan man ha godis på golvet men även här inte röra/äta fören den tagit ögonkontakt :) Man kan spåna vidare på många saker trixen kan man öka på mer o mer ju mer hunden lär sig :)

Upp till toppen
Annons: